آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائيل و اوکراین

قانونگذاران آمریکایی پس از حمله موشکی و پهپادی تهران به اسرائیل، در بسته کمک مجلس نمایندگان برای اوکراین و اسرائیل و دیگر متحدان این کشور،…

واشنگتن پست: حمله به سوریه اعتبار آمریکا را زیر سئوال برد و نتیجه عکس داشت



  اخبار بین الملل ,خبرهای  بین الملل , حمله به سوریه
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست با تحلیل حملات اخیر ایالات متحده علیه سوریه تاکید کرد، حملات مذکور تنها موجب تضعیف اعتبار واشنگتن شد نه تقویت آن؛ چرا که قدرت این حملات تنها به حدی بود که دونالد ترامپ مورد تمسخر قرار نگیرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: «سال ۲۰۱۳ پس از آنکه بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از خط قرمز ترسیم شده توسط باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا گذشت و از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان بیگناه استفاده کرد، یک مقام آمریکایی به لس آنجلس تایمز گفت "قدرت حمله تلافی‌جویانه اوباما به حدی خواهد بود که مورد تمسخر قرار نگیرد" اما آنقدر ویرانگر نخواهد بود که واکنش ایران و روسیه را تحریک کند. در نهایت اوباما حتی از اجرای حمله‌ای کوچک و بی‌اثر عقب‌نشینی کرد. جمعه اما ترامپ حمله‌ای علیه سوریه داشت.»

 

این روزنامه نوشت: ترامپ تاکنون دو بار به سوریه حمله کرده است؛ آن هم در شرایطی که اوباما دست به چنین کاری نزد. او همچنین متحدان آمریکا را به پیوستن به ما ترغیب کرد، آن هم وقتی که اوباما نتوانست. اما اجازه دهید صراحت داشته باشیم: قدرت حملات جمعه شب تنها به حدی بود که مورد تمسخر قرار نگیرد. در نتیجه، لطمات آن برای اعتبار ایالات متحده آمریکا در عرصه جهانی بیش از لطمات آن علیه نظام اسد بود. 

 

نشریه واشنگتن پست تاکید کرد: حملات تحت امر آمریکا حتی یک هواپیما، فرودگاه یا سیستم موشکی را مورد اصابت قرار ندادند و کاری به توانمندی سوریه با تسلیحات شیمیایی نداشت. حتی در سایت‌هایی که مورد هدف قرار گرفت، سوری‌ها آنقدر زمان در اختیار داشتند که تجهیزات و ذخایر شیمیایی خودشان را جابجا کنند. هیچ گزارشی از تلفات میدانی وجود ندارد و این نشان می‌دهد که نظام سوریه اهداف را تخلیه کرده بود.

 

در این گزارش آمده است: سوری‌ها می‌دانند که پیروز شدند. در خیابان‌های دمشق مردم شادمانی می‌کردند چرا که حامیان دولت متوجه شدند که حمله گسترده‌تری صورت نخواهد گرفت.

 

جک کین، رئیس سابق ستاد ارتش آمریکا می‌گوید سوری‌ها دلیل خوبی برای شادمانی دارند. او گفت: "به عقیده من واکنش بسیار ضعیف است. این حملات باید قاطع می‌بود. حملات باید پیوسته می‌شد."

 

به گفته کین، "اسد با حمله شیمیایی خود قمار کرد و بُرد.

 

این مقام گفت: "اسد می‌خواست آخرین پایگاه قدرت شورشیان در حومه دمشق را بگیرد. اسد حساب کرد که می‌تواند از تسلحات شیمیایی برای شکستن مقاومت آنها استفاده کند و به پیروزی نظامی دست یابد و بعد طبق انتظارش، شاهد یک حمله محدود شده آمریکا باشد. بنابراین حمله شیمیایی انجام داد. ساعاتی بعد، شورشیان تسلیم شدند و همانطور که اسد پیش‌بینی می‌کرد پاسخ آمریکا محدود بود و عمدتا قدرت هوایی، فرماندهی و کنترل و قابلیت تسلیحات شیمیایی او را دست نخورده باقی گذاشت. اسد مجازات نشد. بلکه برعکس، حمله‌اش مطابق میل و انتظارش پیش رفت. ماموریت تکمیل شد. واکنش  آمریکا بیش از آنکه حمله آمریکا برای پاکسازی بوده باشد، موجب جسور شدن اسد و حامیانش شد و همچنین سایر دشمنان آمریکا را هم جسور خواهد کرد. "   

 

واشنگتن پست می‌نویسد: کره‌شمالی از اقدامات ضعیف ترامپ در سوریه چه درسی خواهد گرفت؟ اینکه دولت ترامپ به سادگی مرعوب می‌شود و خطرپذیری ندارد. علت اینکه ما قابلیت تسلیحات شیمیایی اسد را هدف نگرفتیم، تماما برای آن بود که از روسیه ترسیدیم. به جای اینکه هشدار تخلیه به روس‌ها بدهیم و به آنها بگوییم که اگر آنها کاری نکنند ما مسوول جان نیروهایشان نیستیم، ما مشخصا حملاتی را انجام دادیم که در دورترین نقطه باشد و اصلا روسیه را تحریک نکند. کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی این را می‌فهمد و درسی که گرفت این است که اگر ترامپ فرودگاه‌های سوریه را نزد، از ترس واکنش روسیه بود. پس قاعدتا او قرار نیست به بابت برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک کیم حمله کند و خطر حمله توپخانه‌ای کره‌شمالی به سئول را به جان بخرد.

 

این روزنامه مطرح آمریکایی نوشت: این عقب‌گرد بزرگی برای تلاش‌های دولت ترامپ در توقف کره‌شمالی است. تنها راهی که ایالات متحده آمریکا می‌تواند کره‌شمالی را متقاعد کند با زبان خوش از تسلیحات خودش دست بکشد، این است که کیم باور کند تهدید نیروی نظامی ترامپ واقعی است. بعد از اقدامات روز جمعه آمریکا در سوریه، اعتبار ما تضعیف شد نه تقویت. 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------