واکنش غیرمنتظره کره‌شمالی به حملات موشکی غرب در سوریه



  اخبار بین الملل ,خبرهای  بین الملل ,کره‌شمالی
یک روز بعد از آنکه موشک‌های آمریکا، فرانسه و انگلیس، سوریه را هدف قرار دادند مقام‌های کره شمالی که یکی از دوستان دیرینه دمشق است، در حال برپایی مراسم جشن و رقص در خیابان‌ها به مناسبت سالگرد تولد کیم ایل سونگ، بنیانگذار حکومت کشورشان بودند. 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رسانه‌های دولتی کره شمالی تا به امروز (سه‌شنبه) که سه روز بعد از حملات موشکی به سوریه می‌گذرد واکنش نشان نداده بودند و امروز نیز تنها روزنامه رودونگ سینمون در مطلب کوتاهی در صفحه آخر آن صرفا آمریکا را به خاطر استفاده از دلیل "مبارزه با تروریسم" برای بهانه کردن اقداماتش سرزنش کرد.

 

این پاسخ کوتاه و ناچیز با واکنشی که کره شمالی سال گذشته میلادی در محکوم کردن حملات موشکی دولت ترامپ به پایگاه الشعیرات سوریه نشان داده به شدت در تناقض بود.

 

در آن زمان کره شمالی آن حمله را یک "اقدام تجاوزگرانه تحمل ناپذیر" خواند که "یک میلیون بار" ثابت می‌کند برنامه هسته‌ای این کشور انتخابی درست بوده است.

 

با این حال در آن زمان تنش‌ها به دلیل پیش زمینه چند سری آزمایش موشکی کره شمالی بالا گرفته بود و این کشور این عملیات نظامی را یک هشدار برای خود می‌دانست.

 

اکنون کره شمالی وارد یک تهاجم فریبنده شده و به گفته تحلیلگران تلاش دارد از هرگونه مناقشه با توجه به افزایش تعامل‌های دیپلماتیک با این کشور اجتناب کند.

 

در عین حال قرار است طی روزهای آینده کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی با مون جائه این، همتای خود از کره‌ جنوبی نشستی را داشته باشد و چند وقت بعد از آن نیز با رئیس‌جمهور آمریکا نشست خواهد داشت.

 

خبرگزاری رسمی کره شمالی اکنون بیش از یک ماه است که به ندرت قابلیت‌های هسته‌ای این کشور را ذکر می‌کند و محکومیت‌هایش علیه اقدامات آمریکا یا کره‌ جنوبی به هدف "آماده کردن فضا برای مذاکره" به شدت کاهش یافته است.

 

همچنین کره شمالی محکومیت‌های تند معمول خود علیه رزمایش نظامی مشترک آمریکا و کره‌ جنوبی را نیز نشان نداده است.

 

کیم هیونگ ووک، یک استاد آکادمی دیپلماتیک ملی کره در کره‌ جنوبی گفت: پیونگ یانگ نمی‌خواهد بیانیه‌هایی منتشر کند که در مقطع فعلی باعث تحریک شدن آمریکا شود.

 

او خاطر نشان کرد: کره شمالی به دنبال این است که هرچه بیشتر کار را برای آمریکا به منظور عقب‌نشینی از مذاکرات و بازگشت به موضع تندرویش در اتخاذ تحریم‌ها و گزینه‌های نظامی دشوار کند و یک مناقشه دیپلماتیک بر سر سوریه می‌تواند باعث پیچیده تر شدن مذاکرات مقام‌های دو طرف به منظور تعیین مکان، تاریخ و دستورکار نشست شود.

 

به گفته آندری لانکوف، کارشناس "گروه ریسک کره" یک فاکتور مهم دیگر نیز مخاطبان داخل در کره شمالی هستند.

 

او اضافه کرد: پیونگ یانگ قرار است در آینده‌ای نزدیک امتیازهایی به آمریکا بدهد. با این حال اگر مقام‌های کره شمالی دائما بخواهند ماهیت شیطانی امپریالیست‌های آمریکا را یادآوری کنند کارشان برای توجیه این امتیازها دشوارتر خواهد شد.

 

با این حال برخی تحلیلگران می‌گویند به رغم این پاسخ خفیف کره شمالی به حملات شنبه علیه سوریه این حملات باور کره شمالی به نیازمند بودنش به سلاح‌های هسته‌ای برای دفاع از خود در مقابل آمریکا را افزایش می‌دهد.

 

پیونگ یانگ پیشتر دائما در صحبت‌هایش سرنوشت صدام در عراق و معمر قذافی در لیبی را که داوطلبانه برنامه هسته‌ای کشورهایشان را برچیدند به عنوان دلیلی برای ضرورت حفظ سلاح‌های هسته‌ای خود ذکر می‌کرده است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------