رقابت العبادی، المالکی و العامری بر سر پست نخست‌وزیری



  اخبار بین الملل ,خبرهای  بین الملل ,انتخابات  عراق
رقابت میان حیدر العبادی، نوری المالکی و هادی العامری برای در اختیار گرفتن پست نخست‌وزیری شدت گرفته است و در این بین به نظر می‌رسد شانس العبادی برای پیروز شدن مجدد در انتخابات بیشتر است. 

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، بعد از سقوط نظام صدام در سال 2003، براساس توافق پست نخست‌وزیری به شیعیان می‌رسد. به رغم این مسئله و با هدف ممانعت از بازگشت دیکتاتوری، شیعیان باید اکثریت پارلمان را به دست آورند و نامزد پیروز هم باید با لیست‌های دیگر اعم از شیعی، سنی یا کرد برای تشکیل دولت داشته باشد.

 

درحال حاضر حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، نوری المالکی، نخست‌وزیر سابق و هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر و از چهره های شناخته شده حشد شعبی بر سر دستیابی به پست نخست‌وزیری با هم رقابت می‌کنند.

 

العبادی و العامری را مهندس پیروزی علیه داعش می‌خوانند. العبادی سپتامبر 2014 در زمانی که کشور در آستانه فروپاشی بود پست نخست‌وزیری را به دست گرفت. او که ریاست فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق را در دست دارد توانست روحیه نیروهای خود را بالا برده و این نیروها توانستند با کمک حشد شعبی داعش را شکست دهند و حتی بر مناطق مورد مناقشه با کردها از جمله استان نفت‌خیز کرکوک سیطره یابند.

 

کارشناسان معتقدند که العبادی شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات 12 مه دارد. عصام الفیلی، استاد علوم سیاسی دانشگاه المستنصریه در بغداد می‌گوید که العبادی پایگاه مردمی دارد که از چارچوب کلاسیک طایفه‌ای و مذهبی و قومی تجاوز کرده است. هیچ گونه اتهام فسادی علیه وی وجود ندارد و مواضعش، مواضع یک سیاستمدار است.

 

فنر حداد، پژوهشگر امور خاورمیانه دانشگاه سنگاپور نیز می‌گوید: العبادی مهم‌ترین گزینه است اما به اندازه قوی نیست که اکثریت را به دست آورد. با این حال او به دلیل پستش برتری دارد. می‌تواند از پیروزی در جنگ با داعش بهره ببرد. همچنین بیشتر طرف‌های خارجی در عراق از جمله ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها با این مسئله موافقند.

 

رقیب العبادی، العامری 64 ساله از استان دیالی است که مدرک لیسانس آمار از دانشگاه بغداد دارد. العامری به ایران نزدیک است و بعد از اعدام آیت الله محمد باقر صدر در سال 1980 توسط نظام صدام، به ایران گریخت. او بعد از سقوط نظام صدام به عراق بازگشت. بعد از بازگشت به عنوان نماینده پارلمان و بعد وزیر حمل و نقل در دولت نوری المالکی تعیین شد. وی به دلیل مخالفت آمریکا نتوانست به پست وزیر کشور در دولت العبادی دست یابد.

 

بعد از حمله داعش به عراق العامری لباس نظامی به تن کرد و در کنار دیگر نیروهای حشد شعبی به میدان نبرد رفت.

 

حداد معتقد است که العامری نقش سرنوشت‌سازی در مذاکرات بعد از انتخابات دارد اما تشکیل دولت به دست حزب الدعوه و احتمالا العبادی باقی خواهد ماند.

 

الفیلی اما می‌گوید، به نظر می‌رسد با توجه به اختلافات در حزب الدعوه، العامری جایگزین مناسب برای نخست‌وزیری خواهد بود.

 

گزینه سوم نور المالکی است که از سال 2006 به مدت هشت سال پست نخست‌وزیری را به دست داشت. او در این رقابت به دلیل متهم شدنش به فساد و به حاشیه راندن اهل تسنن شانس کمتری دارد. الفیلی معتقد است که المالکی تلاش می‌کند تمرکز خود را بر مناطقی بگذارد که حزب الدعوه در آن قوی است. او همچنین برای دیده شدن به گروه‌های شیعی متوسل می‌شود.

 

اما حداد می‌گوید که المالکی هیچ گونه فرصتی ندارد چراکه دوره وی خاطره خوبی در ذهن عراقی‌ها به جای نگذاشته است. نهایت چیزی که می‌تواند باشد این است که نقش‌های دومی را در نزدیکی العامری ایفا کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------