آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

نیویورک تایمز: تردیدها درباره صداقت کره‌شمالی پابرجا است



  اخبار بین الملل ,خبرهای  بین الملل , کره‌شمالی
نشریه نیویورک تایمز آمریکا در مطلبی درباره تحولات اخیر مربوط به کره شمالی تصریح داشته که با وجود خوش‌بینی‌هایی که نسبت به مذاکرات روز جمعه گذشته میان رهبران دو کره ایجاد شده اما آمریکا همچنان به دیده احتیاط به این مذاکرات نگاه می‌کند و در عین حال تردیدها درباره صداقت رهبر کره شمالی در مواضعش پابرجا است. 

به گزارش ایسنا، نیویورک تایمز در این مطلب با تیتر "کیم آماده واگذاری سلاح‌های هسته‌ای درصورت وعده آمریکا برای عدم حمله است" نوشت: دولت کره‌ جنوبی روز یکشنبه در ضمن تحولات دیپلماتیک سریع اعلام کرد کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌ جنوبی گفته که سلاح‌های هسته‌ای‌اش را در صورتی که آمریکا قبول کند رسما به جنگ کره پایان داده و متعهد به عدم حمله به این کشور شود، کنار خواهد گذاشت.

 

کیم جونگ اون در این اقدام اعتمادساز در آستانه نشست وعده داده شده او با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به شکلی ناگهانی آشتی جو و پرحرف شده و گفت: از کارشناس‌ها و خبرنگاران کره‌ جنوبی و آمریکا دعوت خواهد کرد ماه آینده میلادی شاهد تعطیلی تنها مکان مربوط به آزمایش‌های هسته‌ای زیرزمینی این کشور باشند.

 

در واشنگتن مقام‌های دولت ترامپ با احتیاط درباره شانس رسیدن به توافق با کره شمالی صحبت کرده و طرحی را برای برچیدن برنامه هسته‌ای کره شمالی احتمالا طی یک دوره دو ساله ارائه کردند.

 

از این امتیازهای آشکار از جانب رهبر جوان کره شمالی به عنوان "نشانه‌های امیدوارکننده" پایان مناقشه در شبه جزیره کره که از زمان پایان جنگ کره در ۶۵ سال پیش دچار یخ‌زدگی شده، استقبال شد اما برخی تحلیلگران هشدار داده‌اند که کره شمالی قبلا هم وعده‌های مشابه برای خلع سلاح هسته‌ای در چند نوبت داده بود اما تمایلی برای پایبندی به آنها نشان نداد.

 

آنها هشدار دادند که این اقدام‌های دوستانه کیم جونگ اون ممکن است چیزی بیش از وعده‌های توخالی با هدف برداشتن تحریم‌ها علیه کشور منزوی‌اش نباشد.

 

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: روز جمعه رهبران کره شمالی و کره‌ جنوبی اعلامیه مشترکی در به رسمیت شناختن یک شبه جزیره کره عاری از سلاح هسته‌ای و همچنین در نظر گرفتن خلع سلاح هسته‌ای کامل به عنوان هدف مشترک دو کره امضا کردند اما در طول این اجلاس که بخش‌هایی از آن به صورت زنده پخش شد کیم جونگ اون هرگز علنا سلاح‌های هسته‌ای خود را رد نکرد.

 

حتی در جزئیات بعدی که روز یکشنبه از سوی مقام‌های کره‌ جنوبی منتشر شد کیم جونگ اون ظاهرا همچنان احتیاط‌هایی را لحاظ کرده و گفته که خلع سلاح هسته‌ای کشورش یک فرایند طولانی خواهد بود که نیازمند چندین دور مذاکره و گام‌هایی برای ایجاد اعتماد است.با این حال او به شکلی مبهم درباره آنچه که کشور فقیرش در ازای واگذار کردن سلاح‌های هسته‌ای مطالبه خواهد کرد، صحبت کرد.

 

حتی پیش از دیدار مون جائه این و کیم جونگ اون مقام‌های کره‌ جنوبی گفته بودند هرگونه بیانیه مشترک درباره شرایط خلع سلاح هسته‌ای مبهم خواهد بود چون کیم جونگ اون تلاش دارد مستقیما مسائل اساسی را با واشنگتن حل کند.

 

اگر کیم جونگ اون می‌خواهد یک توافق صلح، رسمیت دیپلماتیک و چند میلیارد دلار کمک اقتصادی از سوی واشنگتن و هم‌پیمانانش به دست آورد، همانطور که مقام‌های کره‌ جنوبی امیدوار به انجام این کار از سوی او هستند، کنار گذاشتن زرادخانه‌های هسته‌ای بهترین برگ برنده او است.

 

مقام‌های کره‌ جنوبی گفتند او نمی‌تواند خیلی زود دستش را رو کند. تحلیلگران می‌ترسند کیم جونگ اون واقعا به دنبال واگذاری سلاح‌های هسته‌ای نبوده و صرفا می‌خواهد تصویر خود را تلطیف کند، از تحریم‌ها فرار کند و کار را برای آنکه ترامپ به اقدام نظامی علیه کشورش تهدید کند، دشوار کند».

 

این در حالی است که ترامپ در توئیتی درباره این مقاله نیویورک تایمز نوشت: سرتیتر: "کیم آماده واگذاری سلاح‌های هسته‌ای درصورت وعده آمریکا برای عدم حمله است" – نوشته شده توسط نیویورک تایمز شکست خورده است. همچنین در ماه مه مکان آزمایش هسته‌ای را نیز تعطیل خواهد کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------