ساعت رسمی دو کره یکی شد



  اخبار بین الملل ,خبرهای  بین الملل ,
خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد پیونگ یانگ به عنوان نخستین اقدام عملی برای تحقق صلح در شبه جزیره در چارچوب بیانیه پانمونجوم، ساعت رسمی خود را از امروز شنبه با کره جنوبی یکی کرد. 

به گزارش ایرنا از خبرگزاری مرکزی کره شمالی، تغییر ساعت کره شمالی، نخستین گام عملی در فرآیند سرعت بخشیدن به 'عادی‌سازی روابط میان دو کره و یکی شدن دو کشور صورت گرفته است'.

 

بر اساس این گزارش گزارش، کره شمالی ساعت رسمی کشورش را 30 دقیقه به جلو برده است تا با منطقه زمانی کره‌ جنوبی یکی شود.

 

از سال 2015 هنگامی که کره شمالی در سال 2015 در اقدامی ناگهانی ساعت رسمی این کشور را 30 دقیقه نسبت به ساعت رسمی کره‌ جنوبی عقب برد.

 

پیونگ یانگ در توجیه این اقدامش یک منطق ملی‌گرایانه را مطرح کرده و گفت: با این حال کره شمالی به ساعت رسمی مور استفاده در کره در پیش از حکومت استعماری ژاپن در سال‌های 1910 – 1945 در این شبه جزیره بازخواهد گشت.

 

این اقدام در هفتادمین سالگرد آزادی کره از اشغال توکیو صورت گرفت.

 

کره جنوبی هم در دهه ۵۰ میلادی در اقدامی مشابه ساعت رسمی خود را متفاوت از توکیو کرد اما در دهه ۶۰ آن را به حالت اول بازگرداند.

 

در روستای مرزی پانمونجوم که نشست سران دو کره هفته پیش برگزار شد، دو ساعت دیواری وجود داشت که ساعت رسمی دو کشور را نشان می‌داد.

 

پیشتر 'ارک گئون های'رئیس‌جمهوریسابق کره‌ جنوبی زمانی که این تغییر زمانی از سوی پیونگ یانگ صورت گرفت از آن انتقاد کرده و آن را باعث تعمیق اختلافات میان دو کره دانسته بود.

 

تنظیم ساعت کره شمالی بر اساس ساعت کره جنوبی، یک هفته بعد از نشست سران دو کره در مورد خلع سلاح هسته ای شبه جزیره و مذاکرات صلح پانمونجوم اجرایی شد.

 

رهبران دو کره در این اجلاس در مورد «خلع سلاح کامل شبه جزیره کره» به توافق رسیده و موافقت کردند «توافق متارکه جنگ 1950 - 1953 به معاهده صلح تبدیل شود و هر اقدام خصمانه علیه یکدیگر را از این به بعد خاتمه دهند».

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------