هاسپل: ریاستم بر سیا تایید شود بازجویی همراه با شکنجه دیگر تکرار نمی‌شود



  اخبار بین الملل ,خبرهای  بین الملل , هاسپل
جینا هاسپل، کاندیدای ترامپ برای مدیریت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفته در صورتی که از سوی سنا برای این سمت تعیین شود این آژانس برنامه بازداشت و بازجویی‌های همراه با شکنجه‌ای که در دوران بعد از حملات 11 سپتامبر 2001 علیه مظنونان به تروریسم انجام شد را تکرار نخواهد کرد.

جینا هاسپل، کاندیدای ترامپ برای مدیریت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفته در صورتی که از سوی سنا برای این سمت تعیین شود این آژانس برنامه بازداشت و بازجویی‌های همراه با شکنجه‌ای که در دوران بعد از حملات 11 سپتامبر 2001 علیه مظنونان به تروریسم انجام شد را تکرار نخواهد کرد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سازمان سیا اقدام به انتشار قسمت‌هایی از سخنرانی که هاسپل قرار است امروز در جلسه استماع خود در کمیته اطلاعاتی سنا در راستای تایید به عنوان مدیر جدید سازمان سیا ایراد کند، کرده است.

 

تایید هاسپل در این سمت وابسته به این است که او چطور به سوال‌های سختی که قرار است سناتورها از او درباره جزئیات دوران مدیریتش بر برنامه بازداشت‌های محرمانه سیا علیه مظنونان به تروریسم بپرسند، جواب بدهد.

 

همچنین سناتورها به دنبال این هستند که هاسپل درباره اینکه چرا خواهان از بین رفتن ویدئوهای مربوط به این بازجویی‌ها و شکنجه‌ها بوده توضیح دهند.

 

براساس قسمت‌هایی از سخنرانی هاسپل او قصد دارد بگوید: من درک می‌کنم که چرا بسیاری از مردم در کشور خواهان آگاهی پیدا کردن درباره من و دیدگاه‌هایم درمورد برنامه بازجویی و بازداشت‌های سابق سیا هستند.

 

او ادامه داد: من با توجه به خدمت کردن در آن دوران پرتلاطم می‌توانم به شما تعهد شخصی خودم را بدون هیچگونه ملاحظه و به طور صریح مطرح کنم مبنی بر اینکه در دوران رهبری من سازمان سیا یک چنین برنامه بازجویی و بازداشتی را دوباره آغاز نخواهد کرد.

 

این در حالی است که این وعده جینا هاسپل برای عدم تکرار یک چنین برنامه‌ای برخلاف وعده‌ای است که دونالد ترامپ در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری درمورد تشدید سخت‌گیری‌های آمریکا در جنگ با افراط گران و اجازه دوباره به اجرای برنامه شکنجه غرق مصنوعی و "مجموعه‌ای از اقدامات خیلی بدتر" مطرح کرده بود.

 

با این حال ترامپ از زمانی که ریاست جمهوری‌اش را آغاز کرده اقدامی برای عملی کردن این وعده‌اش صورت نداده است.

 

او اخیرا از سه دهه تجربه اطلاعاتی هاسپل تحسین کرده و گفته بود که دموکرات‌ها نگران ریاست او هستند چون وی با شدت با تروریست‌ها برخورد کرده است.

 

ترامپ روز سه‌شنبه در توئیتی گفت: این زنی است که هر جایی که رفته یک رهبر بوده است. سازمان سیا خواهان آن است که او این سازمان را به سمت آینده درخشان و پرافتخاری برای آمریکا رهبری کند.

 

هاسپل در بخش دیگری از این سخنرانی‌اش قول داده که همکاری نزدیکی با کمیته نظارت سنای آمریکا داشته باشد.

 

او گفت: تلاش خواهد کرد تا افسران اطلاعاتی بیشتری را در میدان‌های خارجی قرار دهد، بر تسلط بر زبان‌های خارجی تاکید کند و شراکت‌های آمریکا با هم‌پیمانانش را تقویت کند.

 

او همچنین تاکید کرد که شاهد سیلی از حمایت‌ها از سوی زنان جوان در سازمان سیا از خود بوده که به گفته او می‌خواهند هاسپل اولین مدیر زن سازمان سیا باشد.

 

هاسپل اظهار کرد: شیوه من این نیست که در بوق و کرنا کنم که من زنی آماده برای این سمت ارشد هستم اما اگر هم که اظهارنظری در این باره نکنم این نشان دهنده بی مبالاتی است چون حداقل باید گفت که سیلی از حمایت‌ها از سوی زنان جوان در سازمان سیا وجود دارد که این اتفاق را یک نشانه خوب برای آینده خود در نظر بگیرند.

 

این در حالی است که گزارش شده هاسپل 61 ساله که یک جاسوس و مامور مخفی پرسابقه بوده و از زمان کنار رفتن مایک پامپئو از ریاست سیا موقتا جانشین او شده در یکسری جلسات تمرینی با مقام‌های اطلاعاتی ارشد سابق اقدام به تمرین پاسخ‌هایش کرده است.

 

بسیاری از این مقام‌ها او را به خاطر سابقه 33 ساله‌اش در این آژانس به ویژه در ماموریت‌های داخلی و خارجی تحسین می‌کنند و سناتورهای جمهوری‌خواه تاییدیه‌های محکمی از جانب خود برای او ارائه کردند.

 

با این حال دموکرات‌ها شکایت کرده‌اند که چرا سازمان سیا اطلاعات کافی درباره سوابق او منتشر نکرده و مردم را درباره اینکه ممکن است رهبر سیا شود در ناآگاهی قرار داده است.

 

با این حال هنوز مشخص نیست که کمیته سنا چه زمان بر سر کاندیداتوری هاسپل رای‌گیری خواهد کرد.

 

بعد از این رای‌گیری قرار است کلیت مجلس سنا بر سر او رای‌گیری کنند.

 

با توجه به اینکه سناتور جان مک‌کین با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کند جمهوری‌خواهان در سنا اکثریت شکننده‌ای معادل 50 به 49 را در اختیار دارند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------