آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اشاره دوباره زلنسکی به احتمال مذاکره با روسیه

ارتش ایالات متحده آمریکا می‌گوید برای اولین بار یک هواپیمای نظامی تحت کنترل هوش مصنوعی در یک نبرد هوایی در مقابل جنگنده‌ای به خلبانی یک…

ورود حامی میلیاردر



  اخبار بین الملل ,خبرهای  بین الملل ,دونالد ترامپ
از همان ابتدا نیز انتقادات‌های زیادی به دونالد ترامپ مبنی بر اینکه دولت او به محل تجمع افراد متمول و ‌میلیاردرها بدل شده است، وارد می‌شد و به نظر این روند قرار نیست متوقف شود. طبق اعلام مجلس نمایندگان، استفن فینبرگ، ‌میلیاردر و سرمایه‌گذار، به ریاست هیئت مشاوران اطلاعاتی دونالد ترامپ منصوب شده است. 

فینبرگ یکی از بنیان‌گذاران و مدیر اجرائی شرکت مدیریت سرمایه سربروس است؛ شرکتی که تملک «دین کورپ اینترنشنتال»، یک شرکت پیمانکاری دفاعی-نظامی را نیز در اختیار دارد. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه در بیانیه‌ای از 30 سال تجربه آقای فینبرگ در زمینه ارزیابی‌های سازمانی، ارتقای عملکرد و ایجاد اصلاحات پیچیده در روندهای سازمانی به‌عنوان نقاط قوت او یاد کرد.

 

بنا بر گزارش «فارن‌پالسی»، از سامانتا راویچ، مشاور ارشد «بنیاد دفاع از دموکراسی»، نیز به‌عنوان گزینه اصلی معاونت فینبرگ یاد می‌شود.  هرچند فینبرگ هیچ تجربه‌ای در دولت ندارد؛ اما کمک نزدیک به یک‌میلیون‌دلاری او به ستاد ترامپ باعث شد از اولین روزهای حضور ترامپ در کاخ سفید، اسم او به‌عنوان یکی از گزینه‌ها برای پست‌های مختلف امنیت ملی و نظامی مطرح باشد.

 

فینبرگ به‌عنوان یکی از حامیان اصلی مالی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2017، بلافاصله از سوی رئیس‌جمهور برای انجام برخی تجدیدنظرها در مؤسسات اطلاعاتی آمریکا دعوت به همکاری شد؛ هرچند کنگره و دن کوتس، مدیر اداره اطلاعات ملی، صلاحیت فینبرگ را برای انجام این بازنگری تأیید نکردند. بعد از آن نیز نام او برای فعالیت در حوزه دفاعی و امنیت داخلی مطرح شد؛ اما این مسئله نیز با مخالفت شدید برخی مقامات عالی‌رتبه ازجمله جیمز متیس، وزیر دفاع، همراه شد.

 

بعد از آن بود که زمزمه‌هایی مبنی بر حضور در هیئت مشاوران اطلاعاتی رئیس‌جمهور دهان به دهان می‌چرخید.  سال گذشته نیز استیو بنن، استراتژیست ارشد وقت ترامپ، در تلاش بود تا فینبرگ و اریک پرینس، مؤسس شرکت امنیت خصوصی بلک واتر را به‌عنوان یک نیروی نظامی خصوصی عازم افغانستان کند. در واقع فینبرگ در پوشش فعالیت امنیتی، در تلاش بود به منابع معدنی افغانستان دست پیدا کند.

 

نباید فراموش کرد که ایجاد امنیت یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها در زمینه استخراج معادن در افغانستان است؛ زیرا برخی از غنی‌ترین معادن کشور در مناطق تحت کنترل طالبان قرار دارد. این در حالی است که برای ترامپ به‌عنوان یک تاجر نیز معادن افغانستان می‌تواند تنها جذابیت این کشور باشد. شاید به همین دلیل بود که در نخستین گفت‌وگوی ترامپ و اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، موضوع منابع معدنی افغانستان مطرح شد. چین درحال‌حاضر قراردادی به ارزش سه ‌میلیارد دلار برای ایجاد معدن مس در ۴۰کیلومتری کابل دارد و همین مسئله آمریکا را به تسریع در سرمایه‌گذاری در این زمینه سوق می‌دهد.

 

با‌این‌حال و با وجود تلاش‌های بنن، به نظر می‌رسد ترامپ در نتیجه برخی ملاحظات و فشارهای دیگر در نهایت تصمیم گرفت تا به‌جای ارسال یک نیروی نظامی خصوصی، شمار نظامیان آمریکایی در افغانستان را افزایش دهد؛ تصمیمی که در تضاد با وعده‌های انتخاباتی او مبنی بر کاهش حضور نظامی این کشور در کشورهای جهان قرار می‌گرفت. پرینس در ادامه حتی پیشنهاد انتصاب یک حاکم آمریکایی برای عراق با هدف نظارت بر عملیات نظامی آمریکا در این کشور را داد؛ پستی که قرار بود فینبرگ آن را به دست بگیرد؛ اما این طرح نیز راه به جایی نبرد تا فینبرگ نتواند راهی برای دست‌اندازی به معادن افغانستان پیدا کند. حال این فرصت به نظر با ریاست هیئت مشاوره اطلاعاتی سرانجام به دست آمده است.

 

هیئت مشاوران اطلاعاتی که در سال 1956 و دوران ریاست‌جمهوری دوایت آیزنهاور ایجاد شد، معمولا از کارشناسانی مستقل در حوزه تجارت و دانشگاه یا خبرگان اطاعاتی و نظامی بازنشسته تشکیل می‌شود. این هیئت در زمینه‌های مختلفی از سلاح‌های بیوشیمیایی تا درزهای اطلاعاتی به رئیس‌جمهور مشاوره می‌دهند. در دهه‌های اخیر، دامنه تأثیرگذاری این هیئت متفاوت بوده است و از اقدامات آن می‌توان به ایجاد بخش فناوری و علم در سازمان سیا و راه‌اندازی آژانس اطلاعات دفاعی اشاره کرد.

 

بااین‌حال، میزان تأثیرگذاری این هیئت بیشتر به میزان نفوذ و دفتر ریاست و نزدیکی او با رئیس‌جمهور بستگی دارد. ازجمله گزینه‌هایی که ریاست این هیئت را نپذیرفته‌اند، می‌توان به پیتر تیل، غول حوزه فناوری و صفرا کاتز، مدیر شرکت اراکل، اشاره کرد. لازم به توضیح است که در دوره هیچ رئیس‌جمهوری به اندازه ترامپ این پست بدون رئیس نبوده است. از دیگر سو، حضور یک چهره تجاری که مانند خود ترامپ به نخبگان سیاسی تعلق ندارد، به نظر تا حدی می‌تواند خیال ترامپ را از بابت این هیئت راحت کند. ترامپ از زمان حضور در کاخ سفید همواره به عملکرد سازمان‌های اطلاعاتی بدبین بوده است. برخی از حامیان او بر این باورند که گروهی در این کشور به‌ویژه در سازمان‌های اطلاعاتی، در تلاش‌اند تا از طریق درزهای اطلاعاتی و پیش‌بردن بحث مداخله روسیه در انتخابات آمریکا، به ترامپ ضربه بزنند.

 

به نظر با انتصاب فینبرگ به سمت ریاست این هیئت، هر دو ‌میلیاردر به خواسته خود می‌رسند. به عبارت دیگر، با این تصمیم فینبرگ که زمانی در آرزوی بدل‌شدن به مرد شماره اول در افغانستان بود، حالا با این پست جدید از یک خط ارتباطی مستقیم با شخص دونالد ترامپ و کاخ سفید بهره‌مند شده است و از دیگر سو، ترامپ نیز فردی از قماش خود را در رأس این هیئت می‌بیند. 

 

 شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------