6 نامزد قطعی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه



  اخبار بین الملل ,خبرهای  بین الملل ,انتخابات ریاست جمهوری ترکیه
بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری کنونی و رهبر حزب عدالت و توسعه، تمل کاراملااوغلو رهبر حزب سعادت، محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق، دوغو پرینچک رهبر حزب وطن، صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق و زندانی حزب دموکراتیک خلق ها و مرال آکشنر رهبر حزب نیک در انتخابات ریاست جمهوری 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) ترکیه به رقابت می پردازند. 

شورای عالی انتخابات ترکیه 6 نامزد نهایی و قطعی انتخابات ریاست جمهوری این کشور را پس از رسیدگی به شکایات و اعتراضات معرفی کرد.

 

به گزارش ایرنا، بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری کنونی و رهبر حزب عدالت و توسعه، تمل کاراملااوغلو رهبر حزب سعادت، محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق، دوغو پرینچک رهبر حزب وطن، صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق و زندانی حزب دموکراتیک خلق ها و مرال آکشنر رهبر حزب نیک در انتخابات ریاست جمهوری 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) ترکیه به رقابت می پردازند.

 

تمل کاراملااوغلو رهبر حزب سعادت، دوغو پرینچک رهبر حزب وطن و مرال آکشنر رهبر حزب نیک ترکیه بر اساس قانون انتخابات ترکیه با جمع آوری حداقل یکصد هزار امضای شهروندان و با تایید امضاهای جمع آوری شده توسط شورای عالی انتخابات ترکیه، نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده اند.

 

صلاح الدین دمیرتاش که به عنوان نامزد حزب دموکراتیک خلق های ترکیه برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی شده، از آبان ماه سال 1395 با اتهامات متعدد در زندان به سر می برد و عضویت وی در حزب متبوعش و نیز در مجلس ملی ترکیه لغو و سلب شده و چندین پرونده محکومیت قضایی دارد ولی با توجه به قطعیت نیافتن این پرونده ها از طرف حزب خود به عنوان نامزد معرفی شده است.

 

هنوز زمان آزادی وی برای حضور در تبلیغات انتخاباتی مشخص نیست و بر اساس برخی اخبار منتشر شده در رسانه های ترکیه، وی آزاد نمی شود و تنها در صورت انتخاب شدن به عنوان رییس جمهوری و با کسب مصونیت سیاسی، شرایط آزادی از زندان را کسب می کند.

 

محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق ترکیه نیز که در ایام گذشته فراتر از انتظار ظاهر شده، تبلیغات در استان های ترکیه را آغاز و اعلام کرده است که تا زمان برگزاری انتخابات در بیش از 40 استان از 81 استان ترکیه حاضر شده و به سخنرانی و تبلیغات خواهد پرداخت.

 

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی ترکیه نیز برنامه جامعی برای تبلیغات انتخاباتی در استان های مختلف این کشور تدوین کرده و به مناسبت های مختلف در حال اعلام نظر و تبلیغات انتخاباتی خود است.

 

مرال آکشنر رهبر حزب نیک نیز به عنوان تنها نامزد زن این انتخابات برنامه های جدی تبلیغاتی در استان های مختلف ترکیه تدوین کرده و هر روز در یک یا دو شهر ترکیه در حال سخنرانی و تبلیغات انتخاباتی است.

 

تمل کاراملا اوغلو رهبر حزب سعادت و دوغو پرینچک رهبر حزب وطن ترکیه نیز تبلیغات انتخاباتی خود را آغاز کرده اند ولی تبلیغات این دو نامزد از میان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ضعیف تر به نظر می رسد.

 

وعده های انتخاباتی همه نامزدهای ریاست جمهوری ترکیه حول محور معیشت مردم و اقتصاد کشور، اعطای آزادی های مدنی و نیز تلاش برای ارتقای جایگاه ترکیه در مناسبات بین المللی اعلام می شود.

 

به گزارش ایرنا، در انتخابات پیش رو، اردوغان با ائتلاف 'جمهور' شامل حزب حاکم عدالت و توسعه، حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچه لی و حزب اتحاد بزرگ به رهبری مصطفی دستیچی در رقابت شرکت می کند.

 

سایر نامزدهای رقیب اردوغان نیز تنها نامزد حزب متبوع خود هستند و ممکن است حمایت احزاب کوچک دیگر را در روزهای آینده جلب کنند.

 

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به رغم وعده های قبلی خود مبنی بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر، در روز 29 فروردین ماه(18 آوریل 2018) اعلام کرد که انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری در تاریخ 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) برگزار می شود.

 

بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی یکسال پیش به تایید مردم این کشور رسید، قرار بود که انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در 3 نوامبر 2019 (12 آبان 1398) برگزار شود.

 

پیش از این رجب طیب اردوغان رییس جمهوری، بینالی یلدریم نخست وزیر، بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه، بارها برگزاری زودهنگام انتخابات در این کشور را رد کرده بودند ولی با ارائه طرح اخیر مقامات این کشور اعلام کردند که انتخابات مجلس و ریاست جمهوری این کشور 17 ماه زودتر از موعد مقرر برگزار می شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------