چین: به دنبال حفظ ثبات در دریای چین جنوبی هستیم



اخباربین الملل,خبرهای بین الملل,وزیر امور خارجه چین

وزیر امور خارجه چین امروز (دوشنبه) اظهار کرد، پکن به دنبال حفظ ثبات در دریای چین جنوبی و جستجو برای ایجاد ائتلافی در منطقه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این در حالی است که آمریکا از چین به دلیل آنچه که بی‌توجهی به قوانین بین‌المللی از طریق احداث جزایر مصنوعی در دریای چین جنوبی و استقرار نیروی نظامی در آنها خوانده، انتقاد کرده است و پکن را به تضعیف ثبات منطقه‌ای متهم کرده است.

 

چین با وجود آنکه مدعی مالکیت اکثر بخش‌های دریای چین جنوبی است اما یکسری همسایگانش شامل مالزی، برونئی، فیلیپین، تایوان و ویتنام هم بر آن ادعاهای مشابهی دارند.

 

در این میان اما تایلند موضعی بی‌طرف در قبال این مناقشه اتخاذ کرده است.

 

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در سفرش به تایلند در اظهاراتی درخصوص مناقشه دریای چین جنوبی به خبرنگاران گفت: چین به دنبال ایجاد ثبات در دریای چین جنوبی و پایبندی به قوانین مورد توافق درخصوص اعلامیه مربوط به این دریا است.

 

ماه مه چین و کشورهای جنوب شرق آسیا درخصوص یک چارچوب کاری برای انعقاد یک به اصطلاح مجموعه قوانین برای آب‌های مورد مناقشه، توافق کردند.

 

سفر وانگ یی به تایلند در حالی انجام شده که او ماه آینده میلادی قصد شرکت در نشست کشورهای جنوب شرق آسیا در شهر مانیل را دارد.

 

وانگ یی گفت: چین و تایلند مثل برادران یکدیگر هستند.

 

همچنین دون پرامود وینای، وزیر امور خارجه تایلند نیز با تحسین روابط دو کشور گفت: هیچ مانعی بر سر راه روابط دو طرف وجود ندارد.

 

تایلند امسال خرید چند فروند زیردریایی و هلی‌کوپتر و چند دستگاه تانک از چین به ارزش بیش از 500 میلیون دلار را تصویب کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------