هشدار چین به هند درخصوص مناقشه مرزی پیش آمده



اخباربین الملل,خبرهای بین الملل,چین

در پی وخیم شدن مناقشه مرزی هند و چین، وزرات دفاع پکن به دهلی‌نو هشدار داد که "هیچ توهمی درباره توان نظامی چین به منظور دفاع از اراضی" کشورش نداشته باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، درگیری در فلاتی مجاور ایالت کوهستانی "سیکیم" هند که با چین هم مرز است، تنش میان این دو کشور را افزایش داده است.

 

 وو کیان، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد: "تکان دادن یک کوه آسان است، اما متزلزل کردن ارتش آزادی‌بخش خلق چین سخت است." وی افزود، توانایی چین در دفاع از اراضی و حاکمیت خود به طور مداوم تقویت می‌شود.

 

با توجه به تفسیر چین از وقایع، اوایل ماه ژوئن نگهبانان هندی وارد خاک چین شده و مانع کار در جاده‌ای در این فلات شدند. پس از آن، سربازان هر دو کشور در نزدیکی دره‌ای تحت کنترل چین که هند را از متحد نزدیکش "بوتان" جدا می‌کند و اجازه دسترسی چین به گذرگاه "سیلیجیری" را می‌دهد، روبه‌روی یکدیگر قرار گرفتند.

 

هند به چین هشدار داده است که ساخت و ساز در این جاده که در نزدیکی مرز مشترک میان این دو کشور است، پیامدهای امنیتی جدی‌ای به همراه خواهد داشت.

 

سخنگوی چین اعلام کرد، خروج نیروهای مرزی هند از چین پیش شرط حل این وضعیت است. وی افزود، ارتش این کشور تدابیر اضطراری در این منطقه فلاتی را اتخاذ کرده است و تمرکز بر روی استقرار و مانور نظامی افزایش خواهد یافت: "ما شدیدا خواستار اخذ اقدامات کاربردی، توقف تحریک‌ها و پیوستن به چین برای حفظ صلح و آرامش در این منطق از سوی هند هستیم."

 

 دولت چین و هند به خبرگزاری رویترز اعلام کردند، دیپلمات‌های این دو کشور به منظور اطمینان از تشدید نشدن مجدد این بن بست متعهد شده‌اند و سفیر هند در پکن رهبری تلاش‌ها برای یافتن راهی برای کاهش تنش‌ها را در دست دارد.

 

رسانه دولتی چین به هند درباره "سرنوشتی بدتر از شکستی" که در جنگ مرزی میان این دو کشور در سال 1962 متحمل شد، هشدار داده است. این رسانه در ماه جاری اعلام کرد ارتش چین مانورهای نظامی در نزدیکی منطقه جنگی سیکیم اجرا کرده‌ است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------