یک سوم از پست‌های ارشد وزارت خارجه دولت ترامپ هنوز خالی هستند



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,

"با وجود گذشت هشت ماه از روی کار آمدن ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا یکی از وزارتخانه‌های مهم وی که همان امور خارجه است، هنوز با بحران تکمیل کارمندان مواجه است و یک سوم از پست‌های ارشد آن خالی مانده است." 

به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از عملکرد و وضعیت پست‌های مهم در وزارت خارجه آمریکا آورده است: «از  ۱۱۳ پست در وزارت امور خارجه آمریکا که در وبسایت آن آمده شامل معاونان وزیر، دستیاران، منشی‌ها و سایر مقام‌های ارشد،‌ فقط ۳۶ پست پر شده و ۲۹ پست دیگر توسط مقام‌های سابق در دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا اداره می‌شود. همچنین ۴۸ پست هنوز خالی هستند و فردی برای آنها در نظر گرفته نشده است.

 

نیکولاس برنز، دیپلمات بازنشسته گفته است: وزیر امور خارجه به تنهایی نمی‌تواند تمامی پست‌های وزارت خانه را بگرداند و اداره کند. او باید هیاتی داشته باشد و این دقیقا همان حلقه مفقوده است.

 

آر.سی. هاموند، سخنگوی رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که تیلرسون به این دلیل در به خدمت گرفتن افراد در پست‌های وزارتخانه تعلل می‌کند که بر روی اصلاح در دپارتمان و کاستن از روند بروکراسی در این دپارتمان تمرکز کرده است.

 

وی ادامه داد: آنچه که ما به دنبالش هستیم یکسری مشکلات است که مورد بی توجهی و بی اعتنایی قرار گرفته است. آنها باعث بروز مشکلات بزرگتری شده‌اند که باید درست شوند.

 

درحالیکه برخی می‌گویند اوضاع در این وزارتخانه باید ساده شود، برخی نیز می‌گویند تمرکز بر ایجاد اصلاحات در این وزارتخانه تنها باعث می‌شود تا تمرکز بر مسائل مهمتری که همان دیپلماسی است، از میان برود.

 

چهار مورد از دفاتر اصلی دپارتمان امور خارجه آمریکا در حال حاضر هیچ مدیر یا مسئولی ندارد که شامل منشی برای دفتر حقوق بشر، امنیت و دموکراسی می‌شود. کارمندان اجازه انتقال به دفاتر دیگر یا تغییر موضع ندارند. سیاستگذاری‌ها به گروهای کوچک و مورد اعتماد از مشاوران سپرده شده است؛ مشاورانی که مقام‌ها می‌گویند به شدت کار می‌کنند.

 

روزنامه تایمز در این گزارش آورده است: سایر کشورها به وضعیت موجود در وزارت امور خارجه آمریکا واکنش نشان داده و وزرای امور خارجه آنها به جای هماهنگی و گفت‌وگو با سفرای انتصابی که هنوز خیلی از آنها انتخاب نشده‌اند، به صورت مستقیم با مشاوران تیلرسون یا حتی تعدادی از مقام‌ها در کاخ سفید ارتباط برقرار می‌کنند؛ هنوز سفرای آمریکا در ۷۱ کشور انتخاب نشده‌اند.

 

"جک رید"، سناتور دموکرات گفت که این خلا در وزارت خارجه آمریکا در نهایت تاثیری منفی بر سیاست خارجی ایالات متحده می‌گذارد.

 

وی به ایندیپندنت گفت: در خارج از کشور، میان وزارت امور خارجه و دفاع و سایر آژانس‌ها اتحادی وجود دارد. چنین خلایی از سوی دشمنان ما یک فرصت محسوب می‌شود.

 

این سناتور دموکرات آمریکایی درباره تعلل در انتصاب افراد مناسب در پست‌های اصلی در وزارت امور خارجه نیز گفت:‌ به نظرم این خلا در پست‌ها در نهایت و به صورت اجتناب ناپذیری یک تاثیر جدی بر توانایی ما بر تحقق سیاست‌های خارجی ما می‌گذارد به ویژه در زمانی که نمی‌خواهید کسانی روی کار بیایند که مورد نظر شما نیستند.

 

این بحران در وزارت امور خارجه آمریکا در ژانویه سال جاری میلادی و زمانی آغاز شد که دونالد ترامپ، به عنوان رئیس جمهوری آمریکا به صورت مداوم و بی وقفه چهار تن از مقام‌های وزارت خارجه را بدون آنکه کسانی را جایگزین‌شان کند، از کار برکنار کرد و هنوز با گذشت هفت ماه، این پست‌ها خالی هستند.

 

وزارت خارجه آمریکا استخدام‌های غیرضروری را ممنوع کرده و افرادی که دارای سهمیه استخدام فدرالی بودند، نتوانستند برای مدتی شغلی مناسب برای خود دست و پا کنند چون براساس این سهمیه، دانشجویانی که در دانشگاه‌های فدرال درس می‌خوانند، می‌توانند پس از اتمام تحصیل به استخدام نهادهای فدرال درآیند اما این برنامه لغو شد. (پس از مدتی وزارت خارجه آمریکا این ممنوعیت را برداشته و به آنها اجازه داد تا برای پست‌هایی که خالی هستند، درخواست دهند.) تیلرسون همچنین پیشنهاد کاهش ۳۱ درصدی از بودجه وزارتخانه و هشت درصدی کارمندان را مطرح کرده است.

 

وزیر امور خارجه آمریکا از همان ابتدای کار گفته بود که به دنبال ایجاد تغییرات موقعیت موجود در وزارتخانه است و در مراسم معارفه به کارمندانش گفت که هدفش تغییر در آن چیزهایی است که در گذشته در دپارتمان صورت می‌گرفته است.

 

وی در فوریه سال جاری میلادی گفته بود: ما نمی‌توانیم از سنت‌هایی بی اساس و بی فایده انتظار نتایج بهینه داشته باشیم. من اطلاعاتی را درباره روند تغییرات جمع آوری می‌کنم و کار خودم را برای آنکه اقداماتی موثر و مفید انجام دهیم، انجام می‌دهم.

 

تیلرسون برای انجام این کار، دو کمپانی مشورتی را برای نظارت بر عملکرد وزارتخانه استخدام کرده است. او این نتایج را برای کارمندانش ارسال کرده و پنج کمیته هم برای تحلیل اوضاع مختلف وزارتخانه ایجاد کرده است.

 

اما در نهایت، منتقدان می‌گویند که او باید با تامین کارمندان و استخدام در دپارتمانش آغاز کند.

 

"مکس برگمان"، یکی از اعضای ارشد در مرکز ترقی آمریکا، در وبسایت خبری پولیتیکو نوشت: این دقیقا همان جایی است که دیپلماسی می‌میرد و این مرگ نه با گلوله بلکه با نالیدن و غرغر کردن صورت می‌گیرد؛ با دفاتر خالی در یک بعد از ظهر وسط هفته!»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------