پاسخ سفارت روسیه به وزارت خارجه آمریکا در مورد اخراج دیپلمات‌ها



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,سفارت روسیه

سفارت روسیه در واشنگتن در واکنش به ادعای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یادآور شد: اخراج دیپلمات‌ها، انتخاب مسکو نبوده و اقدامات طرف آمریکایی باعث مقابله به مثل روسیه شده است. 

به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، دفتر مطبوعاتی سفارت روسیه در ایالات متحده امروز، پنج شنبه اعلام کرد، اگر اقدامات غیردوستانه واشنگتن نبود، مقامات مسکو مجبور نمی شدند تا تعداد دیپلماتهای آمریکایی در روسیه را تا این اندازه کاهش دهند.

 

در بیانیه سفارت روسیه آمده است: «در رابطه با اظهار تاسف "هدر نائورت" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی روز 9 آگوست در رابطه با کاهش پرسنل نمایندگیهای دیپلماتیک آمریکا در خاک روسیه، باید نکاتی مورد یادآوری قرار بگیرد: اگر اقدام طرف آمریکایی در اخراج جمعی دیپلماتهای روسیه و توقیف ساختمانهای متعلق به روسیه در خاک ایالات متحده در زمان دولت سابق آمریکا صورت نمی گرفت و همچنین قانون مربوط به تحریمهای شدیدالحن علیه روسیه در زمان دولت جدید آمریکا به تصویب نمی رسید، طرف روسی نیز مجبور نمی شد تا دست به چنین اقدامی بزند. «تبادل ضربات» انتخاب مسکو نبوده است.»

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود بار دیگر اعلام کرد که تصمیم مسکو برای کاهش تعداد دیپلماتهای آمریکایی در روسیه، جای تاسف بسیار زیادی دارد.

 

نائورت همچنین یادآور شد که روابط واشنگتن و مسکو همچنان در پایین سطح اعتماد متقابل قرار دارد. به گفته وی، با این وجود وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه در دیدار اخیر خود در مانیل در خصوص ادامه تلاشها برای یافتن راهی برای ادامه همکاری دو کشور به توافق رسیدند.  در بیانیه سفارت روسیه همچنین تاکید شده است: «مقامات مسکو نیز خواستار بهبود روابط دوجانبه با آمریکا و به دنبال عرصه هایی برای همکاری هستند، ولی این روابط و مشارکت باید نه بر اساس اعمال فشار، بلکه مبتنی بر احترام متقابل و در نظر گرفتن منافع هر دو طرف باشد.»

 

نمایندگی روسیه در سازمان ملل باید مصون باقی بماند

 

لازم به یادآوری است که "واسیلی نبنزیا" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز شب گذشته در نشست خبری در نیویورک به خبرنگاران گفت، امکان اقدام احتمالی دولت آمریکا برای مقابله به مثل با کاهش تعداد دیپلماتهای آمریکایی در روسیه، نباید به فعالیت دیپلماتیک روسیه در مقر سازمان ملل لطمه ای وارد کند.

 

این دیپلمات بلندپایه در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در مورد امکان اخراج دیپلماتهای روسی از دفتر نمایندگی سازمان ملل در نیویورک گفت: «خیر، چنین اقدامی مورد انتظار نیست. ماموریت دیپلماتهای روسیه در سازمان ملل نباید هیچ ارتباطی به روابط دوجانبه روسیه و آمریکا داشته باشد. و این دو مسئله کاملا با یکدیگر متفاوت است. دفتر نمایندگی روسیه در نیویورک زیر نظر سازمان ملل متحد فعالیت دارد، نه دولت ایالات متحده.»  

 

پیش از این "رکس تیلرسون" وزیر امور خارجه آمریکا از امکان مقابله به مثل واشنگتن با موضوع اخراج دیپلماتهای آمریکایی از روسیه خبر داده و گفته بود که دولت آمریکا تا اول سپتامبر در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد.

 

لازم به ذکر است که دولت روسیه به سفارت آمریکا در مسکو تا اول سپتامبر سال جاری فرصت داده تا پرسنل نمایندگیهای دیپلماتیک خود درخاک فدراسیون روسیه را به تعداد 455 نفر (معادل تعداد دیپلماتهای فعلی روسیه در خاک ایلالات متحده) تقلیل دهد. برای این منظور 755 دیپلمات آمریکایی باید خاک روسیه را ترک کنند. 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------