ممنوعیت مسافرتی ترامپ فردا منقضی می‌شود



  اخباربین الملل ,خبرهای   بین الملل,امضای ترامپ

ممنوعیت‌های مناقشه برانگیز دونالد ترامپ علیه سفر اتباع شش کشور مسلمان به آمریکا در حالی فردا (یکشنبه) منقضی می‌شود که هنوز مشخص نیست آیا درب‌های آمریکا مجدداً به روی این شش کشور باز خواهد شد یا خیر. 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، براساس سیاست‌های دیپلماتیک باید سفارتخانه‌ها یا نمایندگان آمریکا در این شش کشور شامل سوریه، ایران، لیبی، سومالی، سودان و یمن اعطای روادید به اتباع آنها که قصد سفر به‌ آمریکا به هدف کار، تحصیل، تفریح یا مهاجرت را دارند از سر بگیرد اما برخی تصور می‌کنند که دولت ترامپ مصمم است وعده انتخاباتی‌اش برای جلوگیری از ورود مسلمانان به آمریکا را همچنان عملی کرده و این ممنوعیت ۹۰ روزه را دست‌کم تا زمانی که دادگاه عالی آمریکا ماه آینده میلادی درباره آن حکم دهد، تمدید کند.

 

این ممنوعیت در ابتدا شامل عراق نیز بود و شامل ممنوعیت ۱۲۰ روزه همه پناهجویان به آمریکا نیز می‌شود و اولین بار ترامپ در تاریخ ۲۷ ژانویه یک هفته بعد از آنکه رئیس‌جمهور آمریکا شد این ممنوعیت را اعلام کرد.

 

به دنبال این ممنوعیت آشوب‌هایی در فرودگاه‌های آمریکا ایجاد شد و واکنش سیاسی شدیدی علیه آن به راه افتاد و چندین شکایت نیز از جانب گروه‌های آزادی مدنی و حامی مهاجران علیه آن مطرح شد و بعد از آن دادگاه جلوی آن را گرفت.

 

دولت ترامپ دلیل این ممنوعیت را "حفاظت از امنیت ملی" اعلام کرده و گفته بود که باید این شش کشور فرایندهای بررسی سوابق کافی داشته باشند تا جلوی ورود تروریست‌ها به آمریکا را بگیرند.

 

اما منتقدان گفتند که چنین تصمیمی به نوعی وعده ترامپ برای "ممنوع کردن ورود مسلمانان" را عملی کرده که از نظر دادگاه‌ها مغایر با قانون اساسی است زیرا موجب تبعیض علیه یک مذهب می‌شود.

 

برخی ایالت‌های آمریکا نیز برای جلوگیری از این ممنوعیت دست به شکایت زدند چراکه گفته‌اند این ممنوعیت جلوی ورود افراد دارای ویزای قانونی اعضای خانواده‌ها، شهروندان آمریکایی، دانشجویان دانشگاه‌ها و کارگران خارجی شرکت‌های آمریکایی را گرفته است.

 

کاخ سفید بعد از شکست خوردن در دادگاه‌های تجدیدنظر در تاریخ ۶ مارس از یک ممنوعیت بازبینی شده رونمایی کرده و کشور عراق و افرادی که پیش از این روادید داشته‌اند را معاف کرد.

 

این ممنوعیت جدید نیز ۹ روز بعد از سوی یک قاضی در هاوایی معلق شد.

 

دولت ترامپ مجدداً در دو دادگاه تجدیدنظر شکست خورد و از این بابت خشمگین شده و به سراغ دادگاه عالی رفت.

 

در تاریخ ۲۶ ژوئیه دادگاه عالی حکم داد: بخشی از این ممنوعیت اجرایی شود و با رسیدگی به درخواست تجدیدنظر کاخ سفید در ماه اکتبر موافقت کرد. بعد از آن ترامپ اعلام کرد که یک پیروزی قانونی و سیاسی به دست آورده و صدور روادید برای این شش کشور را متوقف کرد.

 

در آن زمان با این حال مساله مضحک این بود که ممنوعیت ۹۰ روزه دو ماه بعدش منقضی می‌شد. کاخ سفید اعلام نکرده که با منقضی شدن این ممنوعیت در روز یکشنبه چه اقدامی انجام خواهد داد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------