تبادلات کره شمالی و آمریکا بیش از پیش محدود شده است



  اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل,کره شمالی

علیرغم اختلاف نظرهای متعدد میان کره شمالی و آمریکا، این دو کشور ارتباطات اندکی نیز با یکدیگر داشتند اما وضع محدودیت‌های جدید مسافرتی توسط دونالد ترامپ و خطرناک دانستن تعاملات دو کشور از سوی او، این روابط انگشت شمار را بیش از پیش محدود خواهد کرد. 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، زمانی که چندین تن از مقامات اقتصادی کره شمالی در سال 2011 از کالیفرنیا و نیویورک بازدید کردند، تنظیم کنندگان آمریکایی این سفر امیدوار بودند تا نمایندگان کره شمالی به فکر ایده‌ای برای اصلاح بازار و نوآوری در تجارت بیفتند.

 

اما مقامات کره شمالی به سرعت اظهار کردند که هدف آنان از سفر به آمریکا این نیست. به گفته سوزان شرک، یکی از تنظیم‌کنندگان سفر مقامات کره شمالی به آمریکا، آنان قصد داشتند تا سرمایه‌گذاری آمریکا را به ویژه از طریق رستوران‌های "یام" به دست آورند. شرک گفت: آنان واقعا مشتاق بودند تا رستوران‌های زنجیره‌ایKFC  را هم به کره شمالی ببرند و تنها رستوران‌های یام علاقه آنان را ارضا نمی‌کرد.

 

در سال‌های اخیر دیدارهای انگشت‌شمار مقامات و ورزشکاران دو طرف، فرصت‌های کم‌سابقه‌ای را برای تعامل مردم عادی دو کشور فراهم آورده بود اما با محدودیت‌های مسافرتی جدید که هفته گذشته توسط دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا وضع شد، ارتباط اندک میان دو کشور بیش از پیش محدود خواهد شد.

 

آمریکا معاملات اندک این کشور با کره شمالی را از جمله فعالیت‌های خطرناک دانسته و این کشور را در لیست کشورهایی که با محدودیت سفر به آمریکا مواجه ‌خواهند بود، قرار داده است. این اقدام آمریکا به دلیل در اختیار نگذاشتن اطلاعات کافی درباره درخواست‌کنندگان ویزا صورت گرفته است.

 

این سیاست جدید آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که از طرفی تنش‌ها میان این کشور و کره شمالی بر سر آزمایش‌های تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک پیونگ‌یانگ بالا گرفته و از طرف دیگر، تهدیدها و منازعات لفظی میان رهبران دو کشور شدت یافته است.

 

انتظار نمی‌رود این محدودیت مسافرتی تاثیر چندانی بر وضعیت کره شمالی داشته باشد، زیرا بر اساس آمار وزارت امورخارجه آمریکا، این کشور در بیشترین حالت، سالانه تنها 50 مسافر غیر دیپلماتیک از کره شمالی دارد. با این حال فعالان حقوق بشر درباره بسته شدن این راه ارتباطی که یکی از معدود ارتباط‌های انسانی میان کره شمالی منزوی و غرب بود، ابراز نگرانی کرده‌اند.

 

روبرتو کوهن، یکی از رئیس‌های هیئت حقوق بشر در امور کره شمالی گفت: دلیل اصلی دعوت مردم کره شمالی به آمریکا این است که این افراد را با آمریکا روبه‌رو کنیم تا شاید یک نفر بتواند روزنه روابط میان این دو کشور را اندکی بازتر کند.

 

در همین حال یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا اعمال این محدودیت‌ها را لازم دانست و گفت: کره شمالی در هیچ زمینه‌ای با آمریکا همکاری نمی‌کند و از ارائه اطلاعات مورد نیاز درباره درخواست‌کنندگان ویزا خودداری می‌کند.

 

رابرت کینگ، نماینده ویژه سابق آمریکا در امور حقوق بشر کره شمالی تشریح کرد، آن دسته از مردم کره شمالی که قصد دارند به آمریکا سفر کنند، ابتدا باید از دولت خود مجوز بگیرند و سپس برای درخواست ویزا شخصا به سفارت آمریکا (معمولا در پکن) مراجعه کنند.

 

وی ادامه دارد، هنگامی که مسافران از کره شمالی به آمریکا می‌رسند، هیچ‌گاه تنها به جایی نمی‌روند و پیوسته توسط نگهبانان دولت کره شمالی رصد می‌شوند.

 

بنا به گفته فیل اندروز، رییس اجرایی فدراسون وزنه‌برداری آمریکا، اوایل سال جاری کره شمالی در حال برنامه‌ریزی برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان 2017 بود که ماه نوامبر در کالیفرنیا برگزار خواهد شد. با این حال مشخص نیست که آنان اجازه شرکت در این مسابقات را داشته باشند.

 

محدودیت‌های مسافرتی جدید ویزاهایی را که در حال حاضر صادر شده‌اند، شامل نمی‌شود. همچنین از اعمال این محدودیت‌ها برافرادی که روابط مطمئنی با آمریکا دارند، صرف نظر می‌شود.

 

وزارت امور خاره آمریکا درباره وضعیت درخواست‌های شخصی ویزا اظهار نظری نکرده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------