وزیر خارجه نروژ: ناتو باید تسلیحات هسته‌ای داشته باشد



  اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل,وزیر خارجه نروژ

وزیر امور خارجه نروژ با بیان اینکه کشورش از معاهده منع تسلیحات هسته‌ای سازمان ملل که هیچکدام از کشورهای مجهز به سلاح‌های هسته‌ای در آن حضور ندارند، حمایت نمی‌کند، گفت تا زمانی که آن کشورها تسلیحات هسته‌ای دارند، ناتو هم باید داشته باشد.

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، بورگه برنده، وزیر امور خارجه نروژ در خصوص مراسم اهدای جایزه صلح نوبل به "کمپین بین‌المللی حذف تسلیحات هسته‌ای" (ICAN) در اسلو گفت، نروژ از معاهده منع تسلیحات هسته‌ای سازمان ملل حمایت نمی‌کند.

 

بورگه برنده به شبکه محلی "تی‌وی ۲" گفت: ارنا سولبرگ، نخست‌وزیر نروژ و من به این کمپین تبریک می‌گوییم اما نمی‌توانیم از طرح سازمان ملل متحد درباره منع تسلیحات هسته‌ای در شرایطی حمایت کنیم که هیچ کدام از کشورهای مسلح به تسلیحات هسته‌ای در آن مشارکت ندارند.

 

کمپین "آی‌کن" رسما در سال ۲۰۰۷ با هدف ارتقای ایده‌آل‌های تشریح شده در رابطه با معاهده سازمان ملل برای منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای آغاز به کار کرد. این معاهده در سپتامبر ۲۰۱۷ از سوی بیش از ۵۰ کشور به امضا رسید اما آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و رژیم صهیونیستی که همه مجهز به تسلیحات هسته‌ای هستند، آن را امضا نکردند.

 

وزیر امور خارجه نروژ گفت: اگر نروژ به عنوان کشور عضو ناتو به این ممنوعیت رای مثبت دهد، بدین معناست که نروژ بگوید ناتو استراتژی هسته‌ای خود را ملغی کند و همزمان به کشورهای دیگری نگاه کند که صاحب تسلیحات هسته‌ای هستند. تا زمانی که کشورهای دیگر تسلیحات هسته‌ای دارند، ناتو هم باید تسلیحات هسته‌ای داشته باشد.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی نروژ تاکید کرد، جامعه جهانی باید درباره کره‌شمالی و جاه‌ طلبی‌های هسته‌ای آن نگران باشد. او افزود: آنچه باید روی آن متمرکز شویم این است که کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی و عوامل غیر دولتی به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا نکنند. این منع اشاعه است که اهمیت دارد.

 

پیونگ‌یانگ جدیدترین آزمایش هسته‌ای خود را اوایل سپتامبر انجام داد، که با محکومیت بین‌المللی و موج جدیدی از تحریم‌های سازمان ملل متحد همراه شد. در همین حال بریت ریس اندرسون، رئیس کمیته نوبل به خبرگزاری ان‌تی‌بی گفت او عمیقا با موضع‌گیری وزیر امور خارجه نروژ مخالف است. او تاکید کرد: همه نشانه‌ها بر این نکته تاکید دارد که این ممنوعیت بخشی از راه‌حل بحران هسته‌ای است.

 

بئاتریس فیهن، رهبر کمپین بین‌المللی مذکور برای منسوخ کردن تسلیحات هسته‌ای هم از نروژ خواست تا معاهده منع تسلیحات هسته‌ای را امضا کند. او گفت: زمان آن فرا رسیده تا ما پذیرش وجود این نوع تسلیحات را متوقف کنیم.

 

در مقابل ناتو استقبال چندانی از رسیدن جایزه صلح نوبل به این گروه ضد تسلیحات هسته‌ای نشان نداد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: آنچه ما نیاز داریم، کاهش معتبر و متعادل تسلیحات هسته‌ای است. معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای که تمام متحدان ناتو امضا کردند، سنگ‌بنای تلاش‌های بین‌المللی برای این منظور است. ناتو همچنان تا زمانی که تسلیحات هسته‌ای وجود داشته باشد، یک ائتلاف هسته‌ای باقی می‌ماند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------