آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

صابرین نیوز: حمله اسرائیل به جنوب سوریه و عراق | وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

کانال تلگرامی صابرین نیوز بامداد جمعه گزارش داد که استان سویدا در جنوب سوریه و منطقه ای در عراق هدف حمله اسرائیل قرار گرفته است. به گزارش…

ایاد علاوی خواهان نشست فوری با هدف پایان تنش بین بغداد و اربیل شد



  اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل ,ایاد علاوی

معاون رئیس جمهور عراق پس از گذشت یک روز از تنش نظامی در استان کرکوک بین نیروهای پیشمرگ و نیروهای دولت فدرال به نشستی ملی فوری برای حل بحران بین بغداد و اربیل فراخواند. 

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس‌العربی، پس از اینکه نیروهای پیشمرگ شبانه از مواضع خود در جنوب کرکوک عقب نشینی کردند، نیروهای دولت فدرال عراق در حدود ۱۰ کیلومتری جنوب کرکوک مستقر شدند.

 

این در حالی است که شهرستان طوزخورماتو در استان صلاح الدین شاهد درگیری‌هایی میان نیروهای پیشمرگ و حشد شعبی بود که از دو طرف تلفاتی بر جای گذاشت.

 

ایاد علاوی، معاون رئیس جمهور عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: دعوت به گفت‌وگو از سوی مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان و اظهارات حیدر العبادی نخست وزیر عراق که با اعمال زور برای حل بحران کنونی مخالف است، می‌طلبد که گفت‌وگوهای دو جانبه و مذاکره درباره مناطق مورد مناقشه بر اساس قانون اساسی با هدف از بین بردن تنش و دستیابی به راه حلی فوری آغاز شود.

 

وی افزود: ما امروز فرصت را غنیمت می‌شماریم تا بر ضرورت گفت‌وگوهای دو جانبه بین بغداد و اربیل در چهارچوب دیدار ملی فوری برای ترسیم نقشه راه شفاف درباره آینده روند سیاسی تاکید کنیم.

 

از سوی دیگر کاظم شمری، رئیس فراکسیون پارلمانی ائتلاف الوطنیه به ریاست ایاد علاوی از نیروهای پیشمرگ خواست تا به مرزهای اواسط سال ۲۰۱۴ عقب‌نشینی کنند.

 

وی در بیانیه‌ای اظهار داشت: باید همه نیروهای نظامی تا مرزهای پیش از ژوئن ۲۰۱۴ عقب نشینی کرده و سقف زمانی و مکانیسم‌های مشخص برای حل پرونده مناطق مورد مناقشه خارج از مرزهای اقلیم بر اساس دو ماده ۱۴۰ و ۱۴۳ قانون اساسی تعیین شود.

 

شمری از طرف‌های سیاسی بغداد و اربیل خواست به سمت برخورد نظامی نروند و همه در چهارچوب گفت‌وگو و منطق حرکت کنند.

 

به دنبال عقب نشینی ارتش عراق در برابر یورش گروه تروریستی داعش در شمال و غرب این کشور در تابستان سال ۲۰۱۴ نیروهای پیشمرگ بر مناطق مورد مناقشه از جمله کرکوک کنترل یافتند.

 

در پایان ماه سپتامبر پارلمان عراق تصمیماتی در راستای اقدامات تنبیهی علیه اقلیم کردستان به خاطر برگزار همه پرسی غیرقانونی در ۲۵ همان ماه تصویب کرد. از جمله این اقدامات استقرار نیروهای دولت فدرال در مناطق مورد مناقشه از جمله کرکوک است.

 

دولت مرکزی عراق انجام هر گونه گفت‌وگو با اربیل را پیش از لغو نتایج همه‌پرسی رد کرده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------