تغییرات استراتژیک در منطقه، عربستان را به فکر خرید سلاح از روسیه انداخت



  اخبار بین الملل ,خبرهای  بین الملل , عربستان

در حالی که عربستان سعودی می‌تواند تمامی تجهیزات نظامی مورد نیاز خود را از ایالات متحده تامین کند اما اقدام اخیر این کشور برای خرید سلاح از روسیه سوال‌هایی را ایجاد می‌کند. 

به گزارش ایسنا، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی نوشت، در چارچوب سفر اخیر پادشاه عربستان به روسیه توافق‌هایی اقتصادی و امنیتی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار بین دو کشور امضا شد. عربستان در آستانه خرید سلاح‌های مختلفی از روسیه است که نگین انگشتر این سلاح‌ها سامانه پیشرفته پدافند هوایی S-۴۰۰ است.

 

عربستان از زمانی که شکل گرفته است تجهیزات امنیتی خود را اساسا از آمریکا و انگلیس خریداری کرده و این کشور هم‌پیمان استراتژیکی برای غرب به شمار می‌آید. در نتیجه اقدام کنونی ریاض می‌طلبد که دلایل و مفاهیم پشت آن به دقت بررسی شود.

 

سفر ملک سلمان به مسکو چند ماه بعد از سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به ریاض صورت گرفت و در این سفر نیز قراردادهای اقتصادی و امنیتی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار امضا شد.

 

واشنگتن عملا تمامی خواسته‌های عربستان را برای ارسال سلاح‌های پیشرفته به این کشور برآورده کرد.

 

به صورتی غافلگیرکننده،‌ ایالات متحده از اقدام عربستان و روسیه انتقاد نکرد و پس از مدت کوتاهی از انتشار خرید سامانه دفاع هوایی روسیه توسط عربستان، ایالات متحده اعلام کرد که سامانه تاد به عربستان خواهد فروخت.

 

ایالات متحده می‌تواند تمامی نیازهای نظامی عربستان را برآورده کند در نتیجه تصمیم عربستان برای خرید سلاح از روسیه برخاسته از نیازهای نظامی صرف نیست. به نظر می‌رسد تغییرات استراتژیکی که در منطقه رخ می‌دهد افزایش قدرت و نفوذ روسیه بوده است که باعث شده عربستان تصمیمی را برای توسعه روابط استراتژیک خود با روسیه اتخاذ کند و این علی‌رغم اختلافات اساسی میان ریاض و مسکو در مسائل اصلی مربوط به حمایت‌های روسیه از نظام سوریه و روابط نزدیک مسکو با ایران است.

 

عربستان ائتلاف استراتژیک خود با ایالات متحده را رها نکرده است اما در پی بحران اعتمادی که میان عربستان و دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا شکل گرفت و عربستان تردیدهایی نسبت به سیاست دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پیدا کرد، عربستانی‌ها سیاست خارجی مستقل‌تری را در پیش گرفتند و تلاش می‌کنند تا رقابتی میان ابرقدرت‌ها به وجود آمده تا منافع استراتژیک عربستان تضمین شود.

 

عربستان در حال حاضر دومین وارد کننده سلاح در جهان به شمار می آید. سیاست نزدیک شدن به روسیه و ایجاد منابع مختلف سلاح یک سیاست مختص عربستان نیست چراکه پیش از آن نیز مصر روابط استراتژیک خود را با روسیه تثبیت کرد. چین نیز کشور دیگری است که با نفوذ خود در حال حاضر به ویژه در زمینه اقتصادی تلاش می‌کند شرایط را به پیش ببرد اما چین نیز قراردادهایی را برای ارسال سلاح به عربستان و همچنین به مصر و دیگر کشورها در منطقه امضا کرد هرچند که حجم این سلاح‌ها بسیار کمتر بوده است.

 

در حال حاضر عربستان می‌تواند سلاح‌ها را از کشورها خریداری کند اما این مساله مفاهیم سنگینی را در مورد برتری نظامی اسرائیل در منطقه ایجاد می‌کند. اسرائیل با معضل نه چندان ساده‌ای روبه‌رو است چراکه عربستان ظاهرا توانایی‌های نظامی خود را به عنوان پاسخ به ایران برای گسترش نفوذ در منطقه بیشتر می‌کند اما تجهیزات جدید عربستان می‌تواند علیه اسرائیل نیز در آینده در صورت تغییر وضعیت استراتژیک خاورمیانه مورد استفاده قرار بگیرد.

 

همچنین از اسرائیل خواسته می‌شود تا درک خود را نسبت به منافع استراتژیک و اقتصادی آمریکا نشان دهد و از تلاش‌های برای سنگ‌اندازی در مسیر قراردادهای سلاح با عربستان دست بردارد. به ویژه اینکه این امکان وجود دارد در صورت عدم موافقت آمریکایی‌ها با درخواست‌های ریاض، عربستانی‌ها به روسیه یا کشورهای دیگر برای برخوداری از سلاح بروند.

 

از نظر اسرائیل بهتر است که کشورهای عربی وابسته به ایالات متحده باشند تا اینکه وابستگی‌شان به روسیه بیشتر باشد چراکه اسرائیل معتقد است قدرت تاثیرگذاری‌اش بر مسکو بسیار محدود است. در نتیجه بهتر است که اسرائیل در مسیر قراردادهای فروش سلاح آمریکا به عربستان سنگ‌اندازی نکند و حتی از آمریکا "غرامتی" را طلب کند که به اسرائیل امکان حفظ برتری نظامی‌اش را بدهد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------