پادشاه اسپانیا آب پاکی را روی دست جدایی‌طلبان کاتالونیا ریخت



  اخباربین الملل,خبرهای بین الملل ,پادشاه اسپانیا

پادشاه اسپانیا تلاش غیرقابل قبول جدایی توسط دولت منطقه‌ای کاتالونیا را مورد انتقاد قرار داد. 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این انتقاد از سوی فیلیپه ششم، پادشاه اسپانیا در حالی مطرح شده که دولت مادرید به رهبری ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا قرار است امروز شنبه نشست ویژه کابینه را برای اجرایی شدن روند تعلیق خودمختاری کاتالونیا برگزار کند.

 

پادشاه اسپانیا در یک سخنرانی احساسی غیرمعمول در "ابیه‌دو"، کاتالونیا را بخش حساس اسپانیای قرن ۲۱ خواند و گفت، بحران کنونی در پی رفراندوم اول اکتبر برای جدایی از دولت مرکزی باید از طریق نهادهای دیپلماتیک مشروع حل و فصل شود.

 

وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم دست از چیزی برداریم که با هم ساخته‌ایم. اسپانیا به تلاش‌های جدایی طلبانه غیرقابل قبول از راه دموکراسی و قانون اساسی پاسخ خواهد داد. ما مانع از هر تلاش جدایی طلبانه از طریق سازمان‌های دموکراتیک مشروع می‌شویم. دولت براساس قانون اساسی و تعهد به ارزش‌های دموکراتیک پارلمانی عمل خواهد کرد.

 

این صحبت‌های پادشاه اسپانیا در حالی مطرح شد که کابینه ماریانو راخوی، نخست وزیر این کشور آماده می‌شود تا امروز نخست‌وزیر اسپانیا  نشست ویژه کابینه را برگزار کند.

 

در پاسخ مادرید به پوجدمون آمده است: دولت نشست ویژه کابینه را برگزار کرده و اقداماتی را به تصویب می‌رساند که برای تصویب نهایی به سنا ارسال خواهد شد تا منافع تمامی اسپانیایی‌ها حفظ شود. چون کارلس پوجدمون، رهبر دولت منطقه‌ای کاتالونیا متوقف کردن اعلام استقلال منطقه را رد کرده است.

 

دولت منطقه‌ای کاتالونیا در حال حاضر سیستم آموزشی، امنیتی و بهداشت و درمانی خود را دارد اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که راخوی به دنبال آماده کردن دولت مرکزی برای به دست گرفتن کنترل بر این منطقه خودمختار است.

 

این مساله همچنین می‌تواند به برگزاری انتخابات جدید در پارلمان کاتالونیا منجر شود که جدایی طلبان اکثریت آن را از ۲۰۱۵ در دست دارند.

 

راخوی در جریان نشست اتحادیه اروپا در بروکسل گفت که به مرحله حساسی درباره مساله کاتالونیا دست یافته است و دولتش به دنبال توقف روند جدایی طلبی در این منطقه است.

 

رهبران آلمان و فرانسه نیز که در نشست روز جمعه در بروکسل حضور داشتند، از تلاش‌ها و اقدامات دولت راخوی حمایت کردند.

 

روز جمعه، همچنین صدها تن از جدای طلبان در مقابل بانک‌های کاتالونیا صفوفی را تشکیل دادند تا پول‌های زیادی را در اعتراض به مادرید از حساب‌های خود خارج کنند.

 

برخی از معترضان به صورت نمادین ۱۵۵ یورو از حساب‌های خود خارج کردند که به ماده ۱۵۵ قانون اساسی اسپانیا مرتبط می‌شود مبنی براینکه دولت مادرید هرگز نباید کنترل کاتالونیا را به دست بگیرد.

 

برخی هم ۱۷۱۴ یورو خارج کردند که به سال ۱۷۱۴ اشاره دارد که در آن سال بارسلون توسط نیروهای پادشاه فیلیپه پنجم برای کاهش اختیارات و قدرت این منطقه به اشغال درآمد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------