شورش ملانیا علیه ترامپ



 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل ,ملانی ترامپ
همزمان نیز ملانی ترامپ از وضعیت به‌وجود آمده اظهار نگرانی می‌کند هرچند که از موضع شوهرش در قبال طرح مهاجرتی جدید جمهوری‌خواهان هم‌نظر بوده، اما وی به‌شدت به شیوه موجود منتقد است. 

 به  گزارش دنیای اقتصاد؛ عکسی در مقیاس وسیع در شبکه‌های اجتماعی پخش شد که در آن کودکی خردسال به‌دلیل اینکه پدرش توسط نیرو‌های مرزبانی آمریکا دستگیر شده بود، گریه می‌کرد. این عکس بازخورد‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی آمریکا داشت و باعث شد تا بسیاری از فعالان و سیاستمداران آمریکا به این قانون جدید دونالد ترامپ انتقاد داشته باشند؛ قانونی که به موجب آن فردی که مهاجر غیرقانونی به‌حساب می‌آید تا روز برگزاری دادگاهش در زندان باید بماند.

 

درحالی‌که دایره انتقاد‌ها عمدتا مربوط به مخالفان این طرح می‌شود، این نقد‌ها به داخل کاخ سفید هم کشیده شده است؛ جایی که بانوی اول آمریکا نیز به‌طور آشکار از این قانون انتقاد کرده است. به نوشته روزنامه ایندیپندنت، ملانیا ترامپ گفته است از اینکه خانواده‌ها را از هم جدا ببیند، متنفر است. در این راستا بانوی اول آمریکا در یک موضع‌گیری علنی کم‌سابقه خواهان پایان یافتن سیاست جداکردن مهاجران غیرمجاز از فرزندان آن‌ها شد. بنابر سیاست تازه دولت دونالد ترامپ، اشخاصی که به‌طور غیرقانونی از مرز مکزیک وارد خاک آمریکا شوند، دستگیر و تحت پیگرد قضایی و کیفری قرار می‌گیرند و فرزندان آن‌ها به مراکز اسکان موقت فرستاده می‌شوند.

 

سخنگوی ملانیا ترامپ با انتشار یک بیانیه رسمی اعلام کرد که بانوی اول آمریکا معتقد است: ما کشوری می‎خواهیم که همه از قوانین تبعیت می‌کنند، ولی با مروت هم اداره می‌شود. در این بیانیه آمده است: ملانیا ترامپ از اینکه ببیند کودکان از خانواده‌های خود جدا می‌شوند، بیزار و امیدوار است که دو طرف دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان سرانجام بتوانند برای اصلاح قانون مهاجرت همکاری کنند.

 

دونالد ترامپ در شبکه توییتر دموکرات‌ها را مقصر اجرای سیاست سختگیرانه خود دانسته است. این درحالی است که مقامات ارشد دولت ترامپ پیش‌تر اعلام کرده بودند که جدایی فرزندان از والدین آن‌ها به‌عنوان یک نیروی بازدارنده در برابر ورود مهاجران غیرقانونی عمل خواهد کرد. بنابر آمار رسمی دولت آمریکا، تا به حال حداقل ۲ هزار کودک که به همراه والدینشان به‌طور غیرمجاز وارد خاک آمریکا شده بودند، جدا و در مراکز موقت اسکان یافته‌اند. این در شرایطی است که نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا اخیرا به‌شدت سیاست جدایی خانواده‌ها را مورد انتقاد قرار داده و آن را وحشیانه خوانده بود.

 

شماری از جمهوری‌خواهان از سیاست دولت ترامپ حمایت کرده‌اند، اما برخی گفته‌اند در این‌باره ملاحظاتی دارند؛ از جمله پل رایان، رئیس‌مجلس نمایندگان گفته است، با چنین سیاست‌هایی راحت نیست. او افزوده است: ما نمی‌خواهیم کودکان از والدین‌شان جدا شوند. این درحالی است که جف سشنز، وزیر دادگستری آمریکا از سیاست «تحمل صفر» دولت دفاع کرده است و هفته گذشته با استناد به یکی از آیه‌های انجیل، گفت: «سیاست آمریکا در جدایی کوتاه‌مدت خانواده‌ها، ناعادلانه یا غیرعادی نیست.»

 

گفته می‌شود از آیه مذکور در گذشته برای توجیه برده‌داری استفاده شده است. روز یکشنبه به مناسبت روز پدر در آمریکا گروهی از نمایندگان دموکرات کنگره به یکی از بازداشتگاه‌های پلیس مهاجرت در ایالت نیوجرسی رفتند تا وضع زندگی کودکان در آن را از نزدیک مشاهده کنند. در تورنیلوی تگزاس هم معترضان در نزدیکی یک اردوگاه اسکان موقت این کودکان اقدام به راهپیمایی کردند.

 

پیشتر در زمان باراک اوباما، مهاجران غیرقانونی به شرط آنکه سابقه جرم نداشته باشند، می‌توانستند آزادانه تا روز برگزاری دادگاه زندگی کنند. سی‌ان‌ان، اما در گزارشی تاکید کرد که سیاست «تحمل صفر» کم‌کم موجب افزایش خشم مردم شده است. به گفته این شبکه خبری، ترامپ به‌دنبال تغییر ماهیت آمریکا به‌عنوان یک کشور مهاجرپذیر است. درحالی‌که خشم و اضطراب از داستان مربوط به خانواده پناهجویان روزبه‌روز در حال افزایش است، این سوال مطرح شده که تا چه زمانی این بحث سیاسی، جنجالی باقی خواهد ماند و آیا اراده‌ای برای اصلاح آن وجود خواهد داشت؟

 

یکی از بزرگ‌ترین ایراداتی که به ترامپ وارد می‌شود، این است که رئیس‌جمهوری آمریکا دموکرات‌ها را در وضعیت به‌وجود آمده شماتت می‌کند و دولت خود را مقصر نمی‌داند. به احتمال زیاد واکنش رئیس‌جمهوری آمریکا به واسطه افزایش درخواست‌ها از دونالد ترامپ برای رعایت کردن اخلاق در بحث جدایی خانواده‌ها بوده است. این درحالی است که این فقط دموکرات‌ها نیستند که از ترامپ به‌دلیل این وضعیت انتقاد می‌کنند و برخی شخصیت‌های جمهوری‌خواه مانند ملانی ترامپ، بانوی اول آمریکا، لورا بوش، بانوی سابق اول ایالات‌متحده و برخی رهبران مذهبی و شخصیت‌های بانفوذ در بین محافظه‌کاران که دیدگاه اوانجلیکایی دارند نیز به جرگه منتقدان پیوسته‌اند.

 

با این حال به‌نظر می‌رسد رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد تا از خشم مردم این کشور علیه دموکرات‌ها استفاده کند تا آن‌ها رای به تغییرات گسترده در سیاست مهاجرتی آمریکا بدهند. او یکشنبه شب در توییتی نوشت: دموکرات‌ها باید با همتایان جمهوری‌خواهشان روی امنیت مرز‌ها و تامین آن کار کنند. تا زمان انتخابات صبر نکنید، زیرا شما در انتخابات خواهید باخت. منتقدان می‌گویند که جداسازی خانواده‌ها بسیار بی‌رحمانه و غیرآمریکایی است و قصد دارند تا از این موضوع در انتخابات میان‌دوره‌ای علیه رهبران جمهوری‌خواه و دونالد ترامپ استفاده کنند. در آن رابطه بانوی سابق اول آمریکا توانسته است با انتقاد از ترامپ و عملکرد جمهوری‌خواهان فضا را علیه آن‌ها تندتر کند. بوش گفت: از اینکه به فکر امنیت مرز‌ها هستید تشکر می‌کنم، اما سیاست تحمل صفر ظالمانه است. غیراخلاقی است و قلب مرا می‌شکند. لورا بوش همچنین در بیانیه‌ای نوشت: حکومت ما نباید کودکان را در جایی جمع کند یا آن‌ها را در چادر و در بیابان‌های ال‌پاسو نگه‌داری کند. او تصریح می‌کند: تصاویری که منتشر شده به‌طرز شگفت‌انگیزی یادآور زندانیان ژاپنی در جنگ با ژاپن در جنگ جهانی دوم است که حتی اکنون نیز به‌عنوان یکی از شرمآورترین تصاویر ثبت‌شده در تاریخ ایالات‌متحده آمریکا به‌حساب می‌آید.

 

همزمان نیز ملانی ترامپ از وضعیت به‌وجود آمده اظهار نگرانی می‌کند هرچند که از موضع شوهرش در قبال طرح مهاجرتی جدید جمهوری‌خواهان هم‌نظر بوده، اما وی به‌شدت به شیوه موجود منتقد است. از طرفی رهبران مذهبی از جمله کاردینال تیموتی دولان و فرانکلین گراهام هفته گذشته این نحوه رفتار با پناهجویان را غیراخلاقی خواندند. برخی می‌گویند خشم روزافزون مردم از این رفتار ممکن است ریسک فراوانی برای ترامپ داشته باشد، چراکه ترامپ قصد دارد تا به این شیوه دموکرات‌ها را وادار به پذیرش طرح مهاجرتی خود کند.

 

از سویی ترامپ قصد دارد به این طریق نشان دهد که هنوز دست از شعار‌های انتخاباتی خود برنداشته و یکی‌یکی آن‌ها را پیاده خواهد کرد. به این طریق وی خواهد توانست برای انتخابات سال ۲۰۲۰، طرفداران خود را در حول و حوش خود نگه دارد. ترامپ تصویری از خود ساخته که وی هرگز زیر بار انتقاد رسانه‌های لیبرال نخواهد رفت و کار خود را پیش خواهد برد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------