کوشنر: طرح صلح آمریکا برای خاورمیانه به زودی منتشر می‌شود



 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل , کوشنر
«شما لیاقت داشتن آینده‌ای درخشان را دارید. اکنون هم برای اسرائیلی‌ها و هم فلسطینی‌ها زمان آن فرار رسیده از رهبرانشان حمایت کنند تا آنها خود را متوجه یافتن راه‌حلی کنند و ترسی از تلاش کردن در این زمینه نداشته باشند.» 

جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ توانایی و تمایل محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین را برای رسیدن به توافق زیر سئوال برده اما گفته "آماده همکاری" با اوست. به گفته کوشنر طرح صلح آمریکا "به زودی" آماده خواهد شد.

 

به گزارش عصر  ایران؛دویچه وله، کوشنر: گر رییس‌جمهور عباس آماده بازگشت به میز مذاکره باشد، ما آماده‌ایم تا در مذاکرات شرکت کنیم اما اگر این اتفاق نیافتد، ما طرح را علنی خواهیم کرد

 

جرد کوشنر، مشاور ارشد دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای با روزنامه فلسطینی "القدس" گفته "حاضر به همکاری" با محمود عباس، رییس‌جمهور تشکیلات خودگردان فلسطین است.

 

کوشنر که همسر ایوانکا ترامپ، دختر رییس‌‌جمهور آمریکاست در این مصاحبه که به زبان عربی منتشر شده، در پیامی مستقیم خطاب به مردم فلسطین گفته است: «شما لیاقت داشتن آینده‌ای درخشان را دارید. اکنون هم برای اسرائیلی‌ها و هم فلسطینی‌ها زمان آن فرار رسیده از رهبرانشان حمایت کنند تا آنها خود را متوجه یافتن راه‌حلی کنند و ترسی از تلاش کردن در این زمینه نداشته باشند.»

 

کوشنر در حال حاضر برای دیدار و گفتگو با سران منطقه در خاورمیانه به سر می‌برد، اما دیداری میان او و عباس برنامه‌ریزی نشده است. در این مصاحبه که روز یکشنبه (۲۴ ژوئن/ ۳ تیر) منتشر شد جرد کوشنر اعلام کرده طرح آمریکا برای برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطینیان به زودی منتشر خواهد شد.

 

پس از آنکه ایالات متحده در ماه دسامبر سال گذشته اورشلیم (بیت‌المقدس) را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، محمود عباس از دیدار و مذاکره با تیم ترامپ تا به حال خودداری کرده است.

 

کوشنر که از سوی ترامپ مأمور هدایت طرح صلح را بر عهده دارد، از اظهار نظر در مورد جزئیات طرح صلح آمریکا خودداری کرد و گفت این طرح هم اکنون در دست تهیه است،‌اما "به زودی" آماده خواهد شد.

 

او اضافه کرد: «اگر پرزیدنت عباس آماده بازگشت به میز مذاکره باشد، ما آماده‌ایم تا در مذاکرات شرکت کنیم اما اگر این اتفاق نیافتد، ما طرح را علنی خواهیم کرد.»

 

دولت ترامپ گفته اگر فلسطینیان و اسرائیلی بر سر راه‌حل دو کشور به توافق برسند، واشنگتن نیز از این توافق حمایت خواهد کرد، با این حال کوشنر در مصاحبه خود با روزنامه القدس بدون آنکه اشاره‌ای به جزییات طرح و شرایط پیشنهادی برای هر دو طرف کند، گفت: «من معتقدم برای رسیدن به یک توافق هر دو طرف بیشتر از آنچه می‌دهند، بدست خواهند آورد و هر دو طرف احساس اطمینان خواهند کرد که زندگی مردم‌شان در دهه‌های بعد بسیار بهتر از امروز خواهد بود، آنهم به خاطر امتیازاتی که پیشنهاد می‌دهند.»

 

مشاور ارشد ترامپ با این حال توانایی محمود عباس را زیر سئوال برده و اضافه کرد: «برای من سئوال است که رییس‌جمهور عباس تا چه اندازه توانایی و تمایل دارد که یک توافق را نهایی کند. او نکات و دلایلی دارد که در ۲۵ سال گذشته هیچ تغییری نکرده‌اند.»

 

دیدار کوشنر و نتانیاهو در اورشلیم

این گفتگو پس از آن منتشر شده، که کاخ سفید تأیید کرده بود کوشنر و جیسون گرینبلت، مشاور ترامپ در امور خاورمیانه روز شنبه (۲۳ ژوئن) در اورشلیم با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کردند تا "به مذاکراتشان که روز جمعه‌ آغاز شده بود، ادامه بدهند."

 

کاخ سفید جزئیات اندکی از طرح صلح را ارائه کرده که تا همین جا نیز شک و تردیدهای فراوانی را نسبت به تحقق آن برانگیخته است. بسیاری از ناظران توانایی کوشنر و گرینبلت را برای تحقق هر گونه توافقی زیر سئوال برده‌اند، زیرا هیچ‌یک از آنان پیش‌تر تجربه دیپلماتیک نداشته‌اند.

 

کوشنر در پاسخ به پرسش روزنامه "القدس" در مورد گفتگوهایش با سران عرب گفته، آنها "روشن ساختند که خواستار کشور فلسطینی و اورشلیم به عنوان پایتخت آن هستند. آنها توافقی را می‌خواهند که این امکان را به مردم فلسطین بدهد که در صلح زندگی کنند و همان فرصت‌های اقتصادی را داشته باشند که مردم آنها [دیگر کشورهای عرب] از آن بهره‌مندند."

 

به گفته او رهبران عرب خواستار توافقی هستند که در آن "کرامت" فلسطینیان محترم شمرده شود و اصرار دارند که مسجد الاقصی "باید به روی همه مسلمانانی که خواستار عبادت در آن هستند، باز بماند."

 

واکنش تشکیلات خودگردان

 

نبیل ابو ردینه، یک سخنگوی محمود عباس در واکنش به اظهارات کوشنر گفت: «راه صلح روشن است، تعهد به راه‌حل دو کشور، کشور فلسطین مبتنی بر مرزهای سال ۱۹۶۷ و اورشلیم به عنوان پایتخت. این مسیر هر مذاکره یا توافقی است.»

 

کوشنر و گرینبلت در سفر خود به خاورمیانه از اردن، عربستان سعودی، قطر و مصر دیدار کرده و در روزهای جمعه و شنبه نیز با بنیامین نتانیاهو گفتگو کردند.

 

انتظار می‌رود طرح صلح آمریکا شامل راه‌حل‌های دقیقی برای مناقشات اصلی میان اسرائیل و فلسطینیان نظیر مسائل مرزی، آینده شهرک‌های اسرائیلی در مناطق اشغالی، سرنوشت پناهجویان فلسطینی و مسئله امنیت باشد.

 

ایالات متحده در دولت باراک اوباما نیز تلاش‌هایی برای برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطینیان انجام داد اما در نهایت این مذاکرات در سال ۲۰۱۴ با شکست مواجه شده و ناکام ماندند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------