تردیدها درباره پایبندی کره‌شمالی به توافق هسته‌ای با آمریکا



 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل , کره‌شمالی
انتشار گزارش‌هایی درباره قصد کره‌شمالی برای حفظ مخفیانه برخی از زرادخانه‌های هسته‌ای و تاسیسات تولید اورانیوم غنی‌شده خودش سوالاتی را درباره اصرار رئیس‌جمهوری آمریکا پس از نشست تاریخی سنگاپور مبنی بر اینکه پیونگ‌یانگ "دیگر تهدید هسته‌ای نیست"، به وجود آورده است. 

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست به نقل از چهار مقام دولتی آمریکا بدون ذکر نام آنها گزارش داد که یافته‌های اطلاعاتی جدیدی به دست آمده است که زمینه‌چینی برای فریفتن ایالات متحده آمریکا در آن دیده می‌شود. گزارش واشنگتن پست پس از گزارش ان‌بی‌سی نیوز منتشر شد که تاکید داشت کره‌شمالی تولید سوخت تسلیحات هسته‌ای را افزایش داده است.

 

این گزارش‌ها همچنین به دنبال خودستایی دونالد ترامپ بابت تعهد خلع سلاح هسته‌ای رهبر کره‌شمالی در نشست سنگاپور مطرح می‌شود؛ ملاقاتی که در آن کیم جونگ اون به پایان تهدید هسته‌ای کشورش پس از ماه‌ها جنگ لفظی با آمریکا وعده داد.

 

به گزارش واشنگتن پست، شواهدی از فریبکاری کره‌شمالی از زمان نشست ۱۲ ژوئن به بعد دیده شده است. کیم جونگ اون و ترامپ اعلامیه‌ای را با هدف "حرکت به سمت خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره" به امضا رساندند. در این بیانیه مشترک، جدول زمانی مشخصی برای خلع سلاح هسته‌ای یا توقف تولید تعیین نشد. همچنین گزینه راستی آزمایی و غیر قابل بازگشت بودن تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی هم در این بیانیه دیده نمی‌شود.

 

رئیس‌جمهوری آمریکا یکشنبه همچنان با جدیت درباره تلاش‌های کره‌شمالی سخن گفت. او در مصاحبه با فاکس نیوز تاکید کرد: "گمان می‌کنم آنها در این رابطه بسیار جدی باشند." او درباره اینکه چطور می‌تواند به وعده خلع سلاح کیم اعتماد کند، گفت: "ما خیلی جور هستیم. با او توافق کردم. با او دست دادم. واقعا معتقدم که او پایبند است." این مصاحبه گرچه یکشنبه منتشر شد اما پیش از افشای گزارش "فریبکاری" کره‌شمالی ضبط شده بود. ترامپ هم‌چنین افزود: ما چیزی نداده‌ایم. آنچه می‌خواهیم بدهیم و چیز خوبی است، در آینده خواهد بود.

 

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا یکشنبه تاکید کرد، دولت واشنگتن کاملا از پیشینه فریبکاری کره‌شمالی آگاه است و ساده‌لوحانه وارد مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای نشده است. بولتون به سی‌بی‌اس گفت: "هیچگونه احساس شگفتی یا تردید در میان گروهی که این کار را انجام می‌دهد، وجود ندارد." او همچنین در برنامه فاکس نیوز ساندی تاکید کرد: ما از تمام ظرفیت‌های خودمان برای درک آنچه کره‌شمالی در حال انجام است، استفاده می‌کنیم.

 

با این حال مقام‌های آمریکا در پاسخ به اینکه آیا پیونگ‌یانگ لیست کاملی به همراه جزئیات از برنامه هسته‌ای یا زرادخانه خودش ارائه کرده است یا خیر، بسیار مبهم یا بی‌اهمیت بوده‌اند. کارشناسان نگرانند که واشنگتن احتمالا یک توافق معمولی را که منحصرا روی سایت یانگ‌بیون متمرکز باشد، بپذیرد اما به سایت‌های زیرزمینی شناخته شده اهمیتی ندهد. تنها سایت غنی‌سازی اورانیوم که کره‌شمالی علنا به آن اذعان کرده است، در یانگ‌بیون واقع در شمال پیونگ‌یانگ است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------