آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

اختلاف واشنگتن با همپیمانان اروپایی‌اش درباره سرنوشت داعشی‌های بازداشتی در سوریه



 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل ,داعش
طبق یک گزارش آمریکایی، اختلافات شدیدی میان مسئولان عالی رتبه واشنگتن به ویژه میان مسئولان کاخ سفید و پنتاگون و نیز واشنگتن با شرکای اروپایی درباره سرنوشت اسرای داعشی در سوریه وجود دارد. 

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، در این گزارش به نقل از لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه از ایالت کارولینای جنوبی و رئیس کمیته امور نظامی در مجلس سنا آمده است، با گذشت ۱۷ سال از حملات ۱۱ سپتامبر نمی‌توانیم به این جنگ‌ها (علیه تروریسم) پایان دهیم.

 

در این گزارش به تمایل دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای انتقال رهبران داعشی به زندان گوآنتانامو در کوبا اشاره شده و آمده است، نظامیان آمریکایی اشتیاق و تمایلی به این مساله ندارند زیرا پس از ۱۶ سال از تاسیس این زندان هنوز موانعی برای محاکمه زندانیان  گوآنتانامو وجود دارند.

 

طبق این گزارش، از تقریبا ۷۸۰ زندانی که به گوآنتانامو منتقل شدند تنها ۴۰ تن مانده‌اند اما ثابت شده که از منظر بروکراسی و سیاسی صدور مجوز برای خروج از زندان بسیار دشوار است، آزادی هر زندانی خطراتی ایجاد خواهد کرد و منجر به اتهام‌زنی‌های متقابل در مورد نتایج آن خواهد شد.

 

بر خلاف اظهارات افراطی ترامپ در این گزارش آمده است، پنتاگون مخالف بازگشت دوباره به سال‌های بازداشت‌های طولانی مدت زندانیان است به همین دلیل دولت ترامپ علی رغم وعده‌های افراطی ترامپ، هیچ زندانی جدیدی را به گوآنتانامو منتقل نکرده است.

 

در گزارش مذکور درباره کشورهای اروپایی به ویژه آنهایی که زندانیانی در زندان‌های سوریه دارند، آمده است، اروپایی‌ها به اقدامات و پیگیری‌های قضایی و نه راه حل نظامی یعنی انتقال مسئولیت داعشی‌ها به پنتاگون جهت فراهم کردن بستر لازم برای انتقال آنها به گواتمالا تمایل دارند.

 

در ادامه این گزارش آمده است، بسیاری از کشورهای اروپایی تمایل دارند اسرای داعشی در سوریه باقی بمانند و چه بسا مخالفتی با انتقال آنها به گوآنتانامو ندارند، این کشورهای اروپایی به دیگر طرف‌ها اجازه می‌دهند که به مشکلات شهروندان(داعشی)‌شان رسیدگی کنند.

 

این گزارش احتمال داده علت این امر ترس از پذیرش این شهروندان و ارجاع آنها به دادگاه‌هایی در کشورهایشان است که باعث می‌شود آنها از طریق وکلای خود از آزادی دادگاه‌های اروپایی سوء استفاده کرده و کار را تا بی‌نهایت معطل کنند یا اینکه این دولت‌ها آنها را آزاد کنند.

 

در ادامه این گزارش آمده است، آیا ممکن است یک دادگاه بین‌المللی برای جرائم جنگی تشکیل شود؟ موانع بسیاری در این راه وجود خواهند داشت و چه بسا بر موانعی که در حال حاضر دادگاه کیفری بین‌الملل با آنها مواجه است، افزوده شود.

 

در این گزارش آمده است، آیا عراق آنها را می‌پذیرد؟ دولت عراق به تازگی با تشکیل دادگاه‌هایی که بیش از ۱۰ دقیقه طول نمی‌کشیدند و صدور حکم اعدام برای داعشی‌های بازداشت شده در خاکش به مشکل آنها پایان داده و برای محاکمه غیر عراقی‌ها به ویژه آنهایی که در خارج خاکش در سوریه هستند، تمایل و قدرت قانونی ندارد.

 

این گزارش در پایان با طرح این سوال که آیا بازداشت نیروهای سوریه دموکراتیک تا اطلاع ثانوی ادامه می‌یابد، پاسخ می‌دهد، ابتدا باید تضمین شود که این نیروها همچنان کنترل این منطقه را در دست خواهند داشت اما اگر نیروهای ترکیه و یا نیروهای وابسته به دمشق آنها را شکست دهند، چه می‌شود؟ چه اتفاقی برای اسرای داعشی رخ خواهد داد؟ اگر کردها قراردادی با دمشق امضا کنند چه می‌شود؟

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------