ممانعت تیلرسون از حمله عربستان و امارات به قطر باعث برکناری‌اش شد



 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل ,تیلرسون
پایگاه خبری "Intercept" فاش کرد، رکس تیلرسون، وزیر خارجه سابق آمریکا در پی اینکه "خشم" امارات و عربستان را به دلیل تلاش‌هایش برای اجتناب این دو کشور از مداخله نظامی علیه قطر برانگیخت، پست خود را از دست داد.

به گزارش ایسنا، راشاتودی به نقل از پایگاه خبری اینترسپت در گزارشی اعلام کرد: رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا از عربستان سعودی و امارات خواسته بود هرگونه حمله علیه قطر را متوقف کنند، احتمال می‌رود همین مساله باعث برکناری او از سمتش شده باشد. در واقع عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای خروج تیلرسون از وزارت خارجه آمریکا لابی کردند.

 

در واقع دشمنی این دو کشور پادشاهی عرب علیه تیلرسون پس از تلاش وی برای جلوگیری از هرگونه حمله نظامی علیه قطر افزایش یافت.

 

این اقدام در حالی انجام گرفت که عربستان سعودی و امارات متحده عربی که روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده بودند در پی آماده شدن برای حمله به این کشور بودند.

 

اینترسپت این گزارش را به نقل از منابع ناشناس، برخی از اعضای جامعه اطلاعاتی آمریکا، دو مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا، دو فرد آشنا به خانواده‌های سلطنتی سعودی و امارات متحده عربی نوشته است.

 

براساس اظهارات منابع مطلع، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در حال آماده شدن برای انجام عملیات نظامی علیه قطر بودند. در این عملیات نیروهای زمینی سعودی با حمایت هوایی نیروهای امارات متحده به دنبال محاصره این کشور بودند.

 

این طرح توسط سازمان اطلاعات قطر در اوایل تابستان ۲۰۱۷ افشا شد و چند ماه بعد نهادهای اطلاعاتی آمریکا و انگلیس آن را تایید کردند.

 

قطر در آن زمان تیلرسون را از این تهاجم برنامه‌ریزی شده و احتمالی مطلع کرد و این دیپلمات آمریکایی به سرعت تماس تلفنی‌هایی با مقامات برای متوقف کردن آن داشت.

 

همچنین جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا وارد این ماجرا شده و تیلرسون از وی خواست که با همتایان سعودی و اماراتی خود درباره این اقدام و به خطر انداختن جان ۱۰ هزار سرباز آمریکایی که در قطر مستقر هستند، هشدار دهد چراکه این کشور خلیج‌فارس میزبان مرکز فرماندهی مرکزی آمریکا است.

 

تلاش‌های تیلرسون برای جلوگیری از هرگونه حمله نتیجه داد اما این مساله محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی و رهبر دوفاکتوی امارات متحده را رنجیده خاطر کرد.

 

 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل ,تیلرسون

 

همچنین محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از این موضوع چندان خوشش نیامد و این دو شاهزاده در کاخ سفید برای برکناری تیلرسون در پاییز ۲۰۱۷ تلاش کردند.

 

اگرچه انگیزه طرح حمله به قطر اقتصادی و مالی بود اما انگیزه سیاسی نیز به همراه داشت. در آن زمان عربستان سعودی خود را برای مقاومت در برابر یک دوره کاهش قیمت نفت آماده می‌کرد و همین مساله منابع این کشور را به سرعت پایین می‌آورد اما اگر سربازان این کشور به طور موفقیت آمیز دوحه را محاصره می‌کردند، می‌توانستند به یک کشور دارای ثروت ملی ۳۲۰ میلیارد دلاری دسترسی داشته باشند.

 

این سایت افزوده است، این طرح که به طور گسترده از سوی بن سلمان و بن زاید تهیه شده بود بر عبور نیروهای زمینی عربستان از مرزهای قطر و حمله به این کشور با حمایت نظامی امارات و ورود به عمق 70 کیلومتری قطر به سمت دوحه و محاصره پایگاه العدید و در پی آن تسلط بر پایتخت قطر بود.

 

البته ماه‌ها پس از شکست این طرح محمد بن سلمان کمپین مبارزه با فساد را با دستگیری چندین تن از خاندان سعودی آغاز کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------