میچل باچله، گزینه ریاست شورای حقوق بشر سازمان ملل



 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل ,باچلت
دبیرکل سازمان ملل، رئیس‌جمهوری سابق شیلی را به عنوان رئیس آتی شورای حقوق بشر این نهاد نامزد کرد. این شغل جنجالی غالبا از سوی دولت‌هایی که بابت نقض‌های حقوق بشری زیر ذره‌بین هستند، مورد انتقاد قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با ارسال یادداشتی به مجمع عمومی، میچل باچله، رئیس‌جمهوری سابق شیلی را به عنوان گزینه خود معرفی کرد و از ۱۹۳ عضو سازمان ملل خواست تا او را تایید کنند. میروسلاو لاجکک، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل بعدا با ارسال نامه‌هایی به تمام سفرای سازمان ملل اعلام کرد صبح جمعه نشستی برای رای‌گیری تشکیل خواهد شد و به احتمال قریب به یقین میچل باچله تایید خواهد شد.

 

میچل باچله اولین رئیس‌جمهوری زن در شیلی بود که بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ قدرت را در دست داشت و بان‌ کی‌مون،‌ دبیرکل وقت سازمان ملل او را به عنوان اولین رئیس آژانس زنان سازمان ملل که ژوئیه ۲۰۱۰ تشکیل شده بود انتخاب کرد. وظیفه این نهاد مقابله با بی‌عدالتی جنسی و پیشرفت زنان تحت یک چتر واحد بود. باچله در سال ۲۰۱۳ به شیلی بازگشت تا بار دیگر برای ریاست جمهوری نامزد شود و برای بار دوم بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ رئیس‌جمهور ماند.

 

پیش از اعلام موضع‌گیری آنتونیو گوترش، مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: چنانچه باچله انتخاب شود، او یکی از دشوارترین مشاغل را در شرایطی که حقوق بشر اکنون زیر حملات مداوم قرار دارد، برعهده خواهد گرفت.

 

باچله سوسیالیست و غیرمذهبی است. او در گذشته رهبر شاخه‌ی دانشجویی "جوانان سوسیالیست" بوده و بعد از دو بار جدایی از همسران قبلی خود، سه فرزندش را به تنهایی بزرگ کرده است. این کار در شیلی کاتولیک و محافظه‌کار به معنای سرسختی و قدرت به کرسی نشاندن حرف خود است. باچله به‌ویژه برای نسل جوان‌تر بیانگر خواست تغییر ساختارهای کهنه و محافظه‌کار شیلی است.

 

باچله با نقض‌های حقوق بشری بیگانه نیست. زندگی او بازتاب یکی از تاریک‌ترین فصل‌های تاریخ شیلی است: پدر او، افسر وفادار نیروی هوایی شیلی، در سال ۱۹۷۳ پس از کودتای نظامی و سرنگونی سالوادور آلنده، رئیس جمهور سابق شیلی، در زندان نظامیان شکنجه و کشته شد.

 

میچل باچله و مادرش نیز پس از کودتا به زندان افتادند و ناچار راهی تبعید شدند. ‌آن‌ها به استرالیا و پس از آن به جمهوری دموکراتیک آلمان (آلمان شرقی سابق) رفتند. باچله در دانشگاه هومبولت شهر برلین به تحصیل در رشته‌ پزشکی مشغول شد. او پس از بازگشت به شیلی به عنوان پزشک اطفال به کار پرداخت و بعد وارد سیاست شد و به پیشرفت در این عرصه ادامه داد.

 

در سال ۲۰۰۶ او به عنوان نخستین زن رئیس جمهور در شیلی کار خود را آغاز کرد. او محور ائتلاف چپ‌های میانه‌رو با نام "کنسرتاسیون" (Concertacionَ) بود. وی برای ساخت موزه‌ای درباره‌ی "گذشته‌ی تاریک شیلی" کوشید، نظام گسسته‌ی اجتماعی را اصلاح کرد و همواره مدافع حقوق زنان بود. در دوران مسئولیت او کودکستان‌های بسیاری در این کشور ساخته و حمایت از مادران مجرد و زنان خانه‌دار شیلی بیشتر شد. بر پایه‌ی نظرسنجی‌های جدید باچله محبوب‌ترین زن سیاستمدار در این کشور آمریکای جنوبی است.

 

پس از زلزله ویرانگر هائیتی، سازمان ملل متحد باچله را به عنوان فرستاده‌ ویژه‌ زنان در مناطق ویران شده برگزید. از ماه ژانویه‌ سال ۲۰۱۱ نیز او "نهاد زنان سازمان ملل متحد " را اداره کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------