چرا ترامپ با جامعه اطلاعاتی آمریکا در افتاده است؟



 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل , ترامپ
تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای لغو مجوز امنیتی جان برنان، مناقشه او با آژانس‌های اطلاعاتی را علنا به جنگی تمام عیار تبدیل کرده و مقام‌های سابق واشنگتن را علیه دونالد ترامپ متحد کرده است." 

به گزارش ایسنا، روزنامه گاردین در مطلبی نوشت: برای دو سال، دونالد ترامپ به صورت کلی به جامعه اطلاعاتی آمریکا بر سر موضوعاتی چون جنگ عراق، هیلاری کلینتون، مایکل فلن و پرونده موسوم به استیل و مهمتر از همه تحقیقات روسیه تاخته است. گاها اعضای سابق امنیت ملی آمریکا هم در رسانه‌های اجتماعی پاسخ می‌دهند. جان برنان، مدیر سابق سیا، رئیس‌جمهوری آمریکا را ابله و خائن خوانده و در سخنانی به یاد ماندنی گفته است: نالایق‌سالاری شما در حال فروپاشی است.   

 

این روزنامه انگلیسی ادامه داد: اما تصمیم روز چهارشنبه ترامپ برای لغو مجوز امنیتی برنان زمزمه‌های مخالفت را به جنگی تمام عیار تبدیل کرده و صدای سه نسل از مقام‌های اطلاعاتی سابق آمریکا را درآورده است. یک طرف نبرد رئیس‌جمهوری آمریکاست که اعتقاد دارد یک دولت عمیق (دولت پنهان) مخفیانه زندگی آمریکایی‌ها را کنترل می‌کند. در طرف دیگر هم جمعی از مقام‌های اطلاعاتی ارشد و مقام‌های امنیت ملی سابق از دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه وجود دارند که فقط کم مانده است که علنی بگویند رئیس‌جمهوری کنونی ایالات متحده آمریکا تهدیدی برای امنیت ملی است.

 

تیم وینر، نویسنده کتاب "میراث خاکسترها" که درباره سیا است و برنده جایزه ملی کتاب شده است، گفت: اینطور که درگیری با ترامپ وجود دارد، هیچگاه چنین چیزی سابقه نداشته است.

 

او در سخنانش به نامه سرگشاده پنج‌شنبه گذشته ۱۲ تن از مدیران اطلاعاتی و معاونان اطلاعاتی سابق آمریکا اشاره کرد که لغو مجوز امنیتی جان برنان را با انگیزه‌های سیاسی و با هدف سرکوب آزادی بیان داشته بودند. اوایل هفته هم سه مقام دیگر پای آن را امضا کردند. مقام چهارم هم جیمز وولسی، مدیر سابق سیا است که بیانیه خودش را صادر کرد.

 

ویلیام اچ مک‌ریون، آدمیرال بازنشسته نیروی دریایی آمریکا هم پنج‌شنبه گذشته در نامه‌ سرگشاده جداگانه‌ای با برنان اعلام همبستگی کرد. او که ناظر بر عملیات کشتن اسامه بن لادن، رهبر القاعده بوده است با اعتراض به لغو مجوز امنیتی این مدیر سابق سیا نوشت: اگر گمان می‌کنید در زمانی قرار گرفته‌اید که تاکتیک‌هایتان به سبک دوره مک‌کارتیسم جواب می‌دهد و می‌توانید صدای منتقدان را خفه کنید، سخت در اشتباهید. این انتقادات تا زمانی ادامه دارد که شما رهبری شوید که برای آن سوگند خورده‌اید.

 

ترامپ هم البته پاسخ داد و تهدید کرد تا مجوزهای امنیتی بیشتری را لغو کند که احتمالا بعدی به بروس اوهر، از مقام‌های وزارت دادگستری آمریکا می‌رسد چرا که همسر او سابقا برای شرکتی کار می‌کرد که پول تحقیقات پرونده استیل را پرداخت می‌کرد. کریستوفر استیل، افسر اطلاعاتی سابق ام‌آی ۶ انگلیس است که سابقا اطلاعاتی علیه ترامپ منتشر کرده بود. ترامپ جمعه به خبرنگاران گفت: بروس اوهر مایه شرمساری است. شاید او را خیلی زود کنار بگذارم.

 

به نسبت سخنان آتشین پیشین رئیس‌جمهوری آمریکا علیه جامعه اطلاعاتی کشورش، می‌توان سخنان او علیه این مقام را لفاظی ولرم توصیف کرد! ترامپ لیستی از افرادی را در اختیار دارد که ظاهرا مجوزهای امنیتی آنها در دست بررسی قرار دارد. جان برنان پنج‌شنبه در مطلبی نوشت هدف ترامپ ترساندن و ساکت کردن منتقدانش است. او تاکید کرد: آقای ترامپ به وضوح از خود و نزدیک خودش ناامید شده است و به همین دلیل است که او تصمیم سیاسی مبنی بر لغو مجوز امنیتی من را اتخاذ کرد تا افراد دیگر را که ممکن است جرأت به چالش کشیدن او را داشته باشد، بترساند.

 

اما نویسنده کتاب میراث خاکسترها می‌گوید وضعیت امنیت ملی آمریکا چیزی برای تاثیر گرفتن از ترامپ ندارد مگر اینکه او به عنوان فرمانده کل قوا عمل کند. وینر افزود: جان برنان به وضوح ترامپ را تهدیدی برای امنیت ملی می‌داند. من هم همینطور. این واقعا محل شگفتی است که ما چنین حرفی را درباره رئیس‌جمهوری ایالات متحده به زبان آوریم. از طرف دیگر ترامپ، از همه چیز و همه کس که به تحقیقات روسیه مرتبط باشند، می‌ترسد. رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا ترسیده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------