توطئه اوباما یا توهم ترامپ؟



 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل ,
اوایل سال ۲۰۱۷، برخی مشاوران دونالد ترامپ به این نتیجه رسیدند که با تهدید پیچیده‌ای مواجه هستند و هدف آن حملات هماهنگ علیه دولت جدید است. آنها به یادداشتی دست پیدا کردند که عنوانش گروه «اکو چمبر» بود. کار این گروه تفسیر و تعبیر مانند افسران نظامی و اطلاعاتی است که شبکه شورش خارجی را تحلیل و بررسی می‌کند.

به گزارش دنیای اقتصاد ؛در این یادداشت آمده بود که کار این گروه در مورد دشمنان دوردست نیست که در باب آنها تجزیه و تحلیل داشته باشند و اعضای این گروه شامل دستیاران سابق باراک اوباما هستند. به نوشته مجله نیویورکر، در این یادداشت تاکید شده است که هدف زیرساخت‌های ارتباطاتی کاخ‌سفید در دوران باراک اوباما این بود که خود راسا «اوباماکر» و «برجام» را به عموم مردم بقبولاند، اما حالا این وظیفه به مجموعه‌ای خصوصی سپرده شده و این امر به عهده مشاورانی است که هم‌اینک خارج از مجموعه دولت هستند.

 

این شبکه به نام «اکو چمبر» شناخته می‌شود و اعضای آن متهم هستند با تلاش‌های روزافزونشان سیاست خارجی دونالد ترامپ را از طریق حملات هماهنگ به‌وسیله رسانه‌ها تحت‌تاثیر قرار دهند.

 

در این یادداشت آمده است که در بین افراد وفاداران به اوباما دیده می‌شوند و اشاره شده است که احتمالا یک اتاق جنگ مجازی هم دارند. در فهرست افراد این شبکه افرادی همچون بن رودز، معاون مشاور سابق امنیت ملی باراک اوباما دیده می‌شود که به‌عنوان مغز این شبکه شناخته می‌شود و از دیگر اعضای برجسته این گروه می‌توان به کالین کال اشاره کرد که مشاور امنیتی جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری باراک اوباما بوده است. فرمانده عملیاتی این شبکه به عهده او بوده است.  این یادداشت بدون امضا و تاریخ است و مقامات نزدیک به ترامپ می‌گویند به‌دنبال این هستند در باب این گزارش‌های متناقض، بررسی‌هایی به‌عمل آورند و ببینند این یادداشت مربوط به داخل کاخ‌سفید است یا خارج از آن. 

 

مقامات کاخ‌سفید گفته‌اند این یادداشت در سال ۲۰۱۷ در درون دفتر کار شورای امنیت ملی آمریکا و سایر بخش‌های کاخ‌سفید دست به‌دست شده است. آنها می‌گویند که این یادداشت احتمالا دربرگیرنده بخش‌های دیگری هم باشد.  سخنگوی مشاور امنیت ملی آمریکا از ارائه هرگونه توضیحی خودداری کرد. برخی نظریه‌های توطئه مشابه توسط یک گروه اطلاعاتی که در بخش‌خصوصی فعال بوده، استخراج شده است. این گروه روی توافق‌نامه برجام و مدافعان آن کار می‌کرده‌اند.

 

در ماه مه سال ۲۰۱۷، شرکت «بلک‌کیوب» به نتایجی رسیده بود که شامل همان گفته‌ها و ایده‌هایی بوده که در آن یادداشت ذکر شده است. اسناد بلک‌کیوب به‌دست نیویورکر رسیده که به نام‌های بن‌رودز و کال ارجاع داده شده است. در این اسناد ۵ بار به نام اکوچمبر اشاره شده است و در یکی از اسناد به عملیات مستقیمی اشاره شده که تحقیقاتی روی بن‌رودز و کال صورت گرفته است.

 

همین سند نشان می‌دهد که رودز و کال مظنون به سوءاستفاده از موقعیتی هستند که به موجب آن به اسناد خاص دسترسی دارند و از آنها علیه دولت استفاده می‌کنند.  روزنامه بریتانیایی آبزرور، عملیات مشابهی را در ماه مه فاش کرد که توسط شرکت «بلک کیوب» صورت گرفته است. این عملیات مربوط به پرونده تهیه‌کننده برجسته هالیوودی هاروی واینستاین بوده و این شرکت به‌د‌نبال به‌دست آوردن اطلاعات از زنانی بوده که علیه وی به اتهام آزار جنسی شکایت کرده‌اند.

 

شرکت بلک کیوب اما در باب پرونده اکو چمبر توضیح نداد که چه کسی از این شرکت درخصوص بن رودز و کال درخواست تحقیق کرده تا این اطلاعات را جمع‌آوری کند. در بیانیه‌ای که این شرکت اسرائیلی منتشر کرده، آمده است: بلک کیوب درگیر مسائل سیاسی نمی‌شود و هیچ نوع ارتباطی نیز با دولت ترامپ یا دستیاران رئیس‌جمهوری آمریکا یا هر کسی که به دولت ترامپ نزدیک است، ندارد. بلک کیوب از وجود این سند یا محتوای آنکه در نیویورکر مورد اشاره قرار گرفته، اطلاع نداشته است. یک منبع آشنا به موضوع می‌گوید که تحقیقات بلک کیوب درباره بن رودز و کال به سفارش یک شرکت خصوصی کشتیرانی انجام شده است.

 

اما در یادداشتی که در کاخ‌سفید مورد بررسی قرار گرفته این احتمال مطرح شده که بین دولت ترامپ و شرکت بلک کیوب منافع مشترکی وجود دارد. همچنین هر نوع ارتباط بین این یادداشت و شرکت بلک کیوب نامشخص باقی مانده است. مشابه محتوایی که در این یادداشت علیه بن رودز و کال مطرح شده، در وب‌سایت‌های دست‌راستی همچون بریتبارت یا روزنامه‌های محافظه‌کار در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ مطرح شده بود و در همان سال در یک مقاله بن رودز از عبارت اکو چمبر استفاده کرده و آن را توصیف‌کننده مدافعان برجام در دولت باراک اوباما می‌خواند. یکی از مستندات شرکت بلک کیوب، اشاره بن رودز به اکو چمبر در مجله تایمز بوده است. رودز گفته است: چیزی که من تشریح کردم یک کار روزمره در کاخ‌سفید بوده است. افراد گزارشگر و کسانی که اسناد را منتشر می‌کنند جزو همین اکو چمبر به حساب می‌آیند.

 

تئوری‌های توطئه در دوران ترامپ از رشد قابل‌توجهی برخوردار بوده تا از این طریق نقش گروه‌های رقیب یا کسانی که به‌دنبال رقابت با رئیس‌جمهوری هستند، تضعیف کنند. اینها کسانی هستند که در کاخ‌سفید باقی مانده یا جزو کارکنان شورای امنیت ملی‌اند که با استیو بنن هماهنگ هستند. کسی که کاخ‌سفید را ترک کرد و به سایت بریتبارت بازگشت و همواره بر این دیدگاه پایبند بود که مقامات سابق دولت باراک اوباما، مهم‌ترین مانع برای پیشرفت برنامه‌های دولت جدید هستند، کسانی که اخبار را به بیرون درز می‌دهند تا دولت ترامپ را تحت‌تاثیر قرار دهند. در یک نشست خصوصی بین متحدان بنن، کسانی که در قدرت هستند و برخی نیز نظامی بودند به این نتیجه رسیدند که باید علیه این گروه‌ها وارد مبارزه شوند.

 

در تحقیقات بلک کیوب نیز تمرکزی مشابه دیده می‌شود و به موجب آن اشاره شده است که بین مقامات باراک اوباما و رسانه‌ها ارتباطاتی وجود دارد. این شرکت اسرائیلی فهرستی از گزارشگران، روزنامه‌ها و مجلات ارائه کرده و آنها را جزو اکوچمبر قرار داده است. بنابر داده‌های این فهرست نام‌هایی همچون جفری گلدبرگ از آتلانتیک، مکس فیشر از نیویورک‌تایمز و آندره‌آ میچل از ان‌بی‌سی دیده می‌شوند.  در این یادداشت از فیشر به‌عنوان مدافع سرسخت برجام نام برده شده که در راستای دستورات بن رودز فعالیت می‌کرده است. میچل نیز از یک ‌نظر روح حلول یافته بن رودز در این شبکه بوده است.

 

در واکنش به این گزارش برخی که اسم آنها ذکر شده است واکنش نشان دادند. میچل می‌گوید: این اولین‌باری است که چنین چیزی شنیده و قطعا این ادعا مزخرف است. گلدبرگ نیز در یک ایمیل تصریح کرده است که این یکی از احمقانه‌ترین تئوری‌های مطرح شده در میان تئوری‌های توطئه است. بلک کیوب همچنین نام ۶ روزنامه‌نگار نزدیک به بن رودز را هم در یک فهرست جداگانه آورده است.  علاوه بر این در یادداشت و حتی مستندات بلک کیوب آمده است که رسانه‌ها سباستین گورکا، دستیار سابق دونالد ترامپ را مورد آماج حملات خود قرار داده‌اند. در این‌باره بلک کیوب گفته است که در اتهامات گورکا ضدیهودی بودن و همکاری‌اش با گروه‌های نازی دیده می‌شود. این اتهامات درست پس از آن مطرح شد که بن رودز در یکی از توییت‌هایش به این موضوع اشاره کرده بود.  در یادداشت هم ادعا شده است که برخی دیگر از مقامات سابق دولت اوباما در اکو چمبر دیده می‌شوند. از جمله این افراد می‌توان به جیک سولیوان، مشاور سابق هیلاری کلینتون و جو بایدن اشاره کرده که نقش یکی از رهبران اکو چمبر را داشته است. 

 

از دیگر نام‌هایی که در این لیست آمده است، می‌توان به تامی ویتور، جان فاواریو، جو فاینر و دن فایفر، از مقامات سابق دولت اوباما نام برد که از آنها به‌عنوان افسران رده عملیاتی اکو چمبر یاد شده است. اینها کسانی هستند که به صراحت از سیاست‌های خارجی دونالد ترامپ گله و شکایت داشتند اما رودز و کال می‌گویند هیچ چیزی به نام اکو چمبر، شبکه یا اتاق جنگ مجازی وجود ندارد. در یک بیانیه بن رودز گفته که این یادداشت تلاش مذبوحانه‌ای است تا به تئوری توطئه و وجود دولت پنهان شأنیت و رسمیت ببخشد.

 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل ,

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------