آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار به تل آویو می‌دهد

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد دولت بایدن قصد مجهز کردن تل آویو به سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار را دارد. به گزارش ایسنا،…

روایتی از خنثی سازی توطئه ترور گورباچف در آلمان شرقی توسط جاسوس انگلیسی



 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل ,گورباچف
روزنامه‌ گاردین انگلیس در گزارشی نوشت که یک نظامی نیروی هوایی سلطنتی انگلیس که در دهه 1980 به عنوان جاسوس فعالیت می‌کرده، در سال 1989 توطئه ترور میخائیل گورباچف، رهبر وقت اتحاد شوروی سابق را در آلمان شرقی خنثی کرده است.

به‌ گزارش ‌ایسنا، ‌به نقل از روزنامه‌ گاردین، این فرد که با نام مستعار "تام شور" معرفی شده است در سال 1989 از سوی سازمان های امنیتی انگلیس برای ماموریت کشف جزئیات آن چه که یک عملیات نظامی شوروی عنوان شده به آلمان شرقی اعزام می‌شود.

 

با این حال در این گزارش تصریح شده است که او در این ماموریت مدرکی در این زمینه  پیدا نمی‌کند، اما در حین حضور در آن جا با یک جنبش حامی اصلاح و دموکراسی در شهر "لایپزیگ " ارتباط بر قرار می‌کند.

 

"تام شور"  روایتی در کتاب خاطراتش به نام " مسافر جاسوس " که روز جمعه‌ انتشار یافت، از این ماموریت خود ارائه می‌دهد.

 

به نوشته وی جنبشی که بعدا در آلمان شرقی منجر به سقوط دیوار برلین شد، در واقع مورد نفوذ اعضای فراکسیون ارتش سرخ (گروهی که به صورت مخفف آر. اِی. اف نیز خوانده می‌شود، یکی از خشن‌ترین و شاخص‌ترین گروه‌های چپ‌گرا در آلمان پس از جنگ جهانی دوم بود. آر. اِی. اف در دورهٔ اول حیات خود با نام گروه بادر-ماینهوف نیز شناخته می‌شد) قرار گرفته بود.

 

"تام شور" می نویسد: این جنبش که گاهی اوقات با نام "بادر ــ ماینهوف " معرفی شده برای ترور میخائیل گورباچف، رییس جمهور وقت شوروی در زمان سفرش در هفتم اکتبر سال 1989 به آلمان شرقی دسیسه چینی کرده بود.

 

به گفته وی این توطئه ترور می‌توانست جرقه اقدام شوروی برای تصاحب مجدد آلمان شرقی را بزند.

 

شور می نویسد که او اجازه داده این جنبش از بی‌سیم نیروهای ویژه‌ که او به آن دسترسی داشته است، استفاده کند تا مساله تظاهرات صلح آمیز دوشنبه که در لایپزیگ اتفاق می افتد را تبلیغ کند.

 

وی نوشت: چند هفته‌ بعد من در یک مکان مجزا بی‌سیم را سرویس می‌کردم که دو فرد مسلح به سراغم آمدند. من توانستم آنها را تسلیم خود کنم، اما آنها زمان بازجویی به من گفتند که اعضای فراکسیون ارتش سرخ هستند و به این جنبش آزادی خواه نفوذ کرده‌اند و در مورد بی سیم می دانند و آن را می‌خواهند و به دنبالش می گردند.

 

تام شور گفت‌: همان طور که من به سوال پرسیدن از آنها ادامه‌ می دادم، آنها فاش کردند که گروه فراکسیون ارتش سرخ در صدد دسیسه چینی برای ترور رهبر شوروی در سفر او به برلین به مناسبت چهلمین سالگرد پایه گذاری آلمان شرقی است . من می دانستم که اگر گورباچف در آلمان شرقی ترور شود، روس‌ها فورا این جنبش را مقصر دانسته و تانک‌ها را روانه آن جا کرده و دوباره کنترل کامل آن جا را دست خواهند گرفت.

 

او تصمیم گرفت که این توطئه باید به هر ترتیبی باید متوقف شود و برای متوقف کردن آن وارد عمل شده است و در آن زمان به او گفته شد که این توطئه ترور در اصل از میان کارمندان دفتر حزب کمونیست و کا گ  ب نشات گرفته است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------