هیلاری کلینتون هنوز می تواند جانشین ترامپ شود



 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل ,هیلاری کلینتون
اگر دموکرات ها بتوانند اکثریت مجلس نمایندگان را در انتخابات ماه نوامبر کسب کنند، رئیس آینده مجلس یک دموکرات خواهد بود. 

سناریوی ریاست جمهوری "هیلاری کلینتون" رویای دموکرات ها برای بازگشت سیاست های باراک اوباما است که توسط دولت ترامپ لغو شدند. با این که کلینتون قصد ندارد مجددا کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود، اما ممکن است سال 2019، رئیس جمهور آمریکا شود.

 

به گزارش عصر ایران به نقل از هیل ریپورتر، در حال حاضر جمهوری خواهان کنترل هر دو مجلس نمایندگان و مجلس سنا را در اختیار دارند. اما اکثریت کارشناسان معتقدند دموکرات ها می توانند در انتخابات ماه نوامبر کنترل مجلس نمایندگان را در دست بگیرند.

 

استیضاح

3 ژانویه 2019 کنگره جدید آغاز به کار خواهد کرد. اگر دموکرات ها اکثریت مجلس نمایندگان را در اختیار بگیرند، به احتمال بسیار زیاد ترامپ را استیضاح خواهند کرد. استیضاح رئیس جمهور نیاز به رای 50 درصد به علاوه یک اعضای مجلس نمایندگان دارد.

 

اگر تحقیقات رابرت مولر، بازپرس ویژه تحقیقات درباره تبانی کمپین ترامپ با روسیه منجر به حصول این نتیجه شود علاوه بر ترامپ، مایک پنس، معاون رئیس جمهور هم دچار عمل مجرمانه شده است، داستان جالب خواهد شد.

 

در این صورت ترامپ و پنس استیضاح خواهند شد و این به این معنی است که دادگاهشان در سنا برگزار خواهد شد. تمام 100 سناتور به عنوان یک قاضی عمل خواهند کرد.

 

دقیقا نمی دانیم اکثریت سنا پس از انتخابات ماه نوامبر چگونه خواهد بود، اما احتمالا جمهوری خواهان اکثریت آن را در اختیار خواهند داشت، اما جو سنا برخلاف مجلس نمایندگان تمایل بیشتری به میانه روی دارد. این یعنی اگر تحقیقات رابرت مولر دارای مستندات قوی باشد، این احتمال وجود دارد که سنای جمهوری خواه هر دو نفر را محکوم کند. با این حال سنا برخلاف مجلس نمایندگان نیاز به رای مثبت دو سوم (67 سناتور) اعضای خود برای برکناری رئیس جمهور دارد. اگر هر دو نفر محکوم شوند، طبق قانون اساسی از قدرت عزل می شوند.

 

البته این احتمال هم وجود دارد که پنس قبل از آغاز این فرآیند استعفا دهد. اگر تحقیقات مولر ثابت کند که ترامپ با استفاده از تاکتیک های غیرقانونی برنده انتخابات شده است، آن وقت پنس هم که از این تاکتیک ها متنفع شده است، تحت فشار قرار می گیرد تا استعفا دهد.

 

نفرات جانشین

قسمت جالب ماجرا این جا است. اگر پای پنس هم در ماجرا گیر باشد، براساس قانون اساسی پس از برکناری رئیس جمهور، این رئیس مجلس نمایندگان است که جانشین رئیس جمهور خواهد شد. اگر دموکرات ها بتوانند اکثریت مجلس نمایندگان را در انتخابات ماه نوامبر کسب کنند، رئیس آینده مجلس یک دموکرات خواهد بود.

 

در حالی که نانسی پلوسی انتخاب احتمالی دموکرات ها برای ریاست مجلس نمایندگان است، اما قانون دقیقی برای این که مجلس نمایندگان چه کسی را برای ریاست انتخاب کند وجود ندارد. در واقع قانونی که تعیین کند حتماً باید یکی از اعضای مجلس به عنوان رئیس مجلس انتخاب شود وجود ندارد. در هیچ کجای قانون به این موضوع اشاره نشده است که رئیس مجلس نمایندگان باید عضو مجلس باشد.

 

پس اگر تحقیقات مولر ثابت کند که ترامپ و پنس مرتکب جرم شده اند و به خصوص اگر ثابت شود روسیه در انتخابات مداخله کرده است، آن وقت مجلس نمایندگان، رئیس جمهور را تعیین خواهد کرد، در آن صورت هیلاری کلینتون کسی خواهد بود که می تواند رئیس جمهور شود.

 

زمان بندی

در این سناریو زمان بندی مهم است. اگر ترامپ و پنس محکوم شوند و در زمان متفاوتی از هم عزل شوند، سناریوی متفاوتی اجرا خواهد شد. اگر در ابتدا پنس استعفا دهد، ترامپ باید معاون جدیدی انتخاب کند. اگر اول ترامپ استیضاح شود، پنس رئیس جمهور خواهد شد. البته در این صورت وی باید یک معاون انتخاب کند که در آن صورت این فرد بر رئیس مجلس نمایندگان ارجحیت دارد.

 

اگر مجلس نمایندگان تصمیم بگیرد که بلافاصله پس از تشکیل دوره جدید کلینتون را به عنوان رئیس انتخاب کند، در آن صورت جمهوری خواهان در برابر این سناریو مقاومت خواهند کرد.

 

احتمال

در حالی که این سناریو محتمل است، اما بعید است اتفاق بیافتد. بعید است که بحث زمان بندی کاملا اتفاق بیافتد و ترامپ و پنس همزمان با هم محکوم شوند. قسمت بعید دیگر این سناریو اقدامی است که تاکنون در تاریخ انجام نشده و آن انتخاب یک فرد غیرعضو برای ریاست مجلس نمایندگان است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------