بندهای توافق روسیه و ترکیه منتشر شد



 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل , بندهای توافق روسیه و ترکیه
شبکه خبری المیادین، نسخه‌ای از توافقنامه روسیه و ترکیه که در نشست سران این دو کشور در تاریخ ۱۷ سپتامبر جاری در سوچی به امضا رسید را منتشر کرد. 

به‌ گزارش ‌ایسنا ‌، شبکه خبری المیادین نسخه‌ای از توافقنامه‌ای که در نشست سران دو کشور روسیه و ترکیه در سوچی به امضای ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای او رسیده بود را منتشر کرد.

 

بندهای این توافقنامه شامل پایبندی هر دو طرف به خارج کردن تروریست‌ها از منطقه خلع سلاح تا پیش از پانزدهم اکتبر و جمع‌آوری سلاح سنگین تمامی گروه‌های موجود در این منطقه تا پیش از دهم اکتبر است.

 

همچنین دو طرف تعهد دادند که برای برقراری امنیت مسیرهای مواصلاتی حلب ــ لاذقیه  و حلب ــ حماة تا پیش از پایان سال جاری میلادی تلاش کنند.

  

همچنین در این سند بر لزوم راه‌اندازی مرکز هماهنگی روسیه، ایران و ترکیه و پایبندی این کشورها به مبارزه با تروریسم تاکید شده است.

 

بندهای ۱۰ گانه این توافقنامه شامل موارد زیر هستند: 

۱. در راستای حفظ منطقه کاهش تنش در ادلب تلاش خواهد شد و پایگاه‌های نظارتی ترکیه در راستای ادامه‌ فعالیت‌های این کشور تقویت خواهند شد.

 

۲. روسیه تمامی تدابیر لازم برای تضمین جلوگیری از آغاز عملیات نظامی و حملاتی علیه ادلب را اتخاذ خواهد کرد و از وضعیت کنونی حفاظت خواهد شد.

 

۳. یک منطقه خلع سلاح به عمق ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر در منطقه درگیری ایجاد خواهد شد.

 

۴. محدوده منطقه خلع سلاح در مذاکرات آتی به شکل دقیق‌ تعیین خواهد شد.

 

۵. تمامی گروه‌های تروریستی و افراطی تا پیش از پانزدهم اکتبر از منطقه خلع سلاح برچیده خواهند شد.

 

۶. تمامی تانک‌ها، راکت اندازها و توپخانه‌های تمامی گروه‌های درگیر از منطقه خلع سلاح تا پیش از دهم اکتبر جمع‌آوری خواهند شد.

 

۷. نیروهای مسلح ترکیه و پلیس نظامی روسیه با هدف تضمین آزادی رفت و آمد ساکنان منطقه و جا به جایی کالاها و نیز از سر گیری روابط تجاری و اقتصادی در طول مرزهای منطقه خلع سلاح اقدام به گشت زنی‌های هماهنگ و عملیات رصد و نظارتی با استفاده از پهپادها خواهند کرد.

 

۸. از سر گیری عبور و مرور در چهار مسیر اصلی که حلب را به لاذقیه متصل می‌کنند و نیز پنج مسیر اصلی مواصلاتی حلب ــ حماة پیش از پایان سال ۲۰۱۸.

 

۹. تمامی تدابیر کارآمد و موثر برای تضمین برقراری آتش‌بس پایدار در منطقه کاهش تنش ادلب اتخاذ و در این خصوص مرکز هماهنگی مشترک ایران، روسیه و ترکیه تقویت خواهد شد.

 

۱۰. دو طرف بار دیگر بر قصد خود برای مبارزه با تمامی اشکال تروریسم در سوریه تاکید کردند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------