دیدار پر تنش پامپئو با چینی‌ها



 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل ,پامپئو
نشست دیپلمات‌های ارشد آمریکا و چین امروز (دوشنبه) شروعی پرتنش داشت و در بحبوحه وخامت مناسبات دو جانبه، وزیران خارجه دو کشور یکدیگر را بابت این مساله سرزنش کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در کنفرانس خبری مشترک با مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت: اخیرا، طرف آمریکایی مکررا به اختلاف تجاری با چین دامن زده ، یک سری اقدامات درباره مساله تایوان انجام داده که به حقوق چین لطمه می‌زند و انتقادات بی‌اساسی به سیاست‌های داخلی و خارجی چین وارد کرده‌ است.

 

وزیر خارجه آمریکا که پس از دیدار با کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی راهی پکن شد و وانگ یی را در جریان گفت‌وگوها قرار داد، گفت: ما در این مسائلی که شما مطرح کردید، اختلاف اساسی داریم. ما نگرانی زیادی بابت اقداماتی که چین انجام داده است، داریم.

 

وانگ‌یی با این گلایه که واشنگتن بر لفاظی‌های خود در بحران تجاری افزوده، گفت که واشنگتن باید "اقدامات انحرافی"  خود را متوقف کند.

 

وی در خصوص تایوان نیز گفت که این اقدامات بر اعتماد دوجانبه میان دو طرف تاثیر گذاشته و بر دورنمای روابط آمریکا- چین سایه می‌افکند که این اصلا در جهت منافع ملت دو کشور نیست.

 

وزیرخارجه چین با ذکر این نکته که دو کشور باید به دنبال همکاری باشند نه مواجهه و رویارویی تصریح کرد: آمریکا باید دست از اقدامات انحرافی خود بردارد.

 

پامپئو با تاکید بر اینکه برای گفتگو به چین آمده گفت: من به دنبال فرصتی برای گفتگو درباره هر یک از این مسائل هستم چرا که این روابط برای ما بسیار مهم است. 

 

وی همچنین درباره لغو دیدار وزیران دفاع دو کشور که قرار بود ماه جاری در پکن صورت گیرد گفت: متاسفم که این گفتگوی استراتژیک صورت نمی‌گیرد.

 

وانگ یی در پاسخ گفت که لغو این دیدار از طرف چینی نبوده است.

 

اما وزیران خارجه چین و آمریکا سخنان نرمتری هم درباره تلاش برای مهار برنامه هسته‌ای کره شمالی داشتند. وانگ یی‌ گفت که  مساله کره شمالی نشان داد پکن و واشنگتن می‌توانند مراودات و همکاری خود را گسترش دهند. 

 

پامپئو نیز گفت که انتظار دارد مذاکرات خوب و صریحی با وانگ یی درباره دیدراش با رهبر کره شمالی داشته باشد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------