وزیر خارجه انگلیس: اگر خاشقچی را نکشته‌اند، پس او کجاست؟ وزیر خارجه انگلیس: اگر خاشقچی را نکشته‌اند، پس او کجاست؟



 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل ,وزیر خارجه انگلیس
وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه بار دیگر از سعودی‌ها خواست با تحقیقات درباره سرنوشت روزنامه‌نگار مفقود عربستانی همکاری کنند. 

به گزارش فارس، «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه با بیان اینکه عربستان سعودی باید با تحقیقات درباره سرنوشت روزنامه‌نگار مفقود عربستانی همکاری کند، گفت در صورتی که مشخص شود «جمال خاشقچی» به قتل رسیده، باید اقدامی درباره این رفتار سعودی‌ها انجام داد.

 

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، هانت که در اقامتگاهش در «کنت» انگلیس با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «هیچ‌یک از ما نمی‌دانیم که چه اتفاقی افتاده، اما شدیدا درباره گزارش‌های منتشر شده نگران هستیم و آن کشوری که می‌تواند در روشن شدن مسئله به ما کمک کند، عربستان سعودی است. بنابراین، اینکه از الان به بعد چه اتفاقی می‌افتد، کاملا به عربستان سعودی بستگی دارد.»

 

وی افزود: «آن‌ها باید به طور کامل با تحقیقاتی که ترکیه‌ای‌ها از ما خواسته‌اند انجام دهیم، همکاری کنند تا به نتیجه‌ای دقیق برسیم.»

 

روزنامه «گاردین» پیش از این گزارش داده بود که دولت ترکیه از انگلستان خواسته سعودی‌ها را برای مشارکت در تحقیق در مورد وضعیت خاشقچی راضی کند. در حالی که عربستان سعودی ابتدا گفته بود به تیم تحقیق ترکیه اجازه می‌دهد ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول را تفتیش کنند، اما ریاض بعدا این پیشنهاد را پس گرفت.

 

هانت در بخش دیگری از صحبت‌هایش، گفت: «اگر، آنطور که [سعودی‌ها] می‌گویند، این قتل وحشتناک رخ نداده، پس جمال خاشقچی کجاست؟ این چیزی است که جهان می‌خواهد بداند. اگر آن‌ها چیزی برای پنهان کردن ندارند، در آنصورت همکاری خواهند کرد و باید این کار را کنند.»

 

او در مورد واکنش لندن در صورت اثبات اینکه سعودی‌ها خاشچقی را به قتل رسانده‌اند، گفت: «نمی‌خواهم خودم را درگیر فرضیات کنم، چراکه هنوز نمی‌دانیم واقعیت چیست، اما ما بسیار بسیار صریح گفته‌ایم که اگر این گزارش‌ها صحیح باشد، بسیار وحشتناک است و ما باید به نحوه پاسخ مناسب به آن وضعیت فکر کنیم.»

 

با وجود آنکه بسیاری از کارشناسان و برخی مقام‌های غربی گزینه تحریم عربستان در صورت اثبات کشته شدن خاشقچی را مطرح کرده‌اند، اما دستکم برخی از این کشورها از جمله آمریکا و کانادا از حالا گفته‌اند که تحریم تسلیحاتی ریاض را برای خود خسارت‌بار می‌دانند و به توافق‌های تسلیحاتی با عربستان سعودی متعهد خواهند بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------