پایان تفتیش ۹ ساعته ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول



 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل ,تفتیش کنسولگری عربستان
یک منبع در دفتر دادستانی کل ترکیه اظهار داشت، تحقیقاتی که تیم بازپرسان ترکیه‌ای در داخل کنسولگری عربستان در استانبول انجام دادند آنها را به سرنخ‌ها و مدارک مهمی درباره قتل جمال خاشقجی در داخل ساختمان به رغم تلاش‌ها برای از بین بردن آثار آن رسانده است. 

به گزارش ایسنا، بیش از ۲۰ بازپرس ترکیه‌ای‌ داخل ساختمان شدند در حالیکه تعداد زیادی تجهیزات و وسایل مورد استفاده در تحقیقات جنایی را نیز با خود داشتند.

 

سایت شبکه الجزیره گزارش داد، بازپرسان ترکیه‌ای در تحقیقات خود بر امکان مشخصی متمرکز هستند و اقدام به برداشتن اثر انگشت و انجام تحقیقاتی با استفاده از ابزارهای‌شان کرده و اتافی در طبقه بالای کنسولگری را تفتیش کردند. 

 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل ,تفتیش کنسولگری عربستان

این منبع در دفتر دادستانی کل ترکیه به الجزیره گفت: بازپرسان به ادله و مدارک مهمی دست یافتند که شبهات قتل جمال خاشقجی (روزنامه‌نگار منتقد سعودی) در داخل کنسولگری را تقویت می‌کند.

 

به گفته این منبع، تیم تحقیقات ترکیه تمامی اتاق‌های کنسولگری را تفتیش کردند و تحلیل و بررسی این ادله به دست آمده اطلاعات مهمی را افشا خواهد کرد.

 

این منبع افزود:‌ تحقیقات ترکیه قبل از اینکه به نتایج نهایی برسد دو یا سه روز طول خواهد کشید.

 

وی افزود: تحقیقات شامل بازجویی از کارمندان کنسولگری عربستان از جمله شخص محمد العتیبی کنسول عربستان می‌شود.

 

همچنین خبرگزاری آناتولی ترکیه عکس‌ها و تصاویری ویدیویی از تحقیقات بازپرسان ترکیه‌ای منتشر کرد که نشان می‌داد بازپرسان در حال بررسی سقف ساختمان و باغچه آن هستند.

 

خبرگزاری ریترز نیز به نقل از شاهدان عینی گزارش داد، تیم سعودی و ترکیه‌ای بعد از تفتیش ۹ ساعته ساختمان کنسولگری را ترک کردند.

 

شاهدان عینی به این خبرگزاری گفتند، تیمی متشکل از ۱۰ بازپرس پلیس ترکیه و بازپرسان سعودی با چهار خودروی پزشکی قانونی این ساختمان را ترک کردند در حالی که نمونه‌هایی از خاک باغچه و در آهنی باغچه را با خود بردند. آنها همچنین از سگ‌های پلیس نیز استفاده کردند.

 

یک منبع دیگر نیز گفت: تیم سعودی مامور تحقیقات نیز بعد از تیم ترکیه‌ای ساختمان کنسولگری را ترک کرد.

 

این تیمی کاری مشترک روز دوشنبه در اداره امنیت استانبول تشکیل شد.

 

از سوی دیگر، منابع ترکیه‌ای اظهار داشتند، نوارهای صوتی ضبط شده‌ای در اختیار تیم تحقیقات ترکیه‌ قرار دارند که جزئیاتی درباره قتل خاشقجی را فاش می‌کنند.

 

به گفته این منابع، طبق این نوارهای صوتی موجود، خاشقجی تنها دو دقیقه در داخل دفتر کنسول عربستان بود بعد افرادی وارد شده با لحنی تند با او صحبت کرده و شروع به فحاشی به او و زدنش می‌کنند و صدای خاشقجی شنیده می‌شود که با آنها صحبت می‌کند اما سپس صدا ساکت می‌شود.

 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل ,تفتیش کنسولگری عربستان

خاشقجی، روز دوم اکتبر برای دریافت مدارکی رسمی برای ازدواج با نامزد ترکیه‌ای خود به کنسولگری عربستان می‌رود و بعد از آن ناپدید می‌شود. منابع ترکیه‌ای احتمال قتل او در داخل کنسولگری را به دست تیمی سعودی می‌دهند؛ احتمالی که عربستان آن را تکذیب می‌کند. 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------