عربستان روایت جدیدی درباره قتل خاشقجی ارائه کرد؛ جزئیاتی از سرنوشت جسد تا علت مرگش



 اخبار بین الملل ,خبرهای بین الملل ,
در حالیکه عربستان با افزایش تردیدهای بین‌المللی درباره داستانش درخصوص قتل روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی روبروست، یکی از مقام‌های ارشد دولت این کشور روایت جدیدی درباره قتل این فرد در داخل کنسولگری عربستان در استانبول مطرح کرده که با توضیحات قبلی کاملا در تضاد است. 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، یکی از مقام‌های سعودی که خواست نامش فاش نشود، جزئیاتی را درباره این مساله عنوان کرده که چگونه تیمی ۱۵ نفره از اتباع سعودی برای رویارویی با جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی دوم اکتبر وارد ترکیه شده و وی را تهدید کردند که به وی مواد مخدر داده، او را می‌ربایند و سپس در صورت مقاومت، خفه‌اش می‌کنند. همچنین سپس فردی از اعضای این تیم با لباس خاشقجی از کنسولگری خارج می‌شود تا اوضاع عادی جلوه کند.

 

این مسؤول ادعا می‌کند، خاشقجی در اثر اشتباه تیم مذاکره کننده کشته می‌شود.

 

یکی از افراد تیم ۱۵ نفره به نام مصطفی مدنی لباس‌ها، عینک و ساعت اپل خاشقجی را پوشیده و از در پشتی کنسولگری خارج شده تا اوضاع را عادی جلوه دهد. سپس به سمت منطقه سلطان‌احمد رفته و لباس‌ها دور انداخته است.

 

مقام‌های ترکیه به این مظنون هستند که جسد خاشقجی را مثله کرده‌اند اما این مقام سعودی که خواست نامش فاش نشود، گفته است که جسد خاشقجی را داخل فرشی پیچیده و به یک "همدست محلی" تحویل داده شد تا از شرش خلاص شود.

 

مقام سعودی گفت که ملیت این فرد را اعلام نمی‌کند. تحقیقات برای تعیین این مساله که جسد چه شده، ادامه دارد. این تیم گزارشی غلط به ارشد خود نوشته و گفته‌اند که به خاشقجی اجازه دادند تا از کنسولگری خارج شود چون گفته بود که ممکن است مقام‌های ترکیه دخالت کنند.

 

وی درباره اینکه خاشقجی را شکنجه کرده و سرش را بریدند، گفت: نتایج اولیه تحقیقات چنین چیزی را نمی‌گوید.

 

این مقام سعودی همچنین آنچه را اسناد اطلاعات داخلی عربستان مربوط به ابتکار عملی در ارتباط با مخالفان و افراد مرتبط با قتل خاشقجی را نشان می‌دهد، ارائه کرد.

 

این جدیدترین روایت عربستان است که چندین بار تغییر کرده است. مقام‌های سعودی نخستین بار گزارش‌هایی را که مربوط به ناپدید شدن خاشقجی در داخل کنسولگری بود، رد کرده و آن را نادرست خواندند و گفته بودند که او بلافاصله پس از ورود، از ساختمان خارج شده است.

 

این مقام سعودی در پاسخ به این سوال که چرا روایات درباره قتل خاشقجی همچنان تغییر می‌کنند، گفت: ارزیابی اولیه دولت ریاض بر مبنای اطلاعات نادرستی است که در آن زمان گزارش شد. با مشخص شدن این مساله که این گزارش‌ها نادرست بوده،‌ تحقیقات داخلی انجام شد. تحقیقات همچنان ادامه دارند.

 

این مسؤول سعودی اظهارات قبلی مقامات کشورش درباره خروج جمال خاشقجی از کنسولگری را این گونه توجیه می‌کند که تیم امنیتی گزارش جعلی را در این باره به مقامات می‌دهد.

 

وی افزود: اطلاعات اولیه دولت با استناد به اطلاعات اشتباهی بود که بخش‌های داخلی در آن زمان داده بودند.

 

این مقام ادامه داد: مشخص شده گزارش‌های اولیه دروغ بوده و عربستان تحقیقات داخلی را شروع کرد و از اظهارنظر بیشتر دست برداشت.

 

براساس جدیدترین روایت، دولت عربستان می‌خواست خاشقجی را برای بازگشت به عربستان متقاعد کند که بخشی از کمپین برای جلوگیری از به خدمت گرفته شدن مخالفان دولت ریاض توسط دشمنان است.

 

این مقام سعودی که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد:‌ احمد عسیری، معاون رئیس اطلاعات کل عربستان تیمی متشکل از ۱۵ نفر را از نیروهای امنیتی و اطلاعاتی به استانبول اعزام کرد تا در داخل کنسولگری با این روزنامه نگار دیدار کرده و تلاش کنند وی را برای بازگشت به عربستان متقاعد کنند. آنها دستور دارند تا با مخالفان به صورت صلح آمیز صبحت کرده و آنها را برای بازگشت متقاعد کنند. عسیری یکی از افرادی است که این تیم را تشکیل داد و خواستار آن شد که فردی از سوی سعود القحطانی، مشاور دفتر سلطنتی عربستان به این تیم بپیوندد که شناخت کافی از خاشقجی داشته باشد و القحطانی افسر سرتیپ ماهر مطرب را فرستاد چون او با خاشقجی در لندن کار کرده بود.

 

این مقام مسؤول سعودی که خواست نامش فاش نشود، گفت: براساس این نقشه، قرار بود این تیم در مکانی امن در حومه استانبول خاشقجی را برای مدتی نگهدارد و اگر او از بازگشت به عربستان امتناع می‌کرد، او را آزاد کند اما اوضاع آنطور که باید، پیش نرفت و این تیم از دستور پا را فراتر گذاشت و اوضاع به خشونت کشیده شد.

 

براساس اسناد دولت عربستان، خاشقجی را به سمت دفتر سرکنسول هدایت کرده و در آنجا ماهر عبدالعزیز مطرب، رئیس سرویس اطلاعات عربستان با وی درباره بازگشت به عربستان صحبت کرد اما خاشقجی این مساله را رد کرد و به مطرب گفت که شخصی خارج از کنسولگری در انتظارش است و اگر تا یک ساعت دیگر بازنگردد، مقام‌های ترکیه را در جریان می‌گذارد.

 

براساس اسناد دولتی، زمانیکه خاشقجی صدایش را بالا برد، تیم ۱۵ نفره سعودی دستپاچه شد. آنها به دنبال مهار این روزنامه‌نگار جلوی دهانش را گرفتند. آنها تلاش کردند تا مانع فریاد زدن او شوند اما او در نهایت خفه شد. آنها قصد کشتنش را نداشتند.

 

این مقام سعودی در پاسخ به این سوال که آیا این تیم ۱۵ نفره خاشقجی را خفه کرد، گفت: اگر کسی در سن و سال خاشقجی در آن موقعیت قرار داشت، به طور حتم می‌مرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------