اردوغان: صبورانه منتظر توضیحات بن‌سلمان هستیم



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل  ,اردوغان
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت کشورش "صبورانه" منتظر است تا محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان جزئیات قتل جمال خاشقجی را روشن کند. 

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگاران در آنکارا به هنگام بازگشت از سفرش به شهر پاریس به منظور شرکت در مراسم صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول اظهار کرد، فایل‌های صوتی مربوط به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد دولت عربستان که توسط ترکیه با مقام‌های عربستان و کشورهای دیگر به اشتراک گذاشته شده به حدی "بی رحمانه" بوده‌اند که یک مقام سازمان اطلاعات عربستان زمانی که آنها را شنید تعجب کرده و گفت: قاتل خاشقجی احتمالا هنگام انجام این قتل هروئین استفاده کرده است.

 

اردوغان گفت: ولیعهد عربستان به فرستاده‌های ترکیه گفته است که درباره این حادثه روشنگری کرده و آنچه را که لازم است انجام خواهد داد.

 

وی افزود: ما صبورانه منتظر این اتفاق هستیم.

 

این اظهارات اردوغان در رسانه‌های حامی دولت ترکیه از جمله روزنامه ینی‌شفق انتشار پیدا کرد.

 

اردوغان گفت: همه کسانی که درخواست داشتند به فایل‌های صوتی این قتل گوش کرده‌اند. سازمان اطلاعاتی ما هیچ چیز را پنهان نکرد. در کنار آن عربستان، آمریکا، فرانسه،‌ کانادا،‌ آلمان و انگلیس نیز به این فایل‌ها گوش دادند. محتوای این نوار صوتی یک فاجعه واقعی است، حتی افسر سازمان اطلاعات سعودی‌ها بعد از گوش کردن آن شوکه شد و گفت این فرد عامل جنایت احتمالا هروئین مصرف کرده چون تنها یک فرد هروئینی می‌تواند چنین کاری انجام دهد.

 

اردوغان اظهار کرد: دادستان کل عربستان که اخیرا به استانبول سفر کرد تا با مقام‌های ترکیه دیدار کند به نظر می‌رسد که به رغم وجود شواهد و مدارک کافی درباره این قتل در انجام وظیفه‌اش تاخیر می‌کند.

 

به گفته اردوغان عاملان این قتل در میان 18 مقام رده بالای عربستانی هستند که قبل از رفتن خاشقجی به کنسولگری استانبول در این شهر استقرار پیدا کردند.

 

وی تاکید کرد: مطمئنا عاملان این جنایت جزو این 18 نفر هستند. دیگر چه کسی مسئول است؟ کسی که دستور را داد. همانطور که قبلا هم گفتم به غیر از مجریان جنایت کسی که به آنها دستور آن را داد هم باید پیدا شود و ترکیه به پیگیری این پرونده و سوال پرسیدن درباره محل جسد خاشقجی ادامه خواهد داد.

 

رئیس‌جمهور ترکیه درباره دیدارهایش با رهبران جهان در شهر پاریس از جمله رهبران آمریکا، فرانسه و آلمان گفت که نزد آنها به ارزیابی فایل‌های صوتی قتل خاشقجی پرداخته است.

 

اردوغان تصریح کرد: این احساس را داشته که ترامپ، ماکرون و مرکل همگی بسیار از این قتل آزرده خاطر شده‌اند.

 

او ادامه داد: من فکر می‌کنم آنها این اتفاق را در نتیجه اطلاعات ارائه شده از سوی سرویس‌های اطلاعاتی آنها در جایگاه متفاوتی قرار داده‌اند. شما می‌دانید کنگره آمریکا تقاضای گزارشی از سوی سازمان سیا را کرد. من فکر می‌کنم بعد از این گزارش دورنماها تغییر خواهد کرد.

 

به گفته اردوغان این رهبران در کنار موضوع خاشقجی در مورد وضعیت یمن نیز بحث کرده‌اند.

 

او هشدار داد که ممکن است میلیون‌ها نفر در یمن گرفتار قحطی شوند.

 

وی افزود: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت ما باید یک حمایت مالی جدی برای یمن آماده کنیم. من نمی‌توانم به تنهایی این کار را کنم. بیایید با یکدیگر آن را انجام دهیم. وضعیت یمن ممکن است به لحاظ قحطی و بیچارگی شبیه به وضعیت سوریه باشد.

 

وی در ادامه تاکید کرد که فرصت بحث درباره روابط دوجانبه را با ترامپ از جمله درمورد شراکت نظامی آمریکا با یگان‌های مدافع خلق کرد در سوریه، تحولات در سوریه، انتظارات ترکیه از آمریکا درمورد موضوع فتح‌الله گولن و همچنین موضوع هالک بانک پیدا کرده است.

 

رئیس‌جمهور ترکیه اظهار داشت: اینکه آمریکا برای سه چهره پ‌.‌ک‌.ک جایزه تعیین کرد دیر هنگام صورت گرفته است. ما به این مساله هم پرداختیم و این حرکت را یک بازی برای مشروعیت بخشی به ادعای جدا بودن یگان‌های مدافع خلق از پ‌.ک‌.ک می‌دانیم و مطمئنا آن را نمی‌پذیریم.

 

وی افزود: حتی مقام‌های پ‌.ک‌.ک و یگان‌های مدافع خلق خودشان قبول دارند که درحقیقت تفاوتی با یکدیگر ندارند و از آمریکا می‌خواهیم این حقیقت را بپذیرد.

 

به گفته اردوغان موضوع مبارزه با پ‌.ک‌.ک نیازمند یک تعهد بین‌المللی از جمله با شراکت سازمان ملل است.

 

وی تاکید کرد: همانطور که می‌دانید کمپ "مخمور" تحت مدیریت سازمان ملل در شمال عراق لانه پ‌.ک‌.ک است و در حال حاضر 12 تا 13 هزار نفر در آنجا هستند. چه کسی باید آن را برچیند؟ این کمپ یک وضعیت ویژه نزد سازمان ملل دارد و سازمان ملل هم از آن خسته شده است و تمایلش را برای برچیدن آن اعلام کرده است اما بعد از آن چه اتفاقی قرار است بیفتد؟

 

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: باید یک همکاری فشرده برای مقابله با حضور پ‌.ک‌.ک در عراق نزد دولت مرکزی و دولت‌های منطقه‌ای عراق و همچنین با مشارکت آمریکا و طرف‌های دیگر نیروهای ائتلاف صورت بگیرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------