اپوزیسیون عربستان خواهان اداره کشور به دست برادر پادشاه در دوره انتقالی شدند



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل  ,پادشاهی عربستان
مخالفان عربستانی خواستار اداره کشور توسط شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، برادر پادشاه کنونی شدند. 

به گزارش ایسنا، به نقل از خلیج آنلاین، گروه‌های اپوزیسیون عربستانی در نخستین بیانیه‌ خود اعلام کردند از این که شاهزاده احمد بن عبدالعزیز بر مسند پادشاهی عربستان برای یک دوره انتقالی یک ساله تکیه بزند، حمایت می‌کنند تا در مرحله بعد مردم درمورد سرنوشت خود تصمیم‌گیری کنند.

 

گروه‌های اپوزیسیون عربستان اعلام کردند که دلیل این حمایت این است که شاهزاده احمد به نجات کشور تمایل دارد و به دنبال رسیدن به حکمرانی نیست و در نقض‌ حقوق بشر در دوره‌های پیشین دخیل نبوده است.

 

این گروه‌ها تاکید کردند که سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه و محمد بن سلمان، ولیعهد کنونی عربستان شرایط لازم برای حکمرانی را ندارند و روش آن‌ها در اداره کشور، عربستان، مقدسات، ملت و منابع آن‌ها را در معرض استثمار قرار می‌دهد.

 

شاهزاده احمد، برادر پادشاه عربستان در اواخر ماه گذشته از لندن به ریاض بازگشت. وی چندین ماه در لندن ماند و بازگشت وی به عربستان پس از آن صورت گرفت که ضمانت‌هایی را از ایالات متحده و انگلیس درباره مصون ماندن از گزند بن سلمان به دست آورد.

 

شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، مخالف سیاست‌های برادرزاده‌اش است و در سال ۲۰۱۷ میلادی زمانی که عضوی در شورای بیعت بود، با تعیین محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان مخالفت کرده و با او بیعت نکرد.

 

وی در سپتامبر گذشته نیز  علناً از جنگ علیه یمن انتقاد کرد و پادشاه و ولیعهد عربستان را مسئول پیامدهای این جنگ دانست نه خاندان آل سعود.

 

در این گروه مخالف سعودی، شش جنبش سیاسی و هفت فرد مستقل از جمله: هارون امین احمد، عبد العزیز المؤید، خالد بن فرحان آل سعود، امین عبد الاله علی، فیصل ناصر الرشیدان، علی العمار و حسن الکنانی حضور دارند.

 

 از سوی دیگر، شماری از شاهزادگان سعودی نیز از ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان خواستند تا محمد بن سلمان را جانشین خود نکند و از اختیارات وی بکاهد.

 

یکی از اشخاص نزدیک به خاندان حاکم اعلام کرد که گروهی از شاهزادگان سعودی علیه شاهزاده محمد بن سلمان وارد عمل شده‌اند و معتقدند وی با کشتن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد سعودی و انجام عملیاتی خارج از حیطه دربار پادشاهی، جایگاه عربستان در جهان را در معرض خطر قرار داده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------