مرکل به جبهه مکرون پیوست استقلال نظامی از آمریکا



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل  , مرکل

 

«ما یک قرارداد داریم. خب یک جورهایی یک قرارداد داریم.» دفتر نخست‌وزیری انگلیس اعلام کرد: مقامات بریتانیا و اتحادیه اروپا ظاهرا بعد از مدت‌ها انتظار توانسته‌اند بر سر پیش‌نویس یک توافق میان خود در مورد برگزیت توافق کنند و این راه را برای نشست‌های تعیین‌کننده نخست‌وزیر انگلیس با وزرا و مقامات دولت خود به منظور بررسی طرح‌ها هموار کرده است. 

 

به نوشته روزنامه دیلی‌تلگراف و به نقل از دفتر نخست‌وزیر انگلیس، پیش‌نویس روز گذشته توسط کابینه ترزا می بررسی شد اما تا لحظه تنظیم گزارش خبری از واکنش کابینه نسبت به این پیش‌نویس منتشر نشد. بعد از چند ماه بن‌بست بر سر شرایط توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، ارائه این پیش‌نویس برای ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس که شدیدا برای اجتناب از یک برگزیت پرآشوب، بی‌نظم و بدون توافق تلاش می‌کند، تعیین‌کننده خواهد بود. با این حال ترزا می هنوز نمی‌تواند از حمایت و پشتیبانی حامیان سفت و سخت برگزیت در کابینه‌اش که به آن احتیاج خواهد داشت، مطمئن باشد. در بدترین حالت جدایی‌ها از کابینه او یا مخالفت سفت و سخت با این توافق می‌تواند منجر به تهدید شدن جایگاه رهبری او شود. ترزا می براساس گزارش‌ها سه‌شنبه شب به دیدار برخی مقامات نظیر جرمی‌ هانت، وزیر امور خارجه دولتش و دومنیک راب، وزیر برگزیت دولت خود که حمایت او بسیار اهمیت دارد، رفته است.

 

نخست‌وزیر بریتانیا با یک کابینه به خط شده، به‌دنبال این است که در ماه نوامبر یک نشست اضطراری با ۲۷ کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا داشته باشد یا دست‌کم اینکه امیدوار است چنین اتفاقی رخ دهد. در این جلسه قرار است درخصوص مفاد خروج بحث و بررسی شود و اگر در این زمینه به نتیجه برسند آنگاه به‌دنبال توافقات اصلی و قانونی بروند. این حقیقت را باید در نظر داشت که میچل بارنیر، رئیس مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا، با ۲۷ کشور دیگر اروپا از نزدیک دیدار و گفت‌وگو داشته است و باید گفت که نتیجه این دیدار فراتر از روی کاغذ آوردن توافقات است. به همین منظور روز چهارشنبه کلید این توافق زده شد و دو طرف اعلام کردند که بر سر پیش‌نویس توافق حاصل شده است.

 

جزئیات و اطلاعات مربوط به این توافق برگزیت هنوز منتشر نشده است. این‌گونه می‌توان فرض کرد که این طرح حاوی بندهایی در مورد حل مناقشه مربوط به مرز ایرلند باشد. این بخش از توافق احتمالا موجب بیشترین بحث‌ها و نقدها در مذاکرات کابینه خواهد شد. این تحول بعد از چند ماه بحث و مناظره در مورد این مساله که باعث اختلاف‌نظر میان انگلیسی‌ها و حتی حزب حاکم محافظه‌کار شده اتفاق افتاده است.

 

با این حال مشکلات نخست‌وزیر انگلیس هنوز ادامه‌ دارد. حتی با فرض اینکه او بتواند تایید کابینه را برای این پیش‌نویس بدون به راه افتادن موج آسیب‌زای استعفاها به دست آورد، با این حال در به تصویب رساندن طرحش در پارلمان کار آسانی نخواهد داشت، چراکه مخالفان زیادی در پارلمان دارد. بریتانیا براساس برنامه زمانی باید در ۲۹ مارس اتحادیه اروپا را ترک کند. پیش‌نویس این توافق اگر مورد پذیرش قرار بگیرد، دست‌کم جلوی دورنمای یک خروج پرآشوب و بی‌نظم را بدون حصول توافق خواهد گرفت. چنین خروجی می‌تواند برای انگلیس مشکلاتی ایجاد کند و مسبب اختلال در کار بنادر و همین‌طور کمبود برخی مواد غذایی و داروها باشد.

 

اگر کابینه ترزا می پیش‌نویس این توافق را امضا کند، قدم بعدی این است که رهبران اتحادیه اروپا در نشستی در پایان ماه جاری میلادی موافقت‌شان را با آن اعلام کنند. پس از آن نیز نیاز است که قانون‌گذاران پارلمان اروپا و پارلمان انگلیس آن را تصویب کنند. اگر کار به اینجا کشیده شود این توافق وارد یک دوره گذار تا پیش از انتهای ۲۰۲۰ خواهد شد که در طول آن به ندرت چیزی تغییر خواهد کرد. با این حال ترزا می هنوز از حمایت قانون‌گذاران پارلمان انگلیس مطمئن نیست چون هم حامیان و هم مخالفان برگزیت از راهبرد او انتقاد کرده‌اند. دولت ترزا می درحال‌‌حاضر دچار اختلاف و دودستگی میان کسانی است که خواهان روابط اقتصادی نزدیک با اتحادیه اروپا به منظور حمایت اقتصاد کشور خود هستند و همچنین کسانی که خواهان یک جدایی صاف و بی‌قید و شرط هستند.

 

بسیاری از این مسائل تا زمان به راه افتادن مذاکرات بخش تجارت که در دوره گذار انجام می‌شود لاینحل باقی خواهند ماند. جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس، گفت‌ که احتمالا از قانون‌گذاران حزبش خواهد خواست به این پیش‌نویس در پارلمان رای منفی بدهند. او در بیانیه خود عنوان کرد: با توجه به آگاهی ما از مدیریت مغشوش این مذاکرات بعید است که این یک توافق خوب برای کشور ما باشد.

 

در این زمینه حتی خود کابینه نیز منتقد ترزا می است و برخی از اعضای دولتش بر این باورند که نخست‌وزیر بریتانیا به محاصره اتحادیه اروپا در آمده است. به گزارش رویترز، این پیش‌نویس دو مانع سخت در پیش‌روی خود دارد: ابتدا کابینه و سپس پارلمان. آرلین فوستر، رهبر اتحادیه‌گرای دموکراتیک ایرلند شمالی به رویترز گفت: نخست‌وزیر باید حمایت کابینه و مجلس عوام را داشته باشد. هر یک رای به حساب خواهد آمد.

 

چشم‌انداز یک توافق 

مشخصا ۸۷۳ روز از زمانی که مردم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا رای دادند، گذشته است و هنوز دو طرف هیچ پیشرفتی را گزارش نکرده‌اند و بر سر شروط مذاکره درجا می‌زنند. نخست‌وزیر بریتانیا هم‌اکنون فقط می‌تواند از اعضای کابینه خود بخواهد که آرزوی موفقیت‌شان را از وی دریغ نکنند. متاسفانه اما این همان نقطه‌ای است که ترزا می را به این سر درد عجیب دچار کرده است. به گزارش سی‌ان‌ان، عدم توافق با اتحادیه اروپا، بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین مشکل ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا به‌حساب می‌آید. هر دو طرف (کابینه و اتحادیه اروپا) علاقه اندکی به طرح ترزا می درخصوص برگزیت دارند و این بی‌علاقگی در وهله اول از کابینه ترزا می آغاز می‌شود.

 

کابینه نخست‌وزیر بریتانیا درخصوص برگزیت به شدت دو پاره شده است. عده‌ای از طرفداران سرسخت برگزیت هستند و عده دیگر علاقه دارند در اتحادیه اروپا باقی بمانند. او باید در این راستا برگزیتی‌ها را متقاعد کند که به روح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا وفادار است و با اروپا به یک توافق خوب و سازگارانه خواهد رسید. او تلاش می‌کند تا اهداف رفراندوم سال ۲۰۱۶ را برآورده کند. اگر او مردود شود مجبور است به بروکسل بازگردد تا برای مذاکره مجدد اقدام کند. هر چند این احتمال را هم نباید از نظر دور داشت که ترزا می ممکن است پس از شکست مجبور به استعفا نیز شود. در هر حال او چاره‌ای ندارد تا برگزیتی‌ها را از خود در داخل کابینه راضی نگه دارد.

 

بریتانیا پنجمین کشور بزرگ اقتصادی است که بر سر ماجرای برگزیت آینده‌ای نامعلوم پیدا کرده است. طرفداران برگزیت اما می‌گویند بی‌ثباتی اقتصادی در پسابرگزیت، تنها برای یک دوره کوتاه‌مدت خواهد بود و در درازمدت به رشد اقتصادی بریتانیا منجر خواهد شد. مخالفان اما می‌گویند از حجم رشد اقتصادی بریتانیا کاسته خواهد شد. اگر کابینه ترزا می پیش‌نویس توافق را امضا کنند در ۲۵ نوامبر جلسه بریتانیا و اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار خواهد شد. اما برخی در بریتانیا بر این باورند که ترزا می، خائن به برگزیت است. در این دسته می‌توان به بوریس جانسون، وزیرخارجه سابق بریتانیا و جیکوب ریس ماگ، نماینده محافظه‌کار بریتانیا اشاره کرد. جیکوب ریس ماگ به رویترز گفت: دولت در موضع شکست با اتحادیه اروپا مذاکره می‌کند. این مذاکرات هیچ عایدی برای بریتانیا نخواهد داشت و احتمالا این کشور را چند پاره خواهد کرد.

 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل  , مرکل

 

دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------