دموکرات ها در جستجوی دست پنهان سعودی ها در سیاست خارجی ترامپ



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,ترامپ
دموکرات هایی که کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را در دست گرفته اند برنامه ای جنجالی برای داغ کردن فضای سیاسی کشور در فصل سرما دارند و عزم کرده اند روابط مالی دونالد ترامپ با سعودی ها و روس ها را بررسی کنند تا بدانند آیا «دست پنهانی» سیاست خارجی آمریکا را هدایت می کند یا نه.

به گزارش ایرنا، «آدام شیف» از دموکرات های بلندپایه در مجلس نمایندگان آمریکا که قرار است ریاست کمیته اطلاعاتی این مجلس را عهده دار شود، مقابل دوربین سی.ان.ان نشست و از برنامه بزرگ هم حزبی هایش برای ترامپ خبر داد. طرح دموکرات ها برای ترامپ حول پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد آل سعود می چرخد که دوم اکتبر (دهم مهر) در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رسید.

 

«آژانس اطلاعات مرکزی» آمریکا (سیا) به این نتیجه رسیده که قتل خاشقچی نمی توانسته به دستور فردی غیر از «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی انجام شده باشد. اما ترامپ برداشت رسانه ها از این گزارش را رد کرده و گفته است: سیا نمی گوید که آنها (سعودی ها) این کار را انجام داده اند. آنها (مقام های اطلاعاتی) به چیزهای خاصی اشاره می کنند. وقتی به این چیزها اشاره می شود، می توانید نتیجه گیری کنید که او (بن سلمان) شاید این کار را کرده باشد و شاید نکرده باشد.

 

شیف در مصاحبه روز یکشنبه خود با سی.ان.ان ترامپ را به «بی صداقتی» در مورد نقش بن سلمان در قتل خاشقچی متهم کرد و این سوال را مطرح کرد:چه چیزی در پشت این قضیه است؟ اگر انگیزه مالی وجود داشته باشد، آن حساب و کتاب شخصی اش است.

 

این نماینده آمریکایی ادامه داد: آیا منافع مالی شخصی اوست که سیاست آمریکا در خلیج فارس را به پیش می برد؟ در رابطه با روس ها چطور؟ ما نمی دانیم. اما این غیرمسئولانه است اگر که جواب آن را پیدا نکنیم.

 

شیف به عنوان رئیس آتی کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا این اختیار را خواهد داشت که مقام های اطلاعاتی را به مجلس احضار کرده و در مورد یافته های سیا از آنها سوال کند. البته سیا به او گزارشی در این باره داده است اما «نمی توانم به هیچ وجه در مورد جزئیات آن صحبت کنم.»

 

او یار و یاوران دیگری را هم برای همکاری می طلبد. شیف اظهار داشت: فکر می کنم که دیگران هم مسئول هستند تا نگاهی به این قضیه بیندازند و بپرسند: آیا ارتباط مالی با کشورهای خلیج فارس وجود دارد؟ آیا انگیزه های مالی وجود دارد که رئیس جمهوری نمی خواهد با سعودی ها درگیر شود؟ چنین چیزی نباید پیش برنده سیاست آمریکا باشد.

 

او همچنین گفت که این سوال مطرح است که «آیا روس ها از طریق شرکت های رئیس جمهوری اقدام به پولشویی کرده اند؟» شیف ادامه داد: آیا این دست پنهان در سیاست خارجی آمریکاست؟ ما باید بتوانیم به مردم آمریکا بگویم که آیا این مساله واقعیت دارد یا خیر.

ترامپ از «مجازات شدید» عربستان که وعده اش را داده بود می ترسد و گفته که مجازات زیاد علیه سعودی ها به روابط اقتصادی و دیپلمات ریاض و واشنگتن لطمه می زند. آمریکا هفده مقام سعودی را به دلیل نقش داشتن در قتل خاشقچی تحریم کرد اما سناتورهای هر دو حزب اصلی به این اقدام قانع نشده و طرحی برای تعلیق فروش سلاح به عربستان ارائه کرده اند.

 

شیف درباره سستی رفتار ترامپ در برابر سعودی ها گفت: این اقدام این پیام را به خودکامه های دنیا می دهد که می توانند در کمال مصونیت مردم را به قتل برسانند و این رئیس جمهوری نیز پشت آنهاست.

 

یاران مخالف

جمهوریخواهان هم از رئیس جمهوری هم حزبی خود دل خوشی ندارند. شماری از آنها از تعطیلات آخر هفته به عنوان فرصتی برای جدا کردن راه خود از ترامپ استفاده کردند زیرا نمی خواهند در آتشی بسوزند که او به پا کرده است.

 

سناتور «مایک لی» در رابطه با موضع ترامپ در قبال نتیجه گیری سیا به شبکه ان.بی.سی گفت: من با ارزیابی رئیس جمهوری مخالفم. اظهارات او با اطلاعاتی که من دیده ام سازگار نیست. اطلاعاتی که من دیده ام حاکی است که ولیعهد دستور این کار را داده است.

 

سناتور «جانی ارنست» به سی.ان.ان گفت: «به نظر من، باید نگاه بیشتری به این مساله داشته باشیم.» وی افزود که عربستان شریک راهبردی مهمی برای آمریکاست اما «اگر نشانه ای دال بر مداخله شاهزاده [بن سلمان] در این قتل وجود داشته باشد ما باید اقدامات بیشتری را مد نظر قرار دهیم.»

 

سناتور «بن ساس» از منتقدان سرسخت ترامپ، موضع او را در قبال قتل خاشقچی ضعیف خواند و به شبکه فاکس نیوز گفت: واقعگرا بودن با ضعف در بیان واقعیت فرق دارد. بن سلمان در قتل فردی در خارج از کشور مشارکت داشته است و مِن مِن کردن در این زمینه نشانه قدرت نیست. قدرت در بیان واقعیت است حتی اگر سخت باشد.

 

برخی سناتورهای جمهوریخواه دیگر از جمله لیندسی گراهام، رند پال و باب کورکر طی هفته های اخیر از موضع ترامپ در قبال عربستان به شدت انتقاد کرده اند. کورکر هفته پیش در توئیتر نوشته بود: هرگز فکر نمی کردم روزی را ببینم که کاخ سفید دفتر روابط عمومی ولیعهد عربستان سعودی شود.

 

گزارش معاملات ترامپ و سعودی ها

واقعیتی که سناتور «بن ساس» به آن شاره کرده است شاید همین باشد که کاخ سفید دفتر روابط عمومی بن سلمان شده و عربستان نیز مشتری ولخرجی است که بی وقفه جیب ترامپ را پر از پول می کند. البته ترامپ مدعی است که هیچ منفعت مالی در عربستان ندارد اما دیر زمانی است که ارتباطات تجاری و مالی او با سعودی ها ورد زبان هاست. حتی این ارتباطات بود که کسب و کار او را از ورشکستگی نجات داد.

 

ترامپ در کار املاک و مستغلات بود که در سال 1991 با بدهی نهصد میلیون دلاری مواجه شد؛ قمارخانه اش رو به فروپاشی می رفت و در خانه آرامش نداشت چون با همسرش «ایوانا» (مادر ایوانکا) دعوا داشت تا اینکه کارشان به طلاق کشید.

 

ترامپ در به در به دنبال پول بود تا از دریای بدهی نجات پیدا کند تا اینکه شاهزاده سعودی «ولید بن طلال» از راه رسید و قایق تفریحی ترامپ را به قیمت بیست میلیون دلار خرید. ترامپ این قایق را چند سال قبل به قیمت 29 میلیون دلار از سلطان برونئی خریده بود و با فروش آن بخشی از بدهی هایش را پرداخت کرد.

 

ترامپ در سال 1995 همچنان بدهکار بزرگی بود. بن طلال دوباره از راه رسید و 51 درصد از سهام هتل محبوب ترامپ یعنی «هتل پلازای نیویورک» را خریداری کرد. سرمایه گذاران سنگاپوری هم بخش دیگری از هتل را خریدند. ترامپ با 325 میلیون دلاری که از آنها گرفته بود نفس راحتی کشید.

 

سعودی ها و آمریکایی ها مشتریان خوبی برای هم هستند. آمریکا از عربستان نفت می خرد و سعودی ها از آمریکایی ها کالا و خدمات می خرند. برای نمونه، بن طلال شبکه گسترده ای از مراودات مالی با آمریکایی ها دارد و صاحب سهام در شرکت هایی مانند اپل، اسنپ چت، توئیتر و سیتی گروپ است.

 

ترامپ به قدری خود را مدیون سعودی ها می داند که سال 2015 گفته بود: با عربستان سعودی کنار می آیم. آنها از من آپارتمان می خرند. آنها 40 تا 50 میلیون دلار خرج می کنند. آیا باید از آنها متنفر باشم؟ من آنها را بسیار دوست دارم.

 

او در سال 2001 طبقه چهل و پنجم «برج ترامپ» در نیویورک را به قیمت 4.5 میلیون دلار به سعودی ها فروخت. همین طبقه محل استقرار دفتر نمایندگی عربستان در سازمان ملل شد. این در حالی است که وی در مبارزات انتخاباتی سال 2016 به رقیب دموکرات خود یعنی «هیلاری کلینتون» انتقاد کرده بود که «بنیاد کلینتون» از سعودی ها پول گرفته است.

 

ترامپ حتی صاحب شرکت هایی بوده که نام آنها نشان می دهد که روابط گسترده ای با سعودی ها داشته است، مثلا «شرکت مشاوره ای هتل جده THC». اما سازمان ترامپ گفته که بعد از ریاست جمهوری ترامپ بسیاری از این شرکت ها تعطیل شده اند. با این حال، ارتباط ترامپ و سعودی ها پایان نیافت و دامادش «جرد کوشنر» راه رفاقت با عربستان را ادامه داد و دوست صمیمی بن سلمان شد.

 

بعد از آنکه ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شد سعودی ها به ویژه دولت عربستان از مشتریان بزرگ هتل های ترامپ در واشنگتن دی.سی و نیویورک شدند. گروه لابیگری MSL Group Americas که برای دولت عربستان کار می کند از اکتبر 2016 تا مارس 2017بیش از270 هزار دلار در بخش های کترینگ و پارکینگ هتل بین المللی ترامپ در واشنگتن دی.سی خرج کرد. عربستان همچنین در سال 2017گفته بودکه به یک صندوق زیرساختی آمریکا برای تعمیر جاده ها و فرودگاه های آمریکا 20 میلیون دلار پول می دهد.

 

ماه مارس2018نیز ولیعهدسعودی با گروه زیادی ازاطرافیانش سفری دو هفته ای به آمریکا داشت. اطرافیان او درهتل بین المللی ترامپ در نیویورک اقامت کردند که ولخرجی آنها باعث شد سود سه ماهه اول هتل در سال جاری میلادی 13 درصد افزایش یابد.

 

ترامپ وقتی در سال2017به عنوان رئیس جمهوری به کاخ سفید رفت سفرخارجی پرسودی به عربستان داشت. او با شاهزاده های سعودی رقص شمشیر را اجرا کرد و بعدا خبر داد که عربستان قراردادهایی به ارزش 110 میلیارد دلار برای خرید سلاح از آمریکا بسته است.

 

ترامپ هفته گذشته در واکنش به فشارهایی که برای تنبیه عربستان به او وارد می شود با صدور بیانیه ای گفت: سال گذشته مذاکرات سنگینی برای سفر من به عربستان انجام شد و پس از آن سفر عربستان موافقت کرد 450 میلیارد دلار در آمریکا سرمایه گذاری کند.

 

او هشدار داد: «اگر این قراردادها به طرز احمقانه ای لغو شود، روسیه و چین بزرگترین کشورهایی خواهند بود که از این اقدام نفع می برند.» تاکید او روی «نفع» است، نفعی که نباید نصیب روس ها و چینی ها شود و به زعم او این منفعت باید به آمریکا برسد.

 

همانطور که «آدام شیف» وعده داده است دموکرات ها از هفته های آینده عملیات بزرگی را هم برای یافتن «دست پنهان» در کاخ سفید و هم برای کشف سهم شخص ترامپ از منفعت همکاری اقتصادی آمریکا و سعودی ها آغاز می کنند. قطعا رازهای بزرگی فاش خواهد شد، فقط به شرطی که مصلحت طلبی دموکرات ها و جمهوریخواهان در کتمان نقش عربستان در حملات یازده سپتامبر 2001 تکرار نشود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------