اوکراین حضور افسران اطلاعاتی در کشتی‌های توقیف شده را تایید کرد



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,رئیس سرویس امنیتی اوکراین
رئیس سرویس امنیتی اوکراین (SBU) امروز (سه‌شنبه) تایید کرد افسران اطلاعاتی این کشور در کشتی‌های اوکراینی که روز یکشنبه در رویارویی با کشتی‌های روسی در تنگه کرچ توقیف شدند، حضور داشتند. 

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، بر اساس اعلام سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) سه کشتی اوکراینی شامل کشتی‌های بردیا نسک، نیکوپل و کشتی یانی کاپو روز یکشنبه در مسیر تنگه کرچ به عنوان تنها راه ورود به دریای آزوف بودند و کشتی‌های روسیه بعد از آنکه آنها به درخواست‌های قانونی برای توقف کردن پاسخ ندادند توقیف‌شان کردند.

 

سرویس اطلاعاتی روسیه گفته بود که این اقدامات تحریک آمیز با هماهنگی دو افسر سرویس امنیتی اوکراین که در این کشتی‌ها بودند انجام شده است.

 

سرویس مطبوعاتی SBU اعلام کرد: واسیل هریتساک رئیس SBU حضور افسران واحد ضد اطلاعات نظامی این سرویس را در کشتی‌های اوکراینی توقیف شده توسط روسیه که نقض قوانین بین‌المللی در تنگه کرچ هستند، تایید می‌کند. بر طبق این بیانیه این افسران به ارائه پشتیبانی ضد اطلاعاتی از واحد نیروی دریایی اوکراین می‌پرداختند.

 

این واحد مطبوعاتی خاطرنشان کرد: سرویس امنیتی اوکراین تمامی تدابیر لازم را در حوزه مسئولیت خود برای آزاد کردن اسرای اوکراینی و بازگرداندن آنها به خانواده‌هایشان اتخاذ کرده و همزمان از فرماندهی ارشد اطلاعاتی روسیه درخواست می‌کند تا فشارهای فیزیکی و روانی بر سربازان اوکراینی که تا کنون برای توجیه این اقدام متجاوزانه اعمال شده متوقف کنند.

 

این در حالیست که واکنش‌ها به این مناقشه همچنان ادامه دارد.

 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از روسیه و اوکراین خواست از طریق گفت‌وگو مشکلاتشان را حل کنند وی گفت که آنکارا خواهان این است که دریای سیاه «دریای صلح» باشد.

 

اورسولا فوندر لاین وزیر دفاع آلمان نیز امروز از روسیه خواست ملوان‌های اوکراینی دستگیر شده را آزاد کند و تاکید کرد:‌ دو طرف باید نشان دهند که برای آرام کردن وضعیت تلاش می‌کنند.

 

او در کنفرانس امنیتی برلین گفت: شرایط به صورت کامل درک نشده اما این حیاتی است که اجازه داده نشود وضعیت از کنترل خارج شود.

 

وی افزود: مسئله مربوط به احترام به یکپارچگی ارضی و همچنین داشتن اراده برای اجازه ندادن به تشدید مناقشه‌ها است.کرملین در سال‌های گذشته هم این قوانین و اصول را نقض کرده است. در وضعیت فعلی هر دو طرف روسیه و اوکراین باید نشان دهند که فعالانه برای تنش زدایی مشارکت می‌کنند.

 

فوندرلاین ضمن درخواست برای آزادی این ملوان‌ها و کشتی‌ها گفت: اوکراین باید مدارک درباره شرح دقیق اتفاقات را ارائه دهد. روسیه باید عبور آزاد از آبراه‌ها را تضمین کرده و نباید به شیوه‌ای نامناسب عمل کند.

 

وزیر خارجه اتریش نیز  گفت که روسیه و اوکراین باید تنش در دریای آزوف را کاهش داده و این مناقشه را بدون استفاده از زور حل کنند.

 

کارین کنیسل وزیر امور خارجه اتریش گفت: تنش زدایی مسئله اصلی است. او در کنفرانس امنیتی برلین خواهان انجام مذاکراتی از طریق سازمان ملل یا سازمان امنیت و همکاری اروپا شد و گفت: مهم این است که این درگیری به صورت شفاهی و نه با سلاح حل شود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------