موافقت دولت مستعفی یمن با توافق سوئد تحت فشار ریاض/اذعان عربستان به نقش بن‌سلمان



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,
منابع به الجزیره گفتند، موافقت عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن با توافق آتش‌بس در شهر الحدیده و بندر آن تحت فشار عربستان انجام گرفته است. 

به گزارش ایسنا، این منابع گفتند، هیئت دولت مستعفی یمن سندی را به منصور هادی در ریاض ارائه کرد که به امضا نکردن این توافق به دلیل اینکه صراحتا بر خروج انصارالله از شهر و بندر الحدیده اشاره نمی‌کرد، توصیه کرده بود اما گویا رئیس‌جمهوری مستعفی بعد از فشارهای عربستان این توافقنامه را امضا کرده است.

 

منابع گفتند، محمد العامری، عضو هیئت دولت مستعفی جلسه اختتامیه رایزنی‌های سوئد را در اعتراض به موافقت با توافق الحدیده ترک کرد.

 

این منابع افزودند، بقیه اعضا از جمله خالد الیمانی، وزیر خارجه دولت مستعفی نیز تمایلی به موافقت با توافقات حاصل شده به سبک و سیاق کنونی‌اش نداشتند و آن را موفقیت و دستاوردی برای انصارالله می‌دانند.

 

در این راستا مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به یمن در گزارشی به اعضای شورای امنیت از طریق ویدیو کنفرانس از اردن از تلاش‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به دلیل نقشش در انجام رایزنی‌های یمنی‌ها تشکر کرد.

 

گریفیث بر اهمیت نشستن گروه‌های درگیر در پای میز مذاکره در سوئد تاکید کرد و آن را دستاوردی به لطف اراده سیاسی هرد و طرف بحران توصیف کرد.

 

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز اجرای توافق استکهلم را گامی مهم در دستیابی به راه حل سیاسی در یمن در جهت تضمین احیای کشور، امنیت و ثبات و تمامیت ارضی آن خواند.

 

وی گفت، عربستان در راستای دستیابی به راه حل سیاسی براساس سه مرجع اصلی در راس ان قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت تلاش خود را کرد.

 

الجبیر خاطرنشان کرد، ولیعهد عربستان تلاش شخصی بسیاری برای موفقیت مذاکرات استکهلم انجام داد.

 

مذاکرات یمنی‌ها روز پنج‌شنبه در ریمبو سوئد تحت نظارت سازمان ملل خاتمه یافت و هر دو طرف بحران بر آتش‌بس در شهر الحدیده در غرب یمن، کاهش تنش در شهر تعز در جنوب این کشور و برگزاری دور جدید مذاکرات در ماه ژانویه توافق کردند.

 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز اظهار کرد، سازمان ملل نقش اصلی در بندر الحدیده که اکثر کمک‌های انسانی و مواد غذایی از آن گذرگاه برای میلیون‌ها یمنی وارد می‌شود، ایفا خواهد کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------