پامپئو: چین شهروندان کانادایی‌ بازداشت شده را آزاد کند



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,پامپئو
وزیر امور خارجه آمریکا اظهار کرد، چین باید دو شهروند کانادایی را که هفته گذشته و پس از بازداشت یک مدیر چینی دستگیر شدند، آزاد کند. 

به گزارش ایسنا، اظهارات مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نخستین اظهارنظر یک مقام ارشد آمریکایی درباره این دستگیری‌ها است.

 

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا می‌گوید، این دستگیری‌ها می‌توانند نزاع تجاری رو به رشد میان چین و آمریکا را تشدید کنند.

 

پامپئو پس از گفت‌وگو با کریستیا فریلند، وزیر امور خارجه کانادا به خبرنگاران گفت: بازداشت غیرقانونی دو شهروند کانادا غیرقابل قبول است. آنان باید بازگردانده شوند. ما از همه کشورهای جهان می‌خواهیم که رفتار مناسبی با دیگر شهروندان داشته باشند.

 

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، مقامات کانادایی به یکی از این دو فرد بازداشت شده در چین دسترسی کنسولی پیدا کردند و همچنان در تلاشند تا با دیگر شهروند کانادایی بازداشت شده در چین ارتباط برقرار کنند.

 

پس از آن که پلیس کانادا منگ وانژو، مدیر مالی شرکت هوآوی را در یکم دسامبر دستگیر کرد، چین نیز یک تاجر به نام مایکل اسپیور و مایکل کوریگ، دیپلمات سابق و مشاور گروه بحران‌های بین‌المللی را بازداشت کرد.

 

رابرت مالی، رییس گروه بحران‌های بین‌المللی نیز خواستار آزادی کوریگ شده و آن را "ناعادلانه" دانسته است.

 

او در این باره گفت: اقدامات کایکل کوریگ برای همه و در وهله اول برای مقامات چین آشکار بوده است.

 

وی همچنین تاکید کرد که کوریگ نه به عنوان دیپلمات و نه به عنوان یکی از مقامات گروه بحران‌های بین‌المللی کاری انجام نداده که امنیت ملی چین را به خطر بیندازد.

 

دادستانان آمریکا منگ را به گمراه ‌کردن بانک‌های چندملیتی درباره مبادلات مرتبط با ایران متهم می‌کنند؛ اقدامی که بانک‌ها را درخطر نقض تحریم‌های آمریکا قرار می‌دهد.

 

منگ در خصوص این اتهامات اظهار بی‌گناهی کرده است.

 

فریلند، وزیر امور خارجه کانادا همچنین اظهار کرد: همه ما توافق داریم که مهم‌ترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم، حمایت از حاکمیت قانون و حصول اطمینان از احترام به حق منگ در روند پیش‌رو و غیرسیاسی بودن روند قضایی فعلی در کانادا است.

 

جاستین ترودو درباره این دستیگری‌ها گفته است: این شرایطی است که وقتی دو اقتصاد بزرگ جهان یعنی چین و آمریکا با یکدیگر مبارزه‌ای را آغاز می‌کنند، وارد آن می‌شوید. جنگ تجاری آنان که در حال تشدید شدن است، همه نوع پیامد ناخواسته را برای کانادا و احتمالا برای اقتصاد جهان به دنبال خواهد داشت. ما بسیار نگران این مساله هستیم.

 

سفیر چین در کانادا نیز در کنفرانسی گفته است که به رغم این نزاع، چشم‌انداز روابط تجاری عمیق‌تر خوب به نظر می‌رسد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------