شورای امنیت نخستین قطعنامه را برای آتش بس یمن تصویب کرد



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,
شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از توافق استکهلم بین طرف های یمنی، نخستین قطعنامه خود را به شماره 2451 با اجماع آرا برای حمایت از این توافق و آتش بس در بنادر مهم این کشور تصویب کرد. 

به گزارش ایرنا، این قطعنامه از روز دوشنبه هفته جاری مطرح شد و انگلیس روز چهارشنبه پیش نویسی از آن را بین اعضا توزیع کرد.

 

روسیه، چین و کویت با برخی از بندهای آن مخالفت کردند از جمله بندی که با فشار سعودی ها علیه جمهوری اسلامی ایران و ارتباط آن با موارد ادعایی ارسال موشک به انصارالله درج شده بود.

 

این مساله با پیگیری های فراوان از متن حذف شد اما کویت و آمریکا هم به نمایندگی از رژیم سعودی هم خواستار حذف مواردی بودند که تحقیق درباره جنایات جنگی را شامل می شد. این بند می توانست پای سعودی ها را به دادگاه جنایت جنگی باز کند.

 

از این رو، آمریکا نیز روز گذشته پیش نویسی را ارائه کرد که بیشتر بر مسایل انسان دوستانه و نظارت بر ترانزیت کالاها در بنادر را مورد توجه قرار داده و بند مربوط به جنایت جنگی را حذف کرده بود.

 

نگرانی آمریکا از این بود که به دلیل گزارش هایی که دبیرکل سازمان ملل متحد درباره کشتار فجیع شهروندان یمنی در حملات هوایی ائتلاف سعودی داده بوده است، این ائتلاف و مقامات سعودی که فرماندهان این حملات بوده اند مشمول جنایت جنگی شوند و در دادگاه های بین المللی برای پاسخگویی تحت تعیقب قرار گیرند.

 

این اختلاف نظرها باعث شد نشستی که قرار بود صبح جمعه برگزار و پیش نویس های قطعنامه مطرح شود، با تاخیر مواجه شود تا انگلیس و آمریکا به توافقی دست یابند که دیگر اعضا هم با آن موافق باشند.

 

ارسال مواد اولیه زندگی برای مردم یمن، حمایت از توافق استکهلم، واگذاری اختیار به دبیرکل سازمان ملل برای اجرای آن و نظارت بر آتش بس، مهم ترین نکات مطرح شده در این قطعنامه است.

 

کارن پیرس نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد با استقبال از حمایت اعضای شورای امنیت از قطعنامه پیشنهادی این کشور، آن را نشانه اتحاد شورا در پشتیبانی از پیشرفت توافق استکهلم دانست.

 

وی افزود: در حال حاضر توجه ما باید به اجرای فوری این توافق معطوف شود تا بتوانیم یک راه حل سیاسی پایدار برای این درگیری ویرانگر بیابیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------