احتمال حذف فردی مهم از تیم ترامپ



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,ترامپ
بلومبرگ نوشت: ترامپ همیشه اعتبار افزایش ارزش سهام را به نام خود تمام کرده، اما اکنون که ارزش سهام روند نزولی دارد، انگشت اتهام را به سمت دیگران نشانه رفته و ممکن است وزیر خزانه‌داری را قربانی کند.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، استیو منوچین با اولین بحران جدی خود در مقام وزیر خزانه داری آمریکا دست و پنجه نرم می‌کند و ناتوانی وی در اطمینان دادن به سرمایه گذاران نگران از آشوب در واشنگتن، می‌تواند وی را قربانی خشم دونالد ترامپ از سقوط شدید ارزش سهام در بازارهای بورس آمریکا کند.

 

دیدار روز دوشنبه وزیر خرانه داری آمریکا با روسای نهادهای مالی و همچنین نشست یک روز پیش از آن با روسای شش بانک آمریکا نتوانست به نگرانی (سرمایه گذاران) درباره دولت آمریکا پایان دهد، آن هم در شرایطی که گزارش بلومبرگ درباره بررسی اخراج جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا از سوی ترامپ، به این نگرانی‌ها دامن زده است.

 

خشم ترامپ از پاول که در توئیت‌ها و مصاحبه‌های وی آشکار شده، اکنون ممکن است متوجه وزیر خرانه داری اش شود. یکی از افراد آشنا با طرز تفکر رئیس جمهور آمریکا می‌گوید ترامپ در حال سبک و سنگین کردن گزینه اخراج منوچین است، در حالی که یک منبع دیگر معتقد است سرنوشت وی به ادامه سقوط ارزش سهام در بازارهای بورس بستگی دارد.

 

ترامپ از زمان به قدرت رسیدن، به بازارهای بورس به چشم محکی برای ریاست جمهوری خود نگاه کرده است. با این حال بیشتر دستاوردهای وی در این زمینه، ظرف آشوب چند ماه اخیر و با افزایش نگرانی سرمایه گذاران از تاثیر جنگ تجاری با چین و اروپا، بر باد رفت.

 

پس از نشست منوچین با روسای بانک‌های آمریکا که بدون هیچ بیانیه رسمی پایان یافت، روند سقوط ارزش سهام در بازارهای بورس همزمان با فرا رسیدن تعطیلات کریسمس ادامه یافت به طوری که شاخص S&P ۵۰۰ دو ممیز هفت دهم درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین میزان ظرف ۲۰ ماه گذشته رسید.

 

رئیس جمهور آمریکا به دنبال یک قربانی می‌گردد و اکنون که می‌بیند قادر به اخراج رئیس بانک مرکزی نیست، منوچین می‌تواند از سوی ترامپ قربانی شود. استفن میرو، از موسسه مشاوران سیاستگذاری بیکن و از مقامات پیشین وزارت خزانه داری آمریکا گفت: افراد زیادی در کاخ سفید هستند که دلِ خوشی از منوچین ندارند و از قربانی کردن وی خرسند می‌شوند. تا این جای کار، علاقه ترامپ به منوچین و وفاداری وی، از وزیر خرانه داری حفاظت کرده است.

 

به گفته یک منبع مطلع، رئیس جمهور آمریکا در اقدامی که می‌تواند نشانه کاهش اطمینان وی به منوچین باشد، از مشاورانش خواسته است با رئیس بانک مرکزی دیدار کنند. این به معنای تضعیف موقعیت وزیر خرانه داری آمریکا است که هفته‌ای یک بار با پاول ناهار می‌خورد و به طور معمول فردی است که دیدگاه‌های دولت را به رئیس بانک مرکزی منتقل می‌کند.

 

سرمایه گذاران ممکن است دلایلی برای نگرانی داشته باشند. جنگ تجاری آمریکا با چین، شرایط عدم اطمینان برای شرکت‌های تجاری ایجاد کرده است. بدهی‌های دولت آمریکا به ۲۲ تریلیون دلار نزدیک می‌شود. تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال در این هفته، به نگرانی‌ها درباره توانایی واشنگتن برای یافتن راه حلی دو حزبی جهت عبور از مشکلات افزوده است. زمزمه‌های اخراج رئیس بانک مرکزی و خروج ناگهانی وزیر دفاع از کابینه نیز به این نگرانی‌ها دامن زده است.

 

ماکسین واترز، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که به زودی ریاست کمیته سرویس‌های مالی را برعهده می‌گیرد، دوشنبه شب در بیانیه‌ای گفت: بازارهای مالی نیازمند شرایط اطمینان بخش و همچنین استقلال بانک مرکزی هستند که بتواند به طور مستقل سیاست‌های پولی را تنظیم کند. با این حال اقدامات اخیر رئیس جمهور و وزیر خرانه داری، برهم زننده بوده و موجب ایجاد عدم اطمینان و بی ثباتی در بازارها شده است.

 

این گزارش می‌افزاید: در حالی که ترامپ به طور مرتب تلاش کرده است اعتبار افزایش ارزش سهام در بازارهای بورس آمریکا را به نام خود تمام کند، اکنون که ارزش سهام در این بازارها در حال سقوط است، انگشت اتهام را به سمت سایرین نشانه می‌رود. برخلاف سایر کسانی که ترامپ از دست آن‌ها خلاص شده است، سابقه آشنایی وی با منوچین، بانکدار ۵۶ ساله و رئیس بخش مالی ستاد انتخاباتی ترامپ، به مدت‌ها پیش بازمی‌گردد.

 

منوچین در مصاحبه هفته گذشته خود با بلومبرگ به پدیده‌ای بلندمدت برای تبیین دلیل آشفتگی‌های اخیر در بازارها اشاره کرد. وی به محدودیت‌های اعمال شده بر بانک‌ها موسوم به قانون ولکر اشاره کرد. منوچین همچنین به تعداد بسیار زیاد معاملات سهام که در یک دهه اخیر معمول شده است، اشاره کرد.

 

وزیر خزانه داری آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد با روسای شش بانک دیدار و اطمینان حاصل کرد که بانک‌ها نقدینگی بالایی برای پرداخت وام داشته باشند. روبرتو پرلی، از موسسه کورن استون ماکرو ال ال سی روز دوشنبه در تحلیلی گفت تا پیش از شب گذشته کسی گمان نمی‌کرد که بانک‌ها از بحران نقدینگی رنج می‌برند. حتی بانک مرکزی و سایر نهادها نیز از سلامت سیستم بانکی خشنود هستند. به اعتقاد پارش اوپادیایا، مدیر سرمایه گذاری در مرکز آموندی پایونییر در بوستون، این اقدام موجب سرریز شدن ناامیدی و خشم (درمیان سرمایه گذاران) شد.

 

سپس منوچین روز دوشنبه نشستی فوری با روسای نهادهای مالی گذاشت که به وی اطمینان دادند هیچ چیز غیرمعمولی در بازار مشاهده نمی‌کنند. برگزاری این نشست اضطراری، آن هم در روزی که بازارهای مالی به دلیل تعطیلات کریسمس، زودتر تعطیل می‌شوند، تنها موجب آشفته‌تر شدن سرمایه گذاران شد.

 

رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه به طور علنی بانک مرکزی را هدف قرار داد و گفت: تنها مشکلی که اقتصاد ما دارد بانک مرکزی است که نرخ بهره را بالا نگه می‌دارد. پس از انتشار گزارشی مبنی بر بررسی موضوع اخراج رئیس بانک مرکزی از سوی ترامپ، منوچین در روزهای پایانی هفته تلاش کرد به بازارهای مالی اطمینان دهد که پاول قرار نیست شغل خود را از دست بدهد.

 

منوچین در توئیتی نوشت که ترامپ به وی گفته است که حتی از اختیار لازم برای برکناری رئیس بانک مرکزی برخوردار نیست.

 

با تعطیلی بخش‌هایی از دولت و لغو تعطیلات ترامپ در فلوریدا، وی در کاخ سفید مشغول ارسال توئیت‌هایی در حمایت از سرپرست وزارت دادگستری آمریکا یا حمله به بانک مرکزی است. منوچین نیز ممکن است منتظر باشد تا ببیند ترامپ در توئیتر چه ارزیابی از عملکرد اخیر وی خواهد داشت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------