ترامپ و اتهامی تازه؛ دموکرات‌ها مصمم به تحقیق درباره گزارش بازفید



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,ترامپ و وکیلش کوهن
دفتر بازرس ویژه گزارش وب‌سایت خبری "بازفید" در مورد درخواست دونالد ترامپ از وکیل سابقش برای دروغ گفتن به کنگره آمریکا را نادرست خواند. سردبیر این وب‌سایت اما می‌گوید همچنان از گزارش‌ خود دفاع می‌کند. همزمان دموکرات‌های آمریکا قول دادند درباره اینکه آیا ترامپ مانع از اجرای عدالت شده تحقیق کنند . سامانه خبری "بازفید" می‌نویسد، ترامپ به مایکل کوهن گفته بودکه درباره پروژه شرکتش برای ساخت برج در روسیه دروغ بگوید.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه یو اس ای تودی، در پی گزارش پایگاه آمریکایی بازفید در افشای این‌که دونالد ترامپ به مایکل کوهن وکیل سابقش نسبت به دروغگویی به نمایندگان کنگره درباره معامله با مسکو بر سر یک پروژه ساخت‌وساز دستور داده است، دفتر رابرت مولر بازرس ویژه پرونده ارتباط ترامپ با روسیه این گزارش را تکذیب کرد.

 

دفتر رابرت مولر بازرس ویژه پرونده ارتباط ترامپ با روسیه به رغم پوشش رسانه‌ای جهانی درباره تحقیقات وی اما عمدتا نسبت به گزارش‌ها درباره این تحقیقات سکوت اختیار می‌کند. با این حال دفتر مولر در اقدامی نادر نسبت به این گزارش بازفید واکنش نشان داده و آن را «نادرست» توصیف کرد.

 

پیتر کار، سخنگوی دفتر مولر گفت: گزارش بازفید و مشخصاتی که در ارتباط با اسناد و شهادت‌های دریافتی توسط دفتر رابرت مولر درباره ایراد شهادت مایکل کوهن به کنگره آمریکا ارائه کرده، نادرست هستند.

 

بازفید گزارش کرده بود که ترامپ به مایکل کوهن دستور داده بود درباره پیگیری شرکت ترامپ برای منعقد کردن قرارداد ساخت یک آسمان‌خراش مجلل در مرکز شهر مسکو به کنگره دروغ بگوید و امیدوار بوده که به این ترتیب در جریان کاندیداتوری و ریاست‌جمهوری روی این اقداماتش سرپوش بگذارد.

 

این گزارش همچنین گفته دفتر رابرت مولر از اقدامات رییس جمهور بعد از دریافت اطلاعات برآمده از ایمیل‌های داخلی، متن پیام‌ها و مصاحبه‌های متعدد اطلاع حاصل کرده است.

 

این گزارش مجددا باعث بالاگرفتن گمانه‌زنی‌ها درباره امکان استیضاح ترامپ و جسارت بیشتر دموکرات‌های کنگره برای تحقیقات درباره این ادعاها شده است.

 

درحالی که دفتر رابرت مولر چگونگی توصیف بازفید از بیانیه‌ها، اسناد و شهادت‌ها در گزارش‌اش را تکذیب کرده، بیانیه آن شامل جزییات یا تکذیب کلیت گزارش نبوده است، یعنی این‌که رییس جمهور به کوهن برای دروغگویی به کنگره دستور داده است را کاملا رد نکرده است.

 

بازفید روز جمعه پاسخ داده و گفت این سازمان خبری به دقت گزارش‌هایش اعتماد دارد.

 

بازفید در بیانیه‌ای گفت: ما به گزارش و تعیین آنچه که بازرس ویژه رابرت مولر به چالش می‌کشد، ادامه می‌دهیم.

 

بن اسمیت، سردبیر این رسانه از دفتر رابرت مولر خواست تا صریح‌تر درباره قسمت‌های نادرست صحبت کند.

 

با این حال احتمالا پاسخ دفتر مولر به این گزارش باعث شجاع‌تر شدن رییس جمهور آمریکا و حامیانش نیز خواهد شد.

 

دونالد ترامپ در واکنش به این گزارش در توییتر نوشت: این یک روز غم‌انگیز برای روزنامه‌نگاری است، اما یک روز بزرگ برای کشور ما است.

 

رییس جمهور آمریکا در توییتش به این مساله اشاره کرد که بازفید قبلا هم یک پرونده درباره ادعاهای تایید نشده درباره ارتباطات ترامپ با روسیه منتشر کرده بود.

 

بازفید در ژانویه ۲۰۱۷ اقدام به انتشار سند مناقشه‌برانگیزی کرد و بعد هم مدت‌ها از این اقدام دفاع کرد، اما ترامپ و همپیمانان جمهوری‌خواهش آن را به شدت رد کردند.

 

ترامپ در توئیتی نوشت: یادتان می‌آید که این بازفید بود که اقدام به انتشار به اصطلاح «پرونده» کاملا بی‌اعتبار با دریافت پول از هیلاری کیلینتون حقه‌باز و دموکرات‌ها (به عنوان تحقیقات اپوزسیون) کرد، در حالی که کل تحقیقات مربوط به روسیه برپایه آن استوار است.

 

همچنین رییس جمهور آمریکا به بهانه انتشار این گزارش حملات خود علیه مطبوعات را دوباره از سرگرفت و به توییت مجدد مطالب حامیانش در محدود کردن رسانه‌های خبری پرداخته و خودش نیز توییت کرد رسانه‌های اخبار دروغ حقیقتا دشمن مردم هستند.

 

طبق گزارش بازفید ترامپ به کوهن دستور داده بود به کنگره درباره زمان‌بندی مذاکرات درباره احداث یک برج ترامپ در شهر مسکو دروغ بگوید.

 

دونالد ترامپ در نظر داشت برجی با ۱۰۰ طبقه در مسکو بسازد اما این پروژه منتفی شد. مایکل کوهن در ماه نوامبر سال گذشته میلادی اعتراف کرد که به کنگره در این زمینه دروغ گفته است. او در برابر دادگاه نیز گفت تا ژوئن ۲۰۱۶ می‌کوشید موافقت مقامات روسی برای ساخت این برج را کسب کند و این تلاش‌ها در هنگام کارزار انتخابات ریاست جمهوری نیز ادامه داشت.

 

رودی جولیانی، وکیل ترامپ هم در توییتر از دفتر رابرت مولر برای تکذیب گزارش بازفید تحسین کرده و به مطبوعات تاخته و خواهان تحقیقات درباره کسانی که به بازفید اطلاعات را درز می‌دهند، شد.

 

رودی جولیانی در توییتش گفت: من دفتر باب مولر را به خاطر اصلاح گزارش غلط بازفید مبنی بر این‌که ترامپ، کوهن را برای دروغ‌گویی تشویق کرده تحسین می‌کنم. من از مطبوعات می‌خواهم بفهمند که تمایل هیستریک آنها برای نابود کردن این رییس جمهور خیلی به افراط رفته است.

 

رییس جمهور آمریکا نیز همچنین در یک توییت دیگر به این گزارش و دروغگویی‌های مایکل کوهن علیه خودش حمله کرد و نوشت: کسی که برای کاستن از زمان زندانش دروغ می‌گوید!

 

انتظار می‌رود کوهن ۵۲ ساله از ماه مارس یک حکم مجازات حبس سه ساله را بعد از اقرار به گناهکاری از بابت یک سری جرائم مالی فدرال و نقض قوانین مالی انتخاباتی و دروغ گفتن به کنگره شروع کند.

 

در همین راستا سناتور دموکرات ریچارد بلومنتال تقاضا کرد که مایکل کوهن برای ایراد شهادت در برابر کمیته قضایی سنای آمریکا در ارتباط با گزارش جنجالی بازفید احضار شود.

 

بلومنتال نامه‌ای به سناتور لیندسی گراهام، رییس کمیته قضایی سنا فرستاده و گفت: باید از کوهن تقاضا شود که فورا برای ایراد شهادت بیاید و این کمیته نیز باید یک تحقیقات جامع درباره دست داشتن رییس جمهور در این جرائم و امکان مانع‌تراشی او برای اجرای عدالت به منظور سرپوش گذاشتن بر جرائم انجام دهند.

 

بلومنتال اظهار داشت: اگر این گزارش‌ها درست باشند، رییس جمهور آمریکا از بابت مانع‌تراشی برای عدالت، تحریک به نقض سوگند و دسیسه‌چینی برای نقض قانون ممنوعیت دروغگویی به کنگره گناهکار است.

 

آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، می‌گوید این که ترامپ کوشیده باشد جلو تحقیقات و روشن شدن مناسبات تجاری‌اش با روسیه را بگیرد، سنگین‌ترین اتهام علیه اوست: ما هر کاری لازم باشد، برای راستی‌آزمایی این اتهام انجام خواهیم داد.

 

یواخین کاسترو، دیگر نماینده دموکرات، می‌گوید اتهام اخیر به فرض صحت داشتن، فرصتی برای استیضاح و طرح عدم کفایت ترامپ است. او در توئیتر نوشت: اگر گزارش بازفید درست باشد، پرزیدنت ترامپ یا باید کناره‌گیری کند یا رد صلاحیتش به جریان بیفتد.

 

جری نادلر، دموکرات رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان که قدرت به جریان انداختن روند استیضاح را دارد در توئیتی نوشت: ما می‌دانیم که رئیس‌جمهور ممانعت‌هایی در اجرای عدالت داشته است. هدایت یک زیردست به دروغگویی به کنگره یک جنایت فدرال است. کار کمیته قضایی مجلس افشای کامل جزییات است و ما این کار را خواهیم کرد.

 

اریک هولدر، دادستان کل دولت اوباما نیز از کنگره خواست درصورت تایید این گزارش روند استیضاح را آغاز کند . وی گفت که ویلیام بار، دادستان کل منتخب ترامپ که در صورت تایید تحقیقات مولر را نادیده خواهد گرفت، حداقل به بخش‌های مرتبط جزییات  کشف شده توسط مولر مراجعه کند.   

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------