لغو تحریم ها، کلید نشست دوم کیم و ترامپ



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,کیم و ترامپ
واشنگتن و پیونگ یانگ در شرایطی که مذاکرات آنها برای خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره و کاهش تحریم ها به بن بست رسیده است سرانجام قرار است دومین دیدار سران را اواخر فوریه برگزار کنند دیداری که ناظران با حساسیت آن را دنبال می کنند. 

به گزارش ایرنا دیدار سران دو کشور یک بار دیگر امیدهایی را به وجود آورده است مبنی بر اینکه طرفین بتوانند بر سر حل مناقشات به توافق رسیده و گفت و گوهای به بن بست رسیده را از سرگیرند به این شرط که آمریکا مانند دفعه قبل، زیاده خواهی های خود را تکرار نکند و دست از گنگستربازی بکشد.

 

به هر حال توافق برای برگزاری نشست سران حاصل دیدار یک ساعت و نیمه ای بود که ترامپ با کیم یونگ چول مشاور ارشد و یار نزدیک رهبر کره شمالی در واشنگتن داشت از این فرد به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای کره شمالی و معاون حزب حاکم نیز یاد می شود.

 

زمان و مکان مذاکرات به طور دقیق معلوم نیست و طرفین گفته اند رایزنی ها را ادامه می دهند اما فعلا هاوایی، تایلند و ویتنام سه مکانی است که روی آن تمرکز شده است.

 

ویتنام محتمل ترین گزینه برای دیدار سران است اما گفته می شود که تایلند که اکنون ریاست 'آ سه آن' را برعهده دارد برای انجام این ماموریت اعلام آمادگی کرده است.

 

کاشناسان معتقدند مهمترین محور این نشست «رویکرد اقتصادی» است کیم به دنبال توسعه اقتصادی کشورش است و لازمه توسعه اقتصادی نیز لغو یا حداقل کاهش تحریم های اقتصادی آمریکا و سازمان ملل علیه پیونگ یانگ است.

 

کره جنوبی هم به نظر می رسد در این مسیر با کره شمالی همراه است و به دنبال راهی برای کاهش تحریم های این کشور است راهی که امید است بتوان در خلال نشست دوم سران به آن دست یافت.

 

با وجود همه این مسایل هنوز ابهامات زیادی در برقراری روابط بهینه میان طرفین و رسیدن به هدف خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره وجود دارد زیرا شرایط دو طرف برای رسیدن به توافق، فاصله و اختلاف زیادی با یکدیگر دارد.

 

آمریکا می گوید آنقدر فشار تحریم ها را ضد کره شمالی حفظ می کند تا این کشور نهایتا تسلیم شده و غیر اتمی شود کره شمالی هم می گوید رسما باید دوران پایانی متارکه جنگ اعلام شده و رژیم دایمی صلح برقرار شود و آمریکا 28 هزار و 500 نیروی نظامی خود را پس از چندین دهه از کره جنوبی خارج کند.

 

هیچ اجماع نظری تاکنون بر سر این مساله به وجود نیامده است و مساله خلع سلاح هدفی نیست که به این راحتی بدست بیاید و از طرف دیگر نباید از یاد برد که دو کشور به رغم پایان جنگ کره در سال 1953 میلادی هنوز از لحاظ فنی در جنگ هستند.

 

کره شمالی هم تاکنون گامی اساسی در مسیر خلع سلاح اتمی برنداشته است و به رغم اینکه از اکتبر سال قبل گفته بود درها را به روی بازرسان بین المللی باز می کند، چنین کاری نکرده است.

 

با این وصف به نظر می رسد که موضوع رژیم دائمی صلح، پایان دادن به مسیر تولید سوخت اتمی در کره شمالی و باز کردن درها به روی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی و مساله رفع تحریم ها اصلی ترین مباحث مطروحه در مذاکرات سران دو کشور و در شرایطی باشد که هیچ نشست گروه کاری هم در چهار ماه گذشته میان آنها برگزار نشده است.

 

از سوی دیگر در آمریکا اوضاع به هم ریخته است دولت در تعطیلی بسر می برد و مساله روابط روسیه و آمریکا اذهان نمایندگان کنگره را به خود مشغول کرده است در این شرایط بعید به نظر می رسد که مساله کره شمالی بتواند در اولویت موضوعات دیگر قرار گیرد و ترامپ هم برای اقناع نمایندگان برای پرداختن به این موضوع راهی دشوار در پیش خواهد داشت.

 

'جان ژائو' تحلیلگر بخش شبه جزیره آکادمی علوم اجتماعی چین می گوید: اگر کره شمالی بار دیگر تصمیم به پرتاب موشک های بالستیک و آزمایش های اتمی بگیرد، احتمال می رود که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اقدام نظامی علیه این کشور را مد نظر قرار دهد و برای همین، پیونگ یانگ اکنون بیش از هر چیز در تلاش است تا از حمایت های بیشتر چین و کره جنوبی برخوردار شود و دلیلی برای اقدامات تلافی جویانه نمی بیند.

 

به گفته این تحلیلگر چینی، راهی که کره شمالی اکنون در پیش گرفته، راه مدارا و سازش با کره جنوبی و آمریکا است اما راه دیگر، ممکن است خلاف این مسیر باشد که می تواند با یک آزمایش موشکی جدید آغاز شود.

 

با این وجود کره جنوبی و چین در بیانیه هایی از نفس به توافق رسیدن دو کشور برای برگزاری نشست سران استقبال کرده اند و گفته اند از این روند حمایت می کنند و امیدوارند دو کشور که دو طرف اصلی بحران شبه جزیره کره هستند بتوانند برای برون رفت از این همه مناقشه، راهی پیدا کنند.

 

نگاه ها یک بار دیگر به سمت شبه جزیره کره برگشته است جایی که نبود یک رژیم دائمی صلح در چند دهه گذشته و مناقشات فزاینده، همواره آن را در کانون بحران نگهداشته است و بازیگران قدرتمندی چون روسیه ، کره شمالی، آمریکا، کره جنوبی و بخصوص چین، نتوانسته اند برای پایان دادن به آن موفقیتی بدست آورند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------