ترکیه: طرف‌هایی که قتل خاشقجی را لاپوشانی می‌کنند می‌شناسیم/برای تحقیقات بین‌المللی آماده‌ایم



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , ترکیه
وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد، کشورش، طرف‌هایی را که خواستار آزادی مطبوعات و رسانه هستند و در عین حال به خاطر سودجویی جنایت قتل روزنامه‌نگار عربستانی را لاپوشانی می‌کنند، به خوبی می‌شناسد و آماده انجام تحقیقات بین‌المللی درباره این جنایت است. 

به گزارش ایسنا، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در سخنرانی خود در استانبول اعلام کرد، برخی از کشورهای غربی تلاش می‌کنند بر جنایت قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی سرپوش بگذارند و ترکیه دلایل این تلاش‌ها را می‌داند.

 

وی افزود: تعامل ما با این مساله اصولی بوده و اقدامات استراتژیک و منطقی اتخاذ کرده و اطلاعاتی که در اختیار داشتیم را با همگان به اشتراک گذاشتیم، در حال حاضر این عربستان است که جنایت قتل خاشقجی را مرتکب شده است.

 

به گزارش الجزیره، این مقام مسؤول افزود: به صراحت می‌گویم که برخی کشورهای غربی که تلاش دارند بر این مساله سرپوش بگذارند و کسانی که خواستار دفاع از آزادی مطبوعات هستند همان کسانی هستند که تلاش دارند جنایت قتل خاشقجی را لاپوشانی کنند. ترکیه کاملا آماده انجام تحقیقات بین‌المللی درخصوص این پرونده است و طی روزهای آتی این تحقیقات آغاز خواهد شد.

 

از روز دوم اکتبر مساله قتل روزنامه‌نگار سعودی به یکی از بارزترین موضوعات در دستور کار بین‌المللی بدل شده است.

 

ریاض پس از ۱۸ روز اظهار بی اطلاعی در این باره سرانجام بدون افشای محل جسد تفاسیر متناقضی درباره این جنایت ارائه و مدعی شد خاشقجی در اثر درگیری با اشخاص سعودی کشته شده و ۱۸ شهروند سعودی در حال بازجویی هستند. اواسط ماه نوامبر نیز دادستانی کل عربستان بدون ذکر هیچ نامی تنها اعلام کرد، رئیس تیم مذاکره با خاشقجی دستور قتل او را صادر کرده است.

 

همچنین سوم ژانویه دادستانی کل عربستان نخستین جلسات صوری محاکمه متهمان این پرونده را برگزار کرد اما سازمان ملل محاکمه را ناکافی دانسته و بار دیگر خواستار انجام تحقیقات شفاف و جامع در این راستا شد.

 

پنجم دسامبر نیز دستگاه قضایی ترکیه حکم بازداشت احمد عسیری، معاون سابق رئیس سازمان اطلاعات عربستان و سعود القحطانی، مشاور سابق ولیعهد این کشور را با اتهام دست داشتن در این جنایت صادر کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------