به‌زودی؛ حمله نظامی آمریکا علیه «داعش»



اخبار,اخبار بین الملل,حمله نظامی آمریکا علیه  داعش


 اخبار بین الملل - « مالکی» و «کری» توافق کردند
به‌زودی؛ حمله نظامی آمریکا علیه «داعش»

«عراق و آمریکا بر سر انجام عملیات نظامی طی چند روز آینده توافق کردند.» این بخشی از سخن «علی الموسوی»، مشاور رسانه‌ای «نوری‌المالکی»، نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «العراقیه» است. واحدمرکزی‌خبر در گزارشی به‌نقل از شبکه تلویزیونی «العراقیه» می‌نویسد: موسوی می‌گوید در دیداری که بین مالکی و جان کری صورت گرفت دو طرف بر سر انجام دادن عملیات نظامی بر ضد تکفیری‌های داعش در چند روز آینده توافق کردند.

«باراک اوباما»، رییس‌جمهوری آمریکا پیش از این تاکید کرده بود که برای حمله نظامی نیازی به اجازه «کنگره » ندارد. اوباما در اوایل شروع جنگ داخلی در عراق با حمله هوایی مخالفت کرده بود. به گفته مقامات کاخ سفید، دلیل مخالفت اوباما با این اقدام آن بود که آمریکا آن زمان، اطلاعات دقیقی در مورد مواضع تکفیری‌های داعش در عراق نداشت اما اکنون احتمال حمله هوایی آمریکا پررنگ‌تر می‌شود چرا که طبق قوانین جهانی اگر این حمله به درخواست دولت بغداد انجام شود، حتی احتیاج به مطرح شدن در شورای امنیت را ندارد.

 

عراق نیز 19ژوئن از آمریکا خواسته بود که به مواضع تکفیری‌های داعش حمله هوایی کند. این درخواست از طرف آمریکا به خروج مالکی از قدرت منوط شد؛ شرطی که نخست‌وزیر عراق آن را نپذیرفت. حال، جان کری به صراحت در بغداد گفت که به پایان نرسیدن مراحل تشکیل دولتی جدید در عراق، اوباما را از تصمیم برای گام‌های نظامی باز نمی‌دارد. این خبر توافق در حالی منتشر می‌شود که گروه تروریستی «داعش» اکنون کنترل بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت عراق را در اختیار گرفته است؛ هرچند «قاسم عطا»، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق شایعه اشغال پالایشگاه بیجی را تکذیب می‌کند.

 

به گفته کارشناسان، گرچه این پالایشگاه به دست تکفیری‌های داعش افتاده اما از آنجا که نفت خام مورد استفاده آن از طریق خط لوله از چاه‌های نفت جنوب عراق به این پالایشگاه پمپاژ می‌شود، با قطع انتقال نفت از جنوب به این پالایشگاه عملا این تاسیسات؛ بلااستفاده خواهد بود. در همین حال، «ویتالی چورکین» نماینده دایم روسیه در سازمان ملل خواستار بررسی دقیق مساله صادرات نفت از جانب تروریست‌های داعش در عراق و سوریه و درآمدهای ناشی از آن شد و گفت: مسکو بر این باور است که شورای امنیت باید مشکل صادرات غیرقانونی نفت خام در عراق و سوریه را مورد بررسی قرار دهد چرا که این مساله به یک منبع درآمد برای تروریست‌ها تبدیل شده است.


زمان تعیین سرنوشت فرا رسیده است
وزیر خارجه آمریکا صبح سه‌شنبه وارد «اربیل» مرکز اقلیم کردستان عراق شد و از فرودگاه مستقیما به دفتر «مسعود بارزانی»، رییس اقلیم کردستان عراق رفت. او در این دیدار از بارزانی خواست تا در دولت مشارکت ملی عراق حضور داشته باشند و از روند سیاسی در این کشور کناره‌گیری نکنند. این خواست زمانی اهمیت می‌یابد که کنترل «کرکوک» یکی از نفت‌خیزترین مناطق عراق پس از حمله تکفیری‌های داعش و حضور پیشمرگان کرد، در اختیار اقلیم کردستان عراق است.

 

اما بارزانی در مصاحبه با سی‌ان‌ان، نظر دیگری دارد و گفت: کردها خواهان استقلال منطقه کردستان از بقیه کشور هستند و اکنون زمان آن رسیده است که ملت کرد آینده خود را تعیین کند. او ادامه داد: «عراق آشکارا در حال تجزیه است و مشخص است که دولت مرکزی یا فدرال تسلط خود بر همه‌چیز را از دست داده است. همه‌چیز دارد از هم می‌پاشد. ارتش، نیروهای نظامی، پلیس.» «هوشیار زیباری»، وزیر خارجه عراق نیز در دیدار با کری در این‌باره گفت: عراق در مسیر تحقق یک نظام فدرالی واقعی حرکت می‌کند که تنها منحصر به‌ منطقه کردستان نیست، بلکه در آینده همه مناطق و استان‌های دیگر عراق را در بر خواهد گرفت. در همین حال، دبیرکل اتحادیه عرب پیامی را از ائتلاف «الوطنیه» در عراق به ریاست «ایاد علاوی» دریافت کرد که در آن متن طرح علاوی برای برون‌رفت از بحران کنونی عراق ضمیمه شده بود.


بمباران ساختمان اطلاعات سابق عراق
توسط پهپادهای آمریکایی
یک منبع آگاه در استان «نینوا» گفت که یک هواپیمای بدون‌سرنشین ساختمان اطلاعات سابق در شرق «موصل» را بمباران کرد. به گزارش «فارس» به‌نقل از«سومریه‌نیوز»، این هواپیما دو فروند موشک به سوی این ساختمان که در محله «المالیه» در شرق «موصل» قرار دارد و تعداد زیادی از عناصر گروه تروریستی «داعش» در آن مستقر بودند، شلیک کرد اما هنوز شمار کشته‌های این حمله مشخص نیست.

 

همچنین یک منبع وابسته به عملیات «الانبار» گفت: «نیروهای مشترک ارتش و پلیس، نیروهای سوات و نیروهای عشایری عملیات نظامی گسترده‌ای را برای پاکسازی مناطق غربی و گذرگاه‌های مرزی در غرب الانبار از حضور گروه تکفیری داعش شروع کرده‌اند.» این منبع که خواست نامش فاش نشود، تاکید کرد: «عملیات نظامی به منظور پاکسازی القائم، عانه، راوه، الرطبه و نوار مرزی میان عراق با سوریه و صحرای غربی است.» این در حالی است که خبر می‌رسد، انفجار دو بمب کنار جاده‌ای بر سر راه نیروهای گشت‌زنی در نینوا، پنج نیروی امنیتی کرد عراقی را به کشتن داد. همچنین مقامات امنیتی عراق از آزادسازی گذرگاه «الولید» در مرز سوریه خبر دادند که روز دوشنبه به دست تروریست‌های «داعش» اشغال شده بود. از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه نوشت: سازمان ملل سه‌شنبه اعلام کرد در 17روز گذشته که تحرکات تکفیری‌های «داعش» در شمال عراق تشدید شده، بیش از هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.
  اخبار بین الملل  - شرق
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------