آمریکا صحت عكس‌هاي رهبر داعش را تایید کرد



اخبار,اخبار بین الملل,نوری مالکی

 

 اخبار بین الملل - پارلمان عراق شروع نشده تا یک ماه تعطیل شد!
آمریکا صحت عكس‌هاي رهبر داعش را تایید کرد

 سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده، هیچ دلیلی برای شک و تردید در صحت فیلم ویدیوی پخش شده از سخنرانی ابو بکر البغدادی رهبر گروه دولت اسلامی موسوم به داعش در نماز جمعه شهر موصل ندارد.

به گزارش رویترز، جین ساکی گفت: «در جریان خبرهای منتشر شده درباره فیلم ویدیویی قرار گرفتیم. هیچ دلیلی برای شک و تردید در صحت آن وجود ندارد.» گروه داعش که یک گروه تندروي تروريستي است، حدود سه هفته پیش، بخش‌های وسیعی از شمال عراق را تصرف و در مناطق تحت کنترل خود در عراق و سوریه، خلافت اسلامی برپا کرد.

روز شنبه ویدیویی از سخنرانی ابوبکر البغدادی که خود را به عنوان خلیفه مسلمانان منصوب کرده، در حالی منتشر شد، که نماز جمعه را در شهر موصل، دومین شهر بزرگ عراق اقامه می‌کند. وزارت کشور عراق در بیانه‌ای صحت این ویدیو را رد کرد و مدعی شد فرد سخنران، ابو بکر البغدادی نیست. وزارت کشور عراق تاکید کرده که البغدادی در حملات هوایی جنگنده‌های عراق به شهر قائم زخمی شده و برای درمان در سوریه بستری شده است. اکنون وزارت امور خارجه آمریکا، این اعلام وزارت کشور عراق را رد می‌کند.

تهدید سنی‌های عراق به تقسیم این کشور به سه قسمت
در همين حال، سنی‌ها در عراق نخست وزیر این کشور را بر سر یک دوراهی قرار داده‌اند؛ یا او با تشکیل یک دولت خودگردان در منطقه‌ای که دارای بیشترین جمعیت سنی است،‌ موافقت می‌کند یا اینکه آن‌ها حکومتی مستقل بر پا خواهند کرد. به گزارش "اشپیگل آنلاین"، شیخ محمد طه الحمدون، سخنگوی جنبش اعتراضی سنی‌ها علیه دولت عراق، گفته است: «تنها یک راه حل وجود دارد؛ سه دولت خودگردان زیر یک پرچم، یکی برای کردها، یکی برای شیعیان و یکی برای سنی‌ها.»

بر اساس راه حل پیشنهادی الحمدون شهر بغداد پایتخت عراق باقی می‌ماند. اگر نوری مالکی به این درخواست توجه نکند، "سه حکومت بر پا خواهد شد". در حال حاضر اقلیم خودگردان کردستان در شمال عراق در حال تدارک برگزاری همه‌پرسی برای استقلال از این کشور است.

تشکیل دولتی جدید با مشارکت بیشتر سنی‌ها و کردها شرط پایان خشونت در عراق تلقی می‌شود. نخست وزیر کنونی این کشور، نوری مالکی، اعلام کرده که تصمیم دارد خود را برای سومین بار نامزد مقام نخست ‌وزیری عراق کند. اما حتی همه شیعیان عراق هم با ادامه نخست وزیری وی موافق نیستند. این سیاستمداران نگران تجزیه عراق هستند. روز دوشنبه در درگیری‌های میان نیروهای نظامی دولت عراق و شورشیان یک فرمانده ارشد ارتش عراق کشته شد. در بیانیه‌ای که از سوی نوری مالکی منتشر شده، آمده است که ژنرال عبدالله علی "در جنگ علیه تروریست‌ها" جان خود را از دست داده است. به گزارش خبرگزاری سومریه، این ژنرال ارتش در شرق شهر فلوجه واقع در استان انبار در غرب عراق بر اثر اصابت گلوله یک تیرانداز کمین‌کرده کشته شده است.

پارلمان عراق تا یک ماه دیگر تعطیل شد
جلسه روز سه‌شنبه پارلمان عراق به تعویق افتاده و این پارلمان تا ۱۲ اوت (۲۱ مرداد) جلسه‌ای تشکیل نمی‌دهد. جناح‌های سیاسی مختلف عراق در پی انتخابات اخیر پارلمان هنوز نتوانسته‌اند که بر سر انتخاب نخست‌وزیر جدید به توافق برسند. نخستین جلسه پارلمان عراق هفته گذشته پس از کمتر از دو ساعت و با آبستراکسیون برخی نمایندگان کرد و سنی نیمه‌تمام ماند.

نوری مالکی، نخست‌وزیر کنونی، می‌خواهد که دوباره در راس دولتی ائتلافی باشد. اما منتقدانش، که او را به سیاست‌های انحصارطلبانه و فرقه‌گرایانه متهم می‌کنند، می‌گویند مالکی خود در وضعیت کنونی عراق مسئول است و به همین دلیل صلاحیت نخست‌وزیری دوباره را ندارد. آیت‌الله سیستانی، برجسته‌ترین مرجع شیعيان، از جناح‌های مختلف خواسته است که بر نخست‌وزیر جدید توافق کنند.
 اخبار بین الملل - بهار نیوز

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------