آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

استفاده آمریکا از ابزار «نفت» برای اعمال فشار بر دولت عراق



اخبار,اخبار بین الملل,بحران سیاسی در عراق

 
 اخبار بین الملل - استفاده آمریکا از ابزار «نفت» برای اعمال فشار بر دولت عراق

به موازارت تداوم بحران سیاسی در عراق که با تهاجم گروه های تروریست تکفیری به بخش هایی از این کشور آغاز شد، موضوع درخواست برخی گروه های کرد این کشور برای دستیابی به استقلال نیز به معضلی جدی و واقعی برای عراق تبدیل گردید. در این میان، شواهد حاکی از آن است که آمریکا سعی دارد با دامن زدن به فضای موجود و نیز استفاده از اهرم نفت، نسبت به تأمین منافع خود در عراق اقدام کند.

به گزارش «تابناک»، جدیدترین اخبار از موضع گیری های دولت آمریکا در قبال ادعاهای برخی مقامات اقلیم خودمختار کردستان عراق در راستای استقلال طلبی، حاکی از آن است که واشنگتن سعی دارد با اتخاذ رویکردی دو پهلو، نسبت به حفظ منافع خود در عراق با کمترین هزینه اقدام کند.


در این زمینه، سایت خبری «زاویه» امارات خبر داده که واشنگتن از شرکت ها و دولت های مختلف درخواست کرده از خرید نفت منطقه کردستان عراق خودداری کنند؛ اما در عین حال، رویکرد قاطعی را نیز در راستای ممنوع کردن خرید نفت این منطقه توسط شرکت های آمریکایی اتخاذ نکرده است. 


کارلوس پاسکال، رئیس بخش انرژی وزارت خارجه ایالات متحده در این رابطه به «رویترز» گفته سیاست های واشنگتن در زمینه فروش نفت توسط منطقه کردستان به صورت مستقل، تغییری نکرده؛ اما واشنگتن امیدوار است که دولت مرکزی عراق و اقلیم خودمختار کردستان بتوانند در زمان مناسب، به توافقی در این زمینه دست یابند. 


وی افزوده: «ما به همه هشدار داده ایم که هرچه بخرند، دربردارنده ریسک است و ما به طور پیوسته این موضوع را متذکر شده ایم... بغداد و اربیل باید درباره اینکه توسعه و صادرات این منابع چگونه می تواند بر توسعه کلی عراق موثر باشد، به درکی مشترک دست یابند». پاسکال گفته بدون دستیابی به توافق، خطر وقوع منازعه میان دو طرف بیشتر می شود.


این سخنان در حالی بیان می شود که دولت مرکزی عراق هشدار داده هر کس که نسبت به خرید نفت منطقه کردستان عراق اقدام کند را تحت پیگرد قرار خواهد داد. این هشدار پیش از این نیز در مقاطع مختلف از سوی مقامات عراقی به اشکال گوناگون بیان شده بود. 


گفتنی است تاکنون به طور مشخص اخباری مبنی بر خرید نفت منطقه کردستان عراق توسط رژیم اسرائیل به میان آمده که گفته می شود با واسطه گری دولت ترکیه انجام گرفته است. خود دولت ترکیه نیز در پی برقراری روابط مساعد با دولت منطقه خودمختار کردستان عراق، توجه ویژه ای را به منابع انرژی این منطقه نشان داده است.  


در این میان، به نظر می رسد دولت آمریکا سعی دارد با اتخاذ مواضعی دوپهلو مانند آنچه توسط پاسکال بیان شده، از یک سو بر مخالفت خود در شرایط کنونی با موضوع استقلال منطقه کردستان تأکید کرده و خود را طرفدار حفظ یکپارچگی عراق نشان دهد و از سوی دیگر، با عدم انجام اقدامی جدی در این زمینه، این موضوع را به عنوان یک اهرم فشار علیه دولت عراق در دست خود نگه دارد تا در زمان لزوم، بتواند با افزایش فشار، نسبت به تأمین منافع خود در عراق از آن استفاده نماید.


باید اشاره کرد که از زمان اوج گیری بحران عراق، مقامات آمریکایی بارها در موضع گیری های مختلف مدعی شده اند با از میان رفتن یکپارچگی سرزمینی عراق مخالفند؛ اما در عین حال دولت نوری مالکی را دولتی ناکارآمد می دانند که باید کنار برود. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران با اشاره به اینکه ائتلاف دولت قانون به رهبری مالکی در یک انتخابات با مشارکت گسترده مردم به پیروزی رسیده، طرح این درخواست از سوی آمریکا غیرمنطقی بوده و با اهداف کاملاً سیاسی بیان می شود. 
اخبار بین الملل - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------