آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار به تل آویو می‌دهد

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد دولت بایدن قصد مجهز کردن تل آویو به سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار را دارد. به گزارش ایسنا،…

مفاد و جزئیات کامل «توافق مقدماتی» آتش بس در نوار غزه



اخبار,اخبار بین الملل,آتش بس در نوار غزه


مفاد و جزئیات کامل «توافق مقدماتی» آتش بس در نوار غزه

طرفین فلسطینی و اسرائیلی ضمن توافق بر سر برخی مسائل، بررسی مسائل پیچیده تر مانند آزادی اسرای فلسطینی و احداث بندر را به مذاکرات غیرمستقیم طی ماه‌های آینده موکول کردند.

گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی پس از گذشت ۵۱روز از آغاز درگیری ها در نوار غزه، سه شنبه شب گذشته بر سر طرح آتش بس مصر به توافق رسیدند.

به گزارش «تابناک»؛  طرفین فلسطینی و اسرائیلی ضمن توافق بر سر برخی مسائل، بررسی مسائل پیچیده تر مانند آزادی اسرای فلسطینی و احداث بندر را به مذاکرات غیرمستقیم طی ماه‌های آینده موکول کردند.

گام‌های فوری:

ـ موافقت حماس و گروه های مقاومت فلسطین بر سر توقف شلیک موشک به سمت مناطق صهیونیستی.

ـ توقف تمامی انواع عملیات های نظامی رژیم صهیونیستی از جمله حملات هوایی و زمینی به غزه.

ـ موافقت رژیم صهیونیستی با بازگشایی تمامی گذرگاه های مرزی نوار غزه و فراهم کردن زمینه واردات آسانترکالاها و انتقال کمک های بشر دوستانه و تجهیزات مورد نیاز برای بازسازی غزه.

ـ موافقت مصر با بازگشایی گذرگاه رفح در مرزهای نوار غزه در راستای توافق دو جانبه جداگانه.

ـ انتظار می رود که تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست محمود عباس مسئولیت مدیریت مرزهای نوار غزه را بر عهده بگیرد.

ـ تشکیلات خودگردان فلسطین مسئولیت هماهنگی در زمینه تلاش های طرف های بین المللی و به ویژه اتحادیه اروپا برای بازسازی نوار غزه را بر عهده می گیرد.

ـ انتظار می رود که رژیم صهیونیستی در صورت تداوم آتش بس، منطقه حایل داخل مرزهای نوار غزه را از 300 متر به 100 متر کاهش دهد تا فلسطینیان به مساحت های بیشتری از اراضی کشاورزی خود در نزدیکی مرزها دسترسی پیدا کند.

ـ رژیم صهیونیستی باید محدوده ماهیگیری فلسطینیان در سواحل غزه را از 3 مایل به 6 مایل افزایش دهد و در صورت تداوم آتش بس امکان گسترش این محدوده بیشتر شود. فلسطینی ها خواستار گسترش این محدوده به 12 مایل هستند.

مسائلی که قرار است در آینده مورد بررسی قرار گیرد:

ـ جنبش حماس از رژیم صهیونیستی می خواهد که صدها فلسطینی بازداشت شده در کرانه باختری در مرحله پس از گروگان گیری و کشته شدن 3 جوان صهیونیست در ماه ژوئن گذشته را که منجر به آغاز جنگ اخیر شد، آزاد کند.

ـ محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و رئیس جنبش فتح خواستار آزادی اسرای فلسطینی قدیمی است که طرح آزادی آنها پس از شکست مذاکرات سازش میان طرفین لغو شد.

ـ رژیم صهیونیستی از جنبش حماس و دیگر گروه های فلسطینی در باریکه غزه می خواهد که تمامی اجساد و تجهیزات مربوط به نظامیان صهیونیستی به هلاکت رسیده در جنگ غزه را به این رژیم تحویل دهند.

ـ حماس خواستار احداث بندر در غزه به منظور انتقال کالا و مسافر به باریکه غزه و بالعکس است و این مساله ای است که رژیم صهیونیستی از مدت ها قبل با آن مخالفت کرده است، اما احتمال می رود در صورت وجود تضمین های امنیتی پیشرفت هایی در این زمینه حاصل شود.

ـ حماس خواستار آزاد سازی اموال خود به منظور پرداخت حقوق 40 هزار نفر از نیروهای پلیس، کارمندان دولتی و دیگر کارکنان اداری است که از اواخر سال گذشته میلادی بخش زیادی از حقوق خود را دریافت نکرده اند.

ـ فلسطینی ها همچنین خواستار بازسازی فرودگاه یاسر عرفات در غزه هستند که در سال 1998 راه اندازی شده بود، اما در سال 2000 و پس از بمباران آن توسط رژیم صهیونیستی به حالت تعطیل درآمد.


 تجاوز 51 روزه رژیم صهیونیستی و حملات خانمانسوز هوایی، زمینی و دریایی این رژیم به مناطق مختلف غزه که با شهادت 2142 فلسطینی و زخمی شدن بیش از 11 هزار و 100 نفر دیگر همراه بود، با حصول توافق آتش بس میان گروه های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی با میانجیگری مصر به پایان رسید و مقاومت فلسطین پس از پیروزی در جنگ های سال های 2008 و 2012 توانست بار دیگر شکست تلخی را به رژیم صهیونیستی تحمیل 
 اخبار بین الملل - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------