عقب نشینی داعش از غرب کوبانی



اخبار,اخباربین الملل,عقب نشینی داعش از غرب کوبانی


 اخبار بین الملل - آخرین تحولات مربوط به سوریه و عراق
عقب نشینی داعش از غرب کوبانی

 درحالی که گزارشهایی از عقب نشینی تروریست های داعش از شهر کرد نشین کوبانی منتشر شده است، کشورهای ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا حملات هوایی علیه داعش در این شهر را تشدید کرده اند.

به گزارش فرارو، این ائتلاف طی دو روز گذشته ۲۱ حمله در داخل و اطراف کوبانی انجام داده و آمریکا می گوید که افزایش شدید حملات باعث کند شدن روند پیشروی داعش شده است.

کردهای کوبانی برای یک ماه مشغول مقابله با داعش بوده اند اما در یک هفته اخیر با ورود داعش به شهر متحمل ضرباتی جدی شده اند و خطر سقوط شهر وجود دارد.

نیروهای تحت فرماندهی آمریکا اکنون دو هفته است که در حمایت از نیروهای کرد در این شهر حملات هوایی انجام می دهند.

ارتش آمریکا سه شنبه در بیانیه ای گفت که در این حملات تازه، ساختمان ها و وسایل نقلیه نظامی داعش را منهدم کرد.

در این بیانیه آمده که وضعیت در کارزار "متغیر است و داعش تلاش دارد پیشروی کند اما شبه نظامیان کرد همچنان مقاومت می کنند."

عبدالرحمان کوک خبرنگار کرد در کوبانی به خبرگزاری رویترز گفته است که حملات هوایی در تمام روز سه شنبه ادامه داشت اما افزود که داعش بعد از ظهر این روز گلوله باران شهر را تشدید کرد.

اگر داعش کوبانی را اشغال کند کنترل کامل یک باریکه بلند در کنار مرز ترکیه را به دست خواهد آورد. این گروه از قبل بخش های وسیعی از عراق و سوریه را کنترل می کند.

روز گذشته مدافعان شهر کوبانی توانسته‌اند یک تپه واقع در غرب این شهر را از دست شبه‌نظامیان اسلام‌گرای افراطی خارج کنند.

یگان های مدافع خلق می گویند توانسته‌اند تپه استراتژیک "تل شعیر" را از دست داعش خارج کنند. این تپه در حدود چهار کیلومتری غرب کوبانی و در مرز ترکیه واقع شده است. نیروهای داعش این تپه را ده روز پیش تصرف کرده‌ بودند.

براساس گزارش های نیروی های داعش از غرب کوبانی مجبور به عقب نشینی شده اند. اما تروریست های همچنان در شرق کوبانی حضور دارند.

اوباما: در مراحل اولیه هستیم
روز گذشته باراک اوباما رییس جمهور آمریکا با ابراز نگرانی در مورد نبردها بر سر شهر کوبانی در شمال سوریه و مناطق غربی عراق، در دیدار با رهبران نظامی کشورهای ائتلاف علیه داعش، تاکید کرد که در این راه «کارزاری طولانی» در انتظار آنهاست.

این دیدار در پایگاه هوایی اندروز در اطراف واشنگتن و پس از آن انجام شد که نیروهای ائتلاف بر شدت حملات خود به مواضع داعش  افزوده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا به فرماندهان ارشد نظامی کشورهای ائتلاف گفت«راهی فوری برای درست کردن اوضاع وجود ندارد. ما هنوز در مراحل اولیه هستیم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او توضیح داد که تلاش‌ها برای شکست محاصره کوبانی و جلوگیری از پیشروی شبه‌نطامیان اسلام‌گرا در غرب عراق متمرکز بوده است.

نبرد سخت در الانبار
با وجود این که نگاه رسانه ها بیشتر به نبرد در کوبانی معطوف است، اما در گیری های شدیدی در غرب عراق و در استان الانبار و در نزدیکی های بغداد در جریان است. درگیری هایی که می تواند منتج به سقوط این استان استراتژیک به دست نیروهای داعش شود.

براساس گزارش ها 80 درصد استان انبار در اختیار نیروهای داعش قرار گرفته است.

داعش در حال پیشروی سریع به سوی بغداد است. برخی گزارش های از نفوذ این گروه در شهر ابوغریب حکایت دارد شهری در شمال بغداد که به فرودگاه بغداد راه دارد.

بمباران "پ ک ک" توسط ارتش ترکیه
در حالی که  "یگان‌های مدافع خلق" همچنان در کوبانی در انتظار تامین نیازهای تسلیحاتی و رسیدن نیروی کمکی به سر می‌برند. پیشمرگه‌های کرد در عراق تلاش کرده‌اند محموله‌هایی را وارد کوبانی کنند اما موفق نشده‌اند چون کوبانی از سه طرف توسط داعش محاصره شده است. از سمت شمال نیز ترکیه از گشودن مرزهای خود امتناع می‌ورزد.

به جای آن، از قرار معلوم ارتش ترکیه مواضع "حزب کارگران کردستان" (پ‌ک‌ک) را که با "یگان‌های مدافع خلق" متحد است بمباران کرده است.

به گزارش روزنامه ترکی "حریت"، بر اثر حمله‌های هوایی جت‌های جنگنده "اف‌۱۶" ترکیه علیه نیروهای "پ‌ک‌ک" در جنوب شرقی ترکیه خسارات سنگینی به این نیروها وارد آمده است. اتحادیه اروپا و ترکیه "پ‌ک‌ک" را گروهی تروریستی می‌دانند.

توافق آمریکا و روسیه
در همین حال جان کری، وزير خارجه آمريکا، روز سه‌شنبه گفت که او و سرگئی لاوروف،‌ وزیر خارجه روسیه، برای افزايش همکاری های اطلاعاتی علیه گروه داعش توافق کرده اند.

کری افزود که به وزير خارجه روسيه پيشنهاد کرد  همکاری های اطلاعاتی دو کشور بر سر گروه داعش و چالش های ضد تروريستی تشديد شود و سپس در اين مورد توافق کرديم.

وزيران خارجه آمريکا و روسيه در ديداری در پاريس،‌ پايتخت فرانسه،‌ که بيش از سه ساعت طول کشيد درباره موضوعات مختلفی مانند گروه داعش، اوکراين و پرونده اتمی ايران گفت و گو کردند.

کری گفت که آنها در اين ديدار درباره اين موضوع که روسيه حمايت بيشتری از نيروهای امنيتی عراق در جنگ با گروه داعش انجام دهد، مشورت کردند.

وزير خارجه روسيه نيز گفت که مسکو و واشينگتن به رغم داشتن اختلاف نظرها،‌ نقشی اساسی در حل بحران های جهانی دارند.

لاروف اضافه کرد که روسيه و آمريکا بايد همکاری موثرتر،‌ به ويژه در مبارزه با تروريسم داشته باشند.


اخباربین الملل - فرارو

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------